Ydby sogn 1773, Thisted amt - hjælp!

Startet af Morten Hammer, 20 Dec 2023 - 21:16

Forrige emne - Næste emne

Morten Hammer

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=160316&side=171

1/3 nede på venstre side: 29. september Thomas Pedersens ????????? af Dovergaard.
Er det bare en speciel version af Hustrue?

Denne kone er ved at drive mig til vanvid, fordi hendes navn ellers ikke fremgår nogle steder i Ydby KB.

m.v.h.
Morten Hammer

Kathrine Tobiasen

Hej Morten

Jeg læser ordet som "hustrue". Så desværre, ingen hjælp til hendes navn her.

Kan du evt. finde et skifte efter hende? Der vil navnet helt sikkert være nævnt.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.


Ole Westermann

Men jeg mener nu, at der er tale om en fejllæsning af trolovelse/vielse
25.sept.1750 Christen Pedersen af Dons og Maren Christensd. af Sulsted

Morten Hammer

Jeg er heller ikke så sikker på den vielse. Det mærkelige er også, at konen er begravet 29. sep. 1773 uden, at jeg har kunnet finde et skifte.
Da Thomas Pedersen dør i 1778, er der et stort skifte efter ham (Dueholm-Ørum og Vestervig amter):
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17175964#196843,32819596
- med flere, men her kan jeg heller ikke finde nogen antydning af konens skæbne, andet end de 10 børn er både moderløse og faderløse?
m.v.h.
Morten

Morten Hammer

Der kan iøvrigt efter min mening godt stå Douer i Vestervig KB.
Det kan jo også være, at præsten har taget fejl af Thomas Pedersen og hans bror Christen Pedersen, der måske var forlover :-)

Morten Hammer

Vedr. den vielse i Vestervig. Maren Christensdatter er formodentlig af Ø:ulsted. Det gør det så endnu mere skummelt, da der på den tid var en delefoged, Thomas Pedersen, i Øster Ulsted.
Han var gift med søsteren til Maren Christensdatters mor (altså hende fra Bedsted).
m.v.h.
Morten

Ole Westermann

#7
I denne udgave, måske degnens eksemplar
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-894H-CYQR?i=29&wc=M5KV-KXS%3A357516601%2C359092501%2C359409801%2C359383001&cc=2078555
står i 1750 på h.s.
d.25 Sept. blev Thomas Pedersøn af Dovergaard
og Maren Christensd. af Ø.Ulsted Copuleret,
uden Trolovelse, med Kongl. Allernaadigst
Bevilling.

Mon ikke det er meget troværdigt.
Marens forældre er hyppige faddere, og fra 1755 bor de på herregården Skibstedgård - jvf https://www.danskeherregaarde.dk/1770/skibstedgaard

mvh Ole

Ole Westermann

Måske er Christen Pedersen, der hyppigt er fadder, en broder til Thomas Pedersen, og ikke fader til Maren Christensdatter.

Morten Hammer

Mange tak! Du har reddet min dag :-)
Den med degnens eksemplar havde jeg overhovedet ikke tænkt på.

Det er alligevel mærkeligt, at der ikke er et skifte efter hende. Dovergaard var en stor gård.

m.v.h.
Morten

Ole Westermann

Dovergård bestod af 2 halvgårde, østre og vestre - hvilket ses af skiftet.

I det lange skifte, som jeg har kigget i, og som først afsluttes 7.april 1779 står bl.a. på ops.170

endelig fandtes endnu en skriftlig Accordt paa forordnet stemplet Papiir skrevet
Aar 1754 som oplyser og beviiser at afg. Thomas Pedersen hverken er eller har
været Eyere af denne Stærvboegaard Dovergaard, men alleene at Ga[a]rden
har staaet ham til Indløsning i 21 Aar, hvilke Aar længst er forløben og
altsaa efter Contracten skulle Indløsnings Rætten ophøre; Den rette
Eyere af Stærvboegaarden velagte Christen Pedersen af Helligsø havde fra
Skiftets Begyndelse i Dag været her tilstæde, og vil nu lade forespørge om dette
Skifte Holdelse kunne tilkomme ham, hvilket han dog i Ydmyghed indstillede
disse Amter Høye Øvrigheds egen gunstige Eragtning og Go[d]tbefindende han ..
Christen Pedersen har ikke derom hidtil villet movere noget, førend hand ved
Papiirernes Aabning forvissede sig om, at den sidstmeldte Accordt skulle findes
som fuldkommen kand oplyse enhver om, at Sl. Thomas Pedersen ikke nogen Tiid har
været Eyere af Dovergaard, og endnu meere, saa fremviiste Christen Pedersen
Helligsøe hans lovlige Skiøde og Adkomst-brev paa bem(eld)te Halve Dovergaard
paa forordnet stemplet Papiir skrevet 1754 og udgivet af Sl. Christen Pedersen Ulsted
da boende i Øster Ulsted af hvilket Skiøde blev nu i Skifte Rætten lev-
eret en ligelydende Gienpart. 

Skiftet bliver udsat flere gange af div. årsager, bl.a. fordi man ikke vil sælge gården og gøre børnene husvilde.
Da skiftet slutter 7.april 1779, har der meldt sig en fremtidig ægtemand til den ældste datter Else Marie, nemlig
en ungkarl fra Hou sogn i Hardsyssel, Poul Pedersen Revhall, som så kan overtage den halve gård af Dovergård.

På ops. 171 h.s. anføres under pkt k:
En allernaadigst Bevilling af 29de October 1773 for Thomas Pedersen og Hustrue, den længstlevende at sidde
i uskiftet Boe med egne umyndige Børn og i Tide* at skifte og deele med Samfrænder.

                                                                        *når den tid kommer
- så her er forklaringen på det manglende skifte i 1773
- nu kan du selv prøve at tyde skiftet, der bl.a. viste, at der var 5 heste, 20 stude, 6 køer, 3 kvier, 1 kalv, 6 væddere, 12 får og 10 lam

mvh Ole

Ole Westermann

#11
Kort fra 1814  https://historiskekort.dk/?fritekstsoegning=dover&limit=50&offset=0&sort=titel&direction=asc
Du skal vælge Dover By, Ydby  matrikelkort  Original 1  1814-1860
Matr. 3a øverst med det overstregede Poul Pedersens Enke (Else Marie Thomasdatter)
Man ser de 2 tætliggende Dovergårde lidt længere nede, den østre var Thomas Pedersen fæster af fra 1741.

Ole Westermann

På samme ops.171 i skiftet, jvf ovenfor, står under punkt 2
a. Afgangne Thomas Pedersens Original Fæstebrev af dato 29 August 1741.

Morten Hammer

Jeg er helt overvældet.
En lile ting iøvrigt (hvis andre støder på dette indlæg): Den Christen Pedersen, der overtog Skibstedgaard i 1755, har tilsyneladende ikke direkte noget med sagen at gøre. Denne Christen Pedersen er, så vidt jeg kan se, født 1726 i Sinnerupgaard i Ydby sogn som søn af Peder Pedersen og Hustrue. Det vil jeg dog kikke lidt mere på, da denne Peder Pedersen har berøring med mine aner.

m.v.h.
Morten

Ole Westermann

#14
Christen Pedersen og ofte også hans hustru er faddere ved næsten alle TP's børns dåb.
Først er han fra Øster Ulsted, og fra 1758 fra Skibstedgaard - kaldes også Christen Skibsted.
Det er da værd at bemærke.
Han er broder til Thomas Pedersen, se https://www.geni.com/people/Thomas-Pedersen/6000000083795709891

mvh Ole

Morten Hammer

Der er bare flere Christen Pedersen'er i forbindelse med Skibstedgaard i den periode. Jeg vil derfor ikke bare tage Genie posten for gode varer. Jeg har selv luret på det med Christen Schibsted, og jeg tror, at navnet har været for at skelne ham fra den anden Christian Pedersen på den tid. Hvem, der så er hvem, vil jeg prøve at finde ud af. Den 3. Christian Pedersen i Skibstedgaard døde i 1756. Han var tilsyneladende en af de ansatte.

m.v.h.
Morten

Morten Hammer

Jeg opdager pludselig en overspringshandling fra min side :-)

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=160316&side=171

Jeg har tidligere skrevet i mine notater:
Ydby 6. januar 1775 er begrafed ????? Chr:Pedersen paa Schibstedgaard, ætat 49
- da jeg stadig ikke kan regne ud, hvad spørgsmålstegnene står for.
Det er jo ikke uvæsentlig, når man skal skelne mellem 2 stk. Chr. Pedersen.
m.v.h.
Morten

Ole Westermann

1775
Den 6 Januarii er begraved Seignr.* Chr. Pedersen                        *Seigneur - en fornem mand
                                      paa Schibstedgaard - ætat. 49
- første ciffer i alderen er rettet - det må rettere skulle være 59 - han var født marts 1715

mvh Ole

Morten Hammer

Mange tak. Jeg kender godt seignr., men det tænkte jeg ikke på her. Så er det givetvis herren til Skibstedgaard. Det med alderen har jeg så også tidligere læst som 49, hvilket pegede på Christen Pedersen fra Sinnerup som eneste mulighed.
Nu skal jeg da vist til at have gennemgået hele den del af min database.
m.v.h.
Morten

Ole Westermann

Også Nygaard (med sedlerne) mener, at der nok skulle stå 59. Han skriver næsten altid Kristen i stedet for Christen.
Søg på stednavn under Skibsted eller Skibstedgård, så ser du mange sedler angående ham.

mvh Ole

Ole Westermann

#20
Christen Pedersen Schibsteds hustru Maren Povelsdatter (Tøfting) havde i 1773 fået kgl bevilling på evt at kunne sidde i uskiftet bo, hvis hendes mand døde først.
Og derfor er der ikke noget skifte efter ham, da han dør 1775.
Så der først et skifte i 1786, da hun dør.

Ole Westermann

Her er bevillingen til det uskiftede bo for CP og MP dateret 17.dec.1773
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19985220#274209,52496460

De er nok blevet 'smittet' af Thomas P og hustru.

Ole Westermann

Jeg sender lige et kort resumé af skiftet i januar 1786 efter Maren Povelsdatter Tøfting

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=196845#196845,32819931 v.s.

Sølv: 1 potageske, 15 spiseskeer, 12 teskeer, 1 sukkerklemme, 1 thepotte, 1 sukkerbøsse, 2 sukkerskåle,
1 thedåse, 1 bæger, 1 tomling, 1 saltkar

bl.a. 9 heste, 10 køer, 1 tyr, 26 stude á 38 rd, 2 kalve, 5 grise, 31 får, 5 væddere
Schibstedgaard, HK 19 tdr, 6 skp, 2 fk, 2 alb - værdi 2000 rd
Ydbyegaard,          HK 7-2-2-2 værdi 450 rd
1 bondegård i Ydby HK 6-4-0-0 værdi 400 rd
1    -do-                HK 3-3-3-0    -    250 rd
1    -do-                HK 1-0-0-0    -    100 rd
1  hus                                                20 rd
1    -  i Sindrup                                100 rd
1 bondegård i Giettrup 7-3-0-0            133 rd
1 hus i Ginderup/Heltborg                    40 rd
Ydby sogns Konge korntiende            5000 rd
Indtægt ialt m.løsøre mv                  10106-5-8
Udgifter                                            8660-3-9
Rest                                                1446-1-15
Peder Schibsted vil overtage gården m.v. og han vil give sine brødre hver 700 rd og søstrene hver 350 rd, ialt 3500 rd.
Medarvinger og formyndere accepterer tilbudet.
slut på ops.28 h.s.

Glædelig Jul

Morten Hammer

Også Glædelig Jul fra mig. Nu tror jeg, at jeg snart fortsætter i aneefterlysninger, inden jeg får moderator på halsen :-)
Sagen er, at det begyndte med, at jeg udforskede et DNA sammenfald. Da vi nu har fået rettet 49 år til 59 år for Christen Schibsteds alder ved begravelsen, har det for mig vendt bøtten om, da der nu så er tegn på, at der sagtens kan være en forbindelse til mine aner nr. 416 og 417: Peder Christensen Ulsted (død ca. 1691) og Birgithe Thomasdatter (ca. 1651 til 1738).
Jeg bider specielt mærke i, at der foruden stednavnet Ulsted (som faktisk både kan være Vestervig, Ydby og Hurup sogne) nu i Skibstedgaard og Dover slægterne optræder de forholdsvis sjældne navne Birgithe og Jochum.
Der er ingen tvivl om, at noget af forklaringen ville kunne findes i Vestervig Klosters arkivalier, der desværre brændte for længe siden. Jeg søger videre efter juledagene.

m.v.h.
Morten
- og rigtig mange tak for hjælpen indtil nu!

Ole Westermann

Vester og Øster Uldsted var i markbøgerne til matriklen fra 1683 2 såkaldte "enestegårde" i den østlige del af Vestervig sogn. Øster Uldsted var fæstet af en Peder Nielsen og var ejet af en landsdommer B.....(ulæseligt), se http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=134696&side=480
På senere kort ses gårdene tydeligt.

Ole Westermann

Du skriver, at Vestervig Klosters arkivaler er brændt for længe siden.
Det er ikke korrekt, thi der findes lensregnskaber med diverse regnskaber og jordebøger langt ned i 1600tallet.

Morten Hammer

Hele Vestervig Klosters arkiv brændte ellers i 1703, og der er tilsyneladende heller ikke noget af klosterets arkivmateriale, der er bevaret derefter, før den nye hovedbygning blev opført ca. 1737.

m.v.h.
Morten

Ole Westermann


Morten Hammer

Du har sandelig ret. Det havde jeg ikke hørt om. Desværre er vi her tilbage omkring 1660 senest, og jeg leder i øjeblikket i et "hul i tiden" omkring ca. 1680-1740 - specielt i Hurup og Vestervig sogne.

m.v.h.
Morten

Ole Westermann

Jeg har samlet noget om fæstegården Øster Ulsted i Vestervig sogn, Refs hrd, Thisted amt
1610 - ca 1640  Anders Madsen
ca 1640 - 166?  Niels Christensen, som sands. gift med datter af AM, Inger Andersdatter, som
                        ved hovedskatten 1660 har 4 drenge og 2 piger (tjestefolk) ingen børn
                        https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20167158#297584,61062389 h.s.
1651-53 → ?    Niels Christensen & Christen Nielsen
1662 matr.        Niels Christensen & Peder Nielsen
                        https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21859983#504194,88921413 v.s.
1688 matriklen  Peder Nielsen, måske en søn af Niels Christensen
                        https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21658914#421570,77569918 (Vestervig kl. ejer)
                        Gl.matr. 10-0-0-0 Ny matr. 7-7-2-0 hartkorn. PN synes død før 1697 (KB start).
                        Iflg markbøgerne (opmålt 1683) 730.346 al² = godt 52 tdr land

En sands. datter af PN, Inger Pedersdatter ~ 1701 med Christen Sørensen (c.1652-1735) i Bubel - se også 1688-matr. ovf.
Jochum Pedersen (ses fra 1709 til 26) kunne også være en søn af PN, fd ved CS og IPs børn 1709 og 1712
Thomas Pedersen (c.1692-1738) kunne også være en søn af PN, ses som fd ved CS og IPs barn 1718 bl.a.

Christen Christensen Binderup (c.1655-1727) ~ Birgitte Thomasdatter (c.1651-1738) er nok fæster af ½delen fra slutningen af 1600tallet