Tydning i Skiftebog for Morsø Herreder - Jens Christensen Helleberg

Startet af Lis Helleberg, 14 Nov 2023 - 19:49

Forrige emne - Næste emne

Lis Helleberg

Jeg har fundet noget omkring en ane, som jeg ikke kan tyde. Han volder i forvejen problemer, så jeg håber på at kunne stykke noget sammen om ham ud fra det, jeg nu har været så heldig at finde. Derfor håber jeg, nogen kan hjælpe mig.

Det drejer sig om tekst lidt nede på højre side af opslaget i linket. (Skiftebog for Morsø Herreder 1829-1836, opslag 34)

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17054257#194718,32612347

Hvis det kan være til hjælp med tydningen, så kommer der her nogle facts.

Jeg mener, det må være ham, der er født i 1750 i Sjørring sogn og er søn af Christen Jensen Helleberg og Anne Sørensdatter.

Det er muligvis ham, der mens han tjente på Raastrup, er blevet udlagt som barnefar 2 - 3 gange
1790 i Sjørring til en dødfødt dreng – moderen: Johanne Kierstine Andersdatter
1790 i Hundborg til datter Anne Marie: moder Karen Kierstine Christensdatter (Xdatter)
1794 i Vang/Torup til pige Methe – moderen: Zidsel Mortensdatter.

I FT1801 finder jeg ham i Sundby (Mors), hvor han er aftægtsmand og gift med Zidsel Nielsdatter. Vielsen er ikke fundet.

Hun dør i Sundby d. 25. sept. 1828
Han dør i Sundby d. 31. okt. 1831

Derfor håber jeg, at der i teksten, som jeg desværre ikke kan tyde, kan findes nogle fingerpeg mht. familie / børn / arvinger.

Det er muligvis ham, der, mens han tjente på Raastrup, er blevet udlagt som barnefar 2 - 3 gange
1790 i Sjørring til en dødfødt dreng – moderen: Johanne Kierstine Andersdatter
1790 i Hundborg til datter Anne Marie: moder Karen Kierstine Christensdatter (Xdatter)
1794 i Vang/Torup til pige Methe – moderen: Zidsel Mortensdatter.

På et tidspunkt lykkes det så nok at finde ud af, om han er barnefar et et eller flere af ovennævnte børn eller det er en anden Jens Helleberg (der er nogle andre Helleberg-kandidater også ;-)).

Med venlig hilsen
Lis



Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Ole Westermann

Venstre side øverst.

Testamente oprettet
imellem Jens Chri-
stensen Helleberg og
Hustrue til Fordeel
for Peder Knudsen
Vi Frederik den Sjette ...etc... Giør vitterligt: (i sammendrag)
At eftersom ...etc... Confirmation paa det af Aftægtsmand Jens Christensen Helleberg af Sundbye Sogn og Bye paa Morsøe i Thisted Amt
udi Vort Land Nørre Jylland etc... til Fordeel for Gaardmand Peder Knudsen* og Arvinger sammesteds, under 23de October 1829 oprettede
og herved in originali hæftede Testamente, hvoraf er indleveret en ligelydende verificeret Gienpart, saa ville Vi, saafremt fornævnte Jens Christensen
Helleberg sig ingen Børn eller Livsarvinger maatte efterlade, dette Testamente i alle dets Ord, Clausuler og Puncter, saaledes som det forefindes, ...etc
  ...  Givet i vor Kongelige Residentsstad Kiøbenhavn den 12 December 1829.
Han og hans (afdøde) hustru synes at have haft aftægt hos Peder Knudsen i Sundby.
Der opregnes det ret beskedne løsøre på h.s.

*født ca 1782

mvh Ole

Lis Helleberg

Kære Ole,

1000 tak for den flotte tydning.
Jeg var slet ikke i nærheden af noget i den retning, da jeg kæmpede med teksten.

Og samtidig er det så også slået fast, at han ingen arvinger havde. Så jeg er hermed allerede meget længere med denne ane.

Så må jeg se lidt på muligheden af uægte børn, som jeg ikke mener var arveberettiget den gang. Men der var jo også andre mulig kandidater til faderskaberne, så ... :-)

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Ole Westermann

Danske lov
[5-2-70]
Slegfredbarn arver ej Fader; Men dersom Fader fører Slegfredbarn til Tinge, og lyser og
forkynder, at det er hans Barn, og skiøder det hvad som hand vil give det, da skal det saa
meget beholde, som det skiødt vorder; Dog at det ej meere er end half Lod imod Egtebarn,
og ej videre. End lyser hand det i Kiøn og Kuld, og skiøder det intet, da tager det half Lod
ved Egtebarn. Er ej Egtebarn til, da tager Slegfredbarn, som tinglyst er, fuld Arv efter
Faderen; Og fanger Slegfredbarn nogen Arv efter Faderen, da arver det og efter
Sødskinde og Fæderne Frænder half saa meget som Egtebarn, uden Faderen forkyndede
det paa Tinge, at Slegfredbarn skulle nøjis med det, som Faderen gav det i Hænde, og da
faar det ej meere enten efter Fader, eller Sødskinde, eller Fæderne Frænder. Det Barn,
som af Fader tinglyst vorder, maa ingen vræge, at det jo holdis for Egtebarn.


[5-2-72]
Slegfredbarn tager Arv efter Moder lige ved Egtebarn, hvad heller det er tinglyst, eller ej;
Iligemaade efter Møderne Frænder.

Først i 1937 fik det 'uægte' barn arveret efter faderen.

Lis Helleberg

Hej Ole,

Tak for det.

Ja - der er jo stadig en mulighed for, at det er denne Jens Helleberg, der har spredt sine gener, selv om der ikke arvinger. Jeg streger ham ikke helt af listen endnu. Der må ligge nogle faderskabssager/alimentationssager et eller andet sted, som jeg skal have kigget på senere.

Igen - mange tak for hjælpen.

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg