Døvstummeinstitutet

Startet af Conny Hyldahl, 30 Aug 2011 - 14:53

Forrige emne - Næste emne

Conny Hyldahl

Min oldefar Christian Larsen Nielsen født 26/10 1823 Søndenbro Magleby Sogn udgået fra Døvstumme Institutet i Kjøbenhavn 27/5 1839. Hvor kan jeg finde oplysninger om hans tid der?

Mette R Francke

Hei

Jeg ville ha kontaktet en døveforening/forbund i København.

Mette
Mette R Francke


Conny Hyldahl

Tak for jeres svar.
Da jeg bor på Tåsinge er det lidt af et problem at komme på Rigsarkivet i København.
Findes der ikke andre muligheder?
Venlig hilsen
Conny Hyldahl

Lone Thimsen

Prøv at kontakte Danske Døves Landsforbund (DDL). De kan måske hjælpe dig videre.
Mvh
Lone Thimsen

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej Conny!

Der findes en hjemmeside hos Døvehistoriskselskab, hvor jeg er medlem og som revisor.

Her kan jeg oplyse om det er forøjeblikket problem på Døveskolen i København, vi havde haft oversvømmelsen i kælder efter skybrud den 2. juli, de måtte pakke sammen før renoveringsarbejdet starter indtil vi vender tilbage.

Klik her:
http://www.dovehistoriskselskab.dk/

Eller jeg kan godt prøve at kigge på, men kan ikke love.

Samtidig Døveforeningen i København har vi også lokalhistorisk lokal i Brohusgade 17, 2200 København N, men hjemmesiden er på vej. Hvis din oldefar var måske medlem der hos 1866 døveforening i forbindelse med hans unge alder? Jeg sidder jo i udvalget i 1866s lokalhistoriskarkiv.

Du er velkommen til evt. spørgsmål.

mvh
Annette Ilsøe

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej igen... Conny!

Her vil jeg bare blot sige om jeg prøver at kigge på diverse protokoller hos Landsarkivet i København imorgen gennem daisy, men jeg  mangler bare din oldefars forældrenes navn m.m.

Jeg tror at din oldefar gik på Døvstuminstitut i Stormgade 205 i København, det passer helt fint, skolen lukkede i 1839, derefter de flyttede ud til Citadelsvej 122 på Østerbro fra 1839 (idag hedder Kastelsvej 58, Østerbro) indtil endnu idag.

Mvh
Annette

Conny Hyldahl

Hej Annette!
Det ville være alletiders.
Min tipoldefar:
Niels Hansen (Ærebo) født 8/6 1794 Maglebye død 22/10 1822, gift 16/2 1822
Min tipoldemor Bodil (Kirstine Jørgensdatter) Rasmusdatter født 1786 Nordenbro, Maglebye.
Det er de oplysninger jeg har.
Mange tak for hjælpen.
Venlig hilsen
Conny

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej Conny!

Du får glæde til hvad jeg har fundet din oldefar al om oplysninger.  :)

Her vil jeg bare blot høre om du kender din oldefars 3 søskende (en bror og 2 søstre), hvis nej - jeg kan oplyse dig om de 3 søskende er også døvstumme, hvor de har også gået på døvstummesintituttet i København samme som din oldefar!

Hvis du er evt. interesseret i at have oplysninger om din oldefars 3 søskende!

Jeg lover dig at skrive yderligere oplysninger først i morgen, okiee!

Mvh
Annette


Conny Hyldahl

Hej Annette!
Det lyder rigtig spændende.
Jeg tager med tak imod alle oplysninger.
Jeg vidste ikke der var flere døvstumme søskende.
Jeg glæder mig til at læse om det.
Tusind tak Annette!
VH Conny

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej Conny!

Jeg har taget digitalfotograferet og sender via privatmail til dig ialt 5 dele. men jeg har ikke oversat nogle af dem. Jeg håber, fotobillederne kan du læse gennem, jeg vil bare bemærke om de fleste papir er nedslidt. 
5 forsk. emner:
1. Protokol over udgaaede elever 1823-71 om Christian (jeg har oversat, du kan læse via privat mail)
2. Protokol over døvstumme 1820-67 om alle 4 søskende
3. Optegnelser over døvstumme
4. Korrespondance vedr. optagelse af nye elever 1823-69
5. Christians afg. og konfirmation.


Mht 3 døvstumme søskende:
Karen Sophie Nielsdatter født 14/9-1810
Niels Nielsen født 20/1.1818
Anne Margrethe Nielsdatter født 10/12-1819 død 23/11-1832 (jeg tror hun døde på døvstummeinstituttet)
Jeg skal nok kigge på alle 3 i næste uge.

Samtidig jeg fandt også gennem lægsruller (Soldatbøger) - det betyder at de kom ikke til soldat pga døv:
Oplysning om:
Niels Nielsen  
Årgang 1839:
Døvstum efter attest – session 1839
Udflyttet Døvstum efter beviis fra Døvstummeinstituttet.
Har været paa Døvstummeinstituttet.
Afsluttet.

Christian Larsen Nielsen
Årgang 1842:
Udflyttet døvstum efter Attest og session 3/7-1839
Afsluttet

Så det er ikke mere denne gang, jeg håber på du modtager alle 5 mailpost iaften.

Mvh
Annette