Søger: Købmand Christian Nielsen, Otterup (Fyn) 1914

Startet af Emil_Malling, 12 Dec 2023 - 14:51

Forrige emne - Næste emne

Emil_Malling

Hej med jer.

Jeg søger min farfars far, som vi aldrig har kendt.

Min farfars mor var ikke gift og historien lyder, at barnefaderen ikke ville gifte sig med hende da det viste sig at hun var gravid. Derfor afslog hun al hjælp fra barnefaderen; børnepenge osv. og ville ikke have noget med ham at gøre.

I kirkebogen står "Udlagt barnefader Ungkarl Købmand Christian Nielsen, Otterup." Se også billedet herunder, nr. 13.

Jeg har fundet en købmand - ja faktisk to, som er far og søn - med det navn i Fremmelev, som er ved Otterup, men  jeg har brug for at få bekræftet om det er en af dem.
https://www.danishfamilysearch.dk/cid17119469?fbclid=IwAR3FtB_bXkxIezqB4xQh_ET_PRKkKNUi4yMxtnXETQ4JORaFjhdXIs_7A2Q
http://www.frborg-gymhf.dk/gj/slaegt/guj/pafg02.htm#178

Jeg synes jeg famler ret meget i blinde, og ved ikke helt om jeg leder de rigtige steder.

Jeg har forsøgt at finde fadderskabssagen i Alimentationsjournalen for Odense Amt (1867 - 1959) som ligger online, men sagen står der ikke.

Er næste skridt at lede i nogle af de Alimentationssager som skal gennemses på den gammeldags facon på læsesalen?

Er der mon overhovedet en fadderskabssag på det, hvis historien om, at moderen ikke ville have børnepenge eller noget andet fra faderen?

Det er DÆLME spændende om jeg kan finde ham - jeg håber nogen kan hjælpe ?
På forhånd tusind tak!


Bente Wanning

Har du læst bemærkningen om navneændring som er indskrevet i Køng kirkebog og tjekket op på kirkebogen: Han hedder jo Nielsen til efternavn som købmanden.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Britta Hansen

#2
Den udlagte barnefader er manufakturhandler Carl Christian Nielsen, Otterup.

Odense Amt
Alimentationsjournal 1. kolonne

Fundet via Odense Amt Register til alimentationsjournal - 4. kolonne anden person i 1915 med ref. 49.
- -
Jeg forstår bemærkningerne således, at han han i både 1928 og 1929 har afsonet (eller idømt) hhv. 60 dages fængsel og 36 dage for skyldig alimentationsbidrag. Bog. Pol. kunne være = Bogense Politi
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Vibeke Jespersen


Kan det være Carl Christian Theodor Nielsen, født 31.5.1887 i Gestelev, Ringe. Viet 9.5.1915 i Nyborg med Fanny Amalie Marvig  Hye Knudsen.
Carl Chr Nielsen var manufakturhandler og senere hestehandler i Otterup.
Han døde 6.1.1949 i Otterup.

Mvh
Vibeke

Britta Hansen

Han er bestemt et godt bud.

Karl Kristian Theodor Nielsen *31. maj 1887 - KB Gestelev, Sallinge, Svendborg

På alimentationssagen var der korrespondance med netop Gjestelev (forkortelsen herefter kunne være Sogneråd)
20/8 1928 korrespondance med Otterup Sogneråd

Hans vielse 9. maj 1915 - KB Nyborg – han var af Otterup

Svendborg, Gudme, Ringe, Ringe By, 9k, 201, FT-1906, E2606
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anders Nielsen      18531220 1220      G      Husfader      Hestehandler       
Johanne Dortea Nielsen      18591227 1227      G      Husmoder             
Marie Jensen      18330331 0331      E      Bedstemoder             
Kristian Nielsen      18870531 0531      U      Søn      Handelskommis       
Hans Henrik Nielsen      18891214 1214      U      Søn             
Jenny Andreasen      18931009 1009      U      Plejebarn         

FT1911 Ringe - her var han også handelskommis – familie #22
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Emil_Malling

Hold da op hvor er I gode!
Jeg vil kigge nærmere på det hele.

Tusind tak !!!

Vibeke Jespersen


Hvis du googler Fanny Amalie Marvig Hye Knudsen finder du hende på Family Search hvor der er billede af din farfars far, Carl Chr Theodor Nielsen 😊

Julehilsen
Vibeke

Emil_Malling

Citat fra: Britta Hansen Dato 13 Dec 2023 - 14:17Den udlagte barnefader er manufakturhandler Carl Christian Nielsen, Otterup.

Odense Amt
Alimentationsjournal 1. kolonne

Fundet via Odense Amt Register til alimentationsjournal - 4. kolonne anden person i 1915 med ref. 49.
- -
Jeg forstår bemærkningerne således, at han han i både 1928 og 1929 har afsonet (eller idømt) hhv. 60 dages fængsel og 36 dage for skyldig alimentationsbidrag. Bog. Pol. kunne være = Bogense Politi

Allerførst, tusind tak for at finde dette til mig. Du er virkelig skrap til det der, Britta
Jeg har vanskeligheder ved at tyde alt der står om ham. Er der en mere kompetent, som måske vil oversætte til nudansk ;) ?

Et andet spørgsmål:
Hvor er det godt at lave stamtræ? Jeg var begyndt på my herritage, men var lige ved at brænde nallerne med et helt års abonnemnet. De kunne heldigvis overtales til at refundere :)

På forhånd tak!