Tydning af tekst i Kirkebogen for Tårnby, Sokkelund, København 1817.

Startet af Ivan Lindegaard, 07 Jan 2024 - 20:42

Forrige emne - Næste emne

Ivan Lindegaard

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=432972#432972,79003296

Jeg har STORE problemer med at tyde, hvad jeg læser omkring en familie (slægtning) i Tårnby.  Opslag 1 pkt. 40 Inger Wilhelmine, der er lillesøster til min tipoldemor Johanne Marie Schloier (29 04 1810 /23-11-1868) indeholder noget, jeg ikke kan tyde. Når jeg læser efternavnet ved diverse  folketællinger, konfirmationer, bryllupper og dødsfald skifter efternavnet mellem Schloier, Slöjer, Sloter m.fl. og så dukker efternavnet Høier op ved en DDD folketælling 1834 i Tårnby!  Jeg gik selvfølgelig ind til selve folketællingen, og her her var navnet formentlig også Højer/Høier.
I min søgning efter at finde det "rigtige" efternavn, faldt jeg så over lillesøsteren "Mine" alias Inger Wilhelmine. Jeg læser ved hendes dåb, at faderen Niels Kristian måske var "Møllermand"?, og jeg læser også under faddere, at en Kirstine kom fra Højer/Sløjer mølle. Jeg tænker, at hvis familien har fået tillagt navnet Højer efter faderens erhverv, så kunne efternavnet være Højer.   Jeg har fundet ud af, at der reelt har været en Højer-Mølle på Amager, men den mølle, der står i dag, er først bygget efter 1850. En tidligere mølle?

Mit primære spørgsmål ... hvilket efternavn står der ved den her omhandlende dåb?  Jeg er meget forvirret, og jeg håber at en eller anden, der kender lidt til de "hollandske" stavemåder på Amager kan hjælpe mig.

Mvh Ivan Lindegaard

 

Peter Kristiansen

1817, nr. 40
fød d. 18 Septmb 1817

Inger Wilhelmine Sløier

i Kirken 20de p.
d. 19de Octobr 1817

Niels Kristian Sløier
Møllersvend p. Amager
Broe. Moderen
Cecellie [?] Sløier

Baaret af Moderen. stod hos
Jomf. Kirstine Bærig p. Sløier
Mølle. Fad. Niels Kristian
Sløier. Jochum Sløier
Batrum Jørgensen af Kbhavn [?]

M.h.t. Høier i FT 1834 - check med originalen om der er skrevet rigtigt af!
M.v.h. Peter Kristiansen

Peter Kristiansen

FT 1834: I originalen står tydeligt "Sløier" og ikke "Høier"

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=3373#3373,101706
Der er Hanne Sløier på 24 år - "H" og "Sl" er ikke ens - det burde de have været hvis hun hed Høier til efternavn.
M.v.h. Peter Kristiansen