Forsvundet 1918-1925

Startet af Henning Møller Madsen, 01 Sep 2011 - 08:23

Forrige emne - Næste emne

Henning Møller Madsen

Det drejer sig om min farfar, Johan Nyborg Madsen, der i 1918 forpagtede/ejede Kavslundegården på Fyn, Den seneste oplysning der fra er en konfirmtion i 1918, der efter finder jeg ham i folketællingen fra Udby Odense amt, Vends Herred 1925, (Broendegården) hvor pokker har han været i mellemtiden? Er der et flytteregister tilgængeligt på nettet? Eller skal jeg til Odense for at finde ud af hvor han forsvandt hen?

MVH
Henning Madsen

Hans Poulsen

Hej Henning

"..oplysning..fra er en konfirmtion i 1918..".

Jeg går ud fra, at det er et af Johans børns konfirmation.

- Hvordan kan du vide, at han ikke blev boende på Kauslundegaard lige til det minut, hvor han flyttede over til Broendegaarden i Udby?

[I Udby bor en af mine søstre, og jeg har de sidste 62 år kommet meget regelmæssigt på denne smukke egn].

- Har du *støvsuget* alle børnene - ældre og yngre end konfirmanden fra 1918 - for at se, om Johan dukker op. Jeg tænker bla. som forlover ved et barns vielse?

- Folkeregistret blev oprettet i 1924, men uden et CPR-nummer, der først kom til i 1968, kan du vist ikke hente nogen som helst oplysninger om Johan dér.

- Hvilke kilder vil du grave i, hvis du cykler til Odense? Jeg kan ikke rigtigt se nogen kilder for mig, men andre kan forhåbentligt.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis B. Jensen

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lis Holm

Hej,

Kauslunde sogn såvel som Udby sogn ligger i Middelfart kommune, så vidt jeg er orienteret.

Før CPR arbejdede folkeregistrene med folkeregister-kort, som startede i 1924.
Jeg ved ikke, om Middelfart kommune så efterfølgende har afleveret dem til Landsarkivet i Odense. Mange kommuner har i hvert fald afleveret til Landsarkivet i København.

Det kunne være en mulighed at kontakte kommunen eller arkivet - om det så koster noget, har jeg ikke anelse om ( det koster i hvert fald penge på Københavns folkeregister).

God jagt!

vh
Lis Holm 2730 :)

Henning Møller Madsen

Tak til alle.
Jeg har naturligvis søgt både kirkebøger og folketællinger igennem for de relevante sogne +omliggende dito, hvis Johan og famile boede et af stederne, burde det fremgå af folketællingen af 1921 for enten Kavslunde eller Udby.

Lægdsrullerne havde jeg ikke tænkt på, Min far skulle i hvertfald melde flytning til rullen, til han var omkring 45-50 år og hans soldaterbog og mobiliserings brev lå altid i hans skrivebordsskuffe.
Er der en der kommer i nærhede af lægdsrullerne i nærmeste fremtid?

Folkeregister kort? nok ikke relevant, da han jo ikke findes i kirke og folketællinger i 1921 for de områder, men i 1925 er han i Udby.

MVH
Henning

Hans Poulsen


Hej Henning

Lis' forslag om at prøve lægdsrullerne følger du selv op med et

"Er der en der kommer i nærhede af lægdsrullerne i nærmeste fremtid?"

Jeg må næsten le ad mig selv - for du er allerede i den helt rigtige DIS-gruppe, *Hjælp til opslag*:

Det, jeg er bange for, er, at din anmodning om hjælp drukner, fordi den kommer så langt nede i tråden.

Måske var det slet ikke så dumt at lave et kort nyt indlæg her i *Hjælp til opslag*-gruppen med anmodning om hjælp til på nærmeste landsarkiv at slå op i lægdsrullen.

[Jeg ærgrer mig over, at jeg overså, at der på AO er en ft. 1921, for ellers var jeg løbet den igennem, inden jeg skrev til dig. Jeg kender så utrolig mange stednavne i sognet, så det ville kun have været en hyggelig adspredelse for mig].

Venlig hilsen
Hans


Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henning Møller Madsen

Hej Hans.

Min mor tjente ved sognefogeden i Udby, han sendte hende tit rundt i sognet for at
indkassere penge til "brandkassen" derved kom hun også på Broendegården og mødte familien, men det var først ca. 10 år efter hun giftede sig med min far, det skete i kavslunde kirke, skønt hverken han eller hun opholdt sig der.

Jeg vil lave en ny forespørgsel Tak

MVH
Henning

Henning Møller Madsen

Til de der er kommet med ideer!
jeg skrev til Kauslunde lokahistorisk arkiv, som kunne give nogle oplysninger, som adresse.
En Johannes Ludvigsen har skrevet gårdhistorie, hvori der var nogle brugbare oplysninger om ejerskab, i den periode jeg efterlyste, opholder min farfar sig omkring Odense, sikkert i nærheden af min farmors familie på vibelund, så der er noget at arbejde ud fra.
Tak for jeres indput
MVH
Henning