Christen Christensen Skov senior fra Harre, Viborg Amt - født hvor?

Startet af Henny Odby Nielsen, 01 Sep 2011 - 02:21

Forrige emne - Næste emne

Henny Odby Nielsen

Er der én her på forum, der vil hjælpe mig med at løse et ikke helt let problem?

Det drejer sig om min tipoldefar Christen Christensen Skov senior, gårdmand i Harre Sogn og Herred i Viborg Amt. Født ca. maj 1770 men hvor? Død 16.2.1838 i Harre Sogn.
Efter flere års søgen har det ikke været muligt for mig at finde frem til hans forældre, og hvor han er født.

Jeg har efterhånden mange data på ham, ligesom jeg også har undersøgt hans mulige familierelationer. Disse data kan jeg oplyse, når jeg ved, om der er én herinde, der vil bruge tid på at hjælpe mig.

Mit udgangspunkt har været en håndskrevet slægtsfortælling, som jeg meget tidlig i min slægtsforskning fandt på Spøttrup Lokalarkiv "Slægtsfortælling om den yngre Bligaard-slægt i Oddense" skrevet af cand.mag. J.C. Hansen. Christen Christensen Skov omtales her, da hans datter Maren blev gift ind i den familie.

I slægtsfortællingen sættes Christen Christensen Skov i forbindelse med søstrene på Harregaard, Dorthe og Vibeke Christensdatter Skov, der begge blev gift med Niels Thorsen samme sted.
Forfatteren til slægtsfortællingen var ikke bekendt med, hvem pigernes forældre var og hvorfra de stammede. Jeg har fundet frem til, at de blev født i Aasted Skov også i Harre Herred som døtre af Christen Jepsen Skov og Kirsten Bertelsdatter Ryberg.
Deres forældre er imidlertid ikke forældre til Christen Christensen Skov. Det bekræfter skifter efter pigernes forældre, ligesom deres far døde 10 år før, Christen Christensen Skov blev født.

Kirkebøgerne synes at vise, at der er en forbindelse mellem Christen Christensen Skov og familien. Men hvordan? Jeg har et par teorier.

Håber, at der er én herinde, der vil bruge tid på at hjælpe mig.

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Hans Poulsen



Hej Henny

"Født ca. maj 1770 men hvor?"

Selvfølgelig kender du denne oplysning fra Nygårds Sedler, men jeg bringer den alligevel, da andre måske kan se noget, som jeg ikke ser:

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=342352&sort=e

Fødesogn? Tja, det er måske ét, der ligger langt fra Viborg amt.

Lad os en kort stund respektløst forudsætte, at udgangspunktet *en håndskrevet slægtsfortælling*, er forkert, og at vi derfor er nødt til at kaste os over andre oplysninger.

Hvilke andre knaldhårde og veldokumenterede oplysninger har du om den Kristen Schou, som Nygårds Sedler omtaler?

Jeg fritter efter ægtefælle, ægtefællernes forlovere, deres børn og børnenes faddere, ft. 1801 etc.

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen


Den væsentligste grund til at bringe denne ft. 1834 er at vise, at Christen måske er født nogle år FØR 1770 - måske nærmere 1765:

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Harre, Harre, Harre Bye, en Gaard, 32, FT-1834, C3815
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Christen Schoue 68  Gift  Gaardmand 
Karen Knudsdatter 37  Gift  hans Kone 
Maren Christensdatter 17  Ugift  deres Børn 
Knud Christensen 14  Ugift  deres Børn 
Jens Christensen 6  Ugift  deres Børn 
Kirsten Marie Christensd. 6  Ugift  deres Børn 
Jens Olesen 24  Ugift  Tjenestefolk 
Christen Dommerbye 31  Ugift  Tjenestefolk 
Niels Nielsen Ravn 22  Ugift  Tjenestefolk

- og jeg runder lige af med ft. 1845:

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Harre, Harre, Harre bye, En gaard, 8, FT-1845, B7956
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Karen Knudsdatter 54  Enke  Gaardmands- enke Heri sognet
Knud Christensen 25  Ugift  Hendes børn,medhjælper ved gaarden Heri sognet
Jens Christensen 17  Ugift  Hendes børn Heri sognet
Maren Christensen 28  Ugift  Hendes børn Heri sognet
Kirsten Marie Christensen 17  Ugift  Hendes børn Heri sognet

Og, Henny, det er de *rigtige* personer, jeg her har fat i?

Venlig hilsen
Hans
 

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Henny Odby Nielsen

#3
Hej Hans Poulsen.
Hvis du ønsker at hjælpe mig med et problem, bør du anlægge en anden tone over for mig.

Jeg har i første omgang spurgt, om der er én herinde, der ønsker at hjælpe mig. Jeg har i flere år haft gang i min eftersøgning, og har naturligvis alt hvad der findes på arkivalieronline og www.ddd.dda.dk om Christen Christensen Skov, ligesom jeg har alt, hvad der findes på Nygårds Sedler m.v.

Som jeg skriver i mit oplæg, vil jeg fremlægge det herinde, når én bruger her tilkendegiver, at vedkommende ønsker at hjælpe. Hvilket skal ske i en ikke-nedladende tone.

Det kan godt være, at jeg ikke har skrevet mange indlæg her på forum. Men tro mig, min omfattende slægtsforskning er vel dokumenteret. Så ren novice ud i det her er jeg på ingen måde.

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen

Jeg håber stadig, at der er en venlig bruger med indsigt i Sallingområdet, der har lyst til at hjælpe mig. Jeg ved, at de findes herinde  :)

I øvrigt har jeg lagt Christen Christensen Skov senior med efterkommere i et par generationer ud på Geni, idet jeg forsøgte på den måde at kortlægge, hvor i Salling-området Christen kunne stamme. Stadigvæg hælder jeg til oplysninger i slægtsfortællingen.

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Niels Bjøreng

Jeg er nok en af de venlige brugere med indsigt i Sallinområdet men med den tone, du anlægger, agter jeg ikke at hjælpe dig.

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Hans Poulsen

#5
Hej Henny Nielsen

Jeg står ganske uforstående over for dine bemærkninger til mig og vil derfor straks bede moderator afgøre, om jeg på nogen måde har forløbet mig, skrevet nedladent eller lignende, og jeg vil lade moderator afgøre, om jeg bør forsætte med indlæg i DIS-grupperne eller tage en lang - meget lang - pause.

Jeg håber, at moderator vil svare her i tråden, så både du og andre kan se afgørelsen.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen

PS..Kan lige når at få med: Moderator ER informeret om denne tråd nu
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Anders Mehlsen Andersen

Hej Henny
Når du har fået afklaret det takt og tone problem, som er opstået på denne tråd, er jeg villig til at deltage i jagten på Christen Christensen Skov. Jeg ved ikke, hvor meget jeg kan hjælpe, men Christen Jepsen fra Aasted Skou var bror til min tip3 oldefar, Thor Jepsen, og hans søn Niels Thorsen blev gift med sine to kusiner, Dorthea og Vibeke.

Vh.


Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Henny Odby Nielsen

Anders Mehlsen Andersen - tak for din kommentar, men tråden er hermed lukket.
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.