Anna Marie Sofie Christensen: folketælling i KBH. 1870 + 80 .. søges :-)

Startet af Ann Seiffert, 29 Aug 2011 - 14:46

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

Hej

Jeg kan ikke finde denne pige efter hendes fødsel:

Anna Marie Sofie Christensen
Født. 14 / 9 - 1860 i Vor frue kirke - KBH (ops: 255)

Hendes forældre er:

Christen Christensen & Karen Marie Andersen.

Ved Anna´s fødsel bor de i Studiestræde nr. 28, men kan ikke findes i folketællingen på den adresse.
Forældrene står til at være gift, men finder ikke deres vielse i Vor Frue kirke eller på Family Seach.

Hun flytter senere til Århus, men hvornår ved jeg ikke, men hun bliver gift der i 1889 (århus domkirke
ops: 459)
i hendes vielse står der at hun er konfirmeret i 1874, jeg har naturligvis kigget i Vor Frue kirke, men finder hende ikke der...

Håber der er nogen der kan trylle de 2 folketællinger frem i 1870 og 1880... forhåbentlig det kan give svar om forældrenes vielse og fødesogn.

Krydser fingere  ;D ;D ;D

Med venlig hilsen

Ann Seiffert
Ann Seiffert

Ann Seiffert

Hej

Jeg har gennemlæst vielser igen for Vor Frue, men med samme resultat som før... at de ikke er der.


til info har Anne Mortensen i en anden tråd fundet Anna Marie Sofie i folketællingen 1885


kbhv, København (Staden), Korsgade (Ulige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Korsgade 45,matr.33B3 2.Sal, 2, FT-1885, D3245
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:

Johan Emil Bentzen   37    Gift   Husfader   Dr.med.Kommunelæge   Kjøbenhavn
Petra Pouline Bentzen   31    Gift   Husmoder      Kjøbenhavn
Octavia Johanne Bentzen   8    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
Peter Edgar Emil Adolf Bentzen   6    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
Thekla Juliane Dorthea Bentzen   3    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
Nanna Josilia Franciska Bentzen   1    Ugift   Barn      Kjøbenhavn
Johanne Christine Marie Rasmussen   18    Ugift   Tjenestetyende      Kjøbenhavn
Anna Marie Sofie Christensen   24    Ugift   Tjenestetyende      Lyngby pr Kjøbenhavn

så hun bør være i Københaver området indtil da, men jeg finder hende bare ikke i politiregistret  ???

jeg håber en venlig og meget "skarp" person kan hjælpe her.

Med venlig hilsen

Ann

Med venlig hilsen
Ann Seiffert

Lene Martens

Hej

Jeg er ikke sikker på, at det er den rigtige Anna Marie Sofie du der har i FT 1885. Hun kommer fra Lyngby og må være hende der her er i registerbladene som enke.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=46919&limitstart=0

Kan se i din tidligere tråd, at også Anne og Alice udelukker hende.

Bare så ingen ledes på vildspor :)

mvh Lene

Ann Seiffert

Hej Lene

Mange tak fordi du er så opmærksom... jeg må indrømme at jeg troede at Anne refererede til fødslen af Charles ovenfor og ikke folketællingen.... der har jeg åbenbart misset informationen... sorry til de der evt. har kigget på forkert information... bestemt ikke min hensigt  :-[

De 3 børn Anna Marie Sofie Christensen fik har jeg gennemgået fadderne på... og hendes forældre er ikke blandt fadderne... men det kan jo skyldes at børnene bliver født i Århus og bedsteforældrene bor i København... eller måske er de døde  ??? ???

Når Lene nu har gjort mig opmærksom på min brøler med hensyn til FT. 1885... vil det jo sige at jeg intet bevis har på at Anna er i KBH i sin opvækst... måske er hun kommet til Århus egnen tidligt  ???

Rygtet siger at hun er efterladt Sigøjner barn (Sigøjner er hun ikke, har vi fundet ud af) MEN.. måske hendes forældre døde da hun var spæd og hun blev bortadopteret ... ???

I hendes vielse står der intet om forældre, så der får vi ikke meget info hverken om de er døde eller hvor de evt. befinder sig.

På familyseach finder jeg et par (Christen Christensen & Karen Marie Andersen ) viet i Vor Frue kirke, men først 6 år efter Anna`s fødsel og ved hendes dåb står der jo at forældrene er gift, så det kan vel ikke være det rigtige par ? ... hvordan finder jeg ud af hvor Christen og Karen kommer fra?

Jeg ved godt at denne virkelig er svær men jeg håber virkelig at der er nogen der har modet til at prøve :-)))

På forhånd mange tak... og tak igen Lene for opklaringen.. det giver jo et andet billede ;)

Ann
Ann Seiffert

Peter Kristiansen

For lige at gengive vielsen i sin fulde ordlyd:

Aarhus Domsogn 1886-90, opsl. 459, nr. 4:

Ungkarl, Kusk Peder Clausen
f. i Bidstrup 9/10 60, konf. 1874
Nørreallé 22 Store Torv 10    28 Aar

Pige Anna Marie Sophie Christensen
f. i Kjøbenhavn 14/2 60, konf. 1874
Nørreallé 22   28 Aar

Formand S. Balle og Arbmd S. Laursen
3. Febr. 1889 i Kirken

Jeg har tjekket begge adresser i FT 1890, desværre uden resultat.

Får de nogle børn i domsognet? Det kunne give en adresse, som måske kunne findes i en folketælling.
M.v.h. Peter Kristiansen

Ann Seiffert

Hej Peter

tak for din opsummering ;)

FT- 1890 bor de i Norsgade 2-4 (ops: 44)

i 1893 ved deres 1. barn: Norsgade 27
i 1895 ved deres 2. barn: Nørrealle 29
i 1897 ved deres 3. barn: Tunøgade 8

i FT: 1916: Nødager sogn / Randers Amt

det jeg ikke kan finde er hende efter hendes fødsel og til 1890... det vil sige folketællingerne for 1870 + 1880.... samt hendes forældres vielse eller måske død...

Der er ingen faddere eller aftægtsfolk hos familien, så der er ingen spor at gå efter >:(

med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Peter Kristiansen

Studiestræde 28 ved fødselen i 1860: Er det et gadenummer eller et matrikelnummer? Da der ikke findes et matrikelnummer i Studiestræde som er nr. 28, må det være et gadenummer. FT 1860 er ordnet efter matrikelnumre, men iflg. denne konverteringsnøgle (http://stormp.kk.dk/rhb/nørre_kvarter.htm), må matrikelnummeret være 86 af Nørre kvarter. Ejendommen findes på opsl. 173, men desværre bor familien ikke der - og vi ved slet ikke hvorvidt de er gift på det tidspunkt.

M.v.h. Peter Kristiansen

Ann Seiffert

Hej Peter

jeg er da helt forvirret over hvordan du fandt frem til den udregning... jeg var gået efter at nr. 28, var nr. 28 ;)))

Vi er 2 personer der i dag har ledt efter hendes konfirmation eller død.. men lige lidt finder vi :( .... det er underligt at vi ikke kan finde hende i folketællinger i 1880 i Århus omegn. ... hendes mand kommer fra Bregnet sogn, Brødstrup by, men finder hende heller ikke i det område.

Da hun er viet i Århus Domkirke kunne det jo være nærliggende at hun også var konfirmeret der, men desværre ikke...

Hun skulle være død omkring 1926 - 1928

følgende kirker er dobbelt tjekket:

Egå
Dom kirken (Århus)
Sankt Pouls kirke ( Århus)
Skødstrup kirke

Vi er virkelig på vildspor her... intet lykkes.. øv, øv.

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Peter Kristiansen

#8
Linket virker ikke hvis man nøjes med at klikke på det - sikkert på grund af "ø"'et. Nu har jeg lavet hele linket klikbart, og så får du en konverteringstabel mellem matrikelnumre og gadenumre i Nørre kvarter.

http://stormp.kk.dk/rhb/nørre_kvarter.htm
M.v.h. Peter Kristiansen

Inge Hedal

Hej Ann
Du skrev: " i 1893 ved deres 1. barn: Norsgade 27"
Deres første barns fødsel og dåb:
Århus Domsogn, 1886-1890, opslag 308
Født den 2. august 1889
Thyra Hedevig Christine Clausen, døbt den 29. september 1889
Forældre: Arbejdsmand Peter Clausen og hustru Anna Marie Sofie Christensen, Nørre Allé 22
Faddere: Forældrene. Pige Mette Clausen, arbejdsmand Søren Laursen, Købmand Jens Andersen
Thyra er også med i Norsgade i FT-1890.

Ved Anna Marie Sophies indførsel i Vor Frue Kirke i København står der, at hun er døbt i Helligeist (Helligåndskirken), men jeg kan ikke finde hende der.
Mvh. Inge



Ann Seiffert

Hej Inge

Spændene vedr. Helligåndskirken.... jeg havde kigget på hvad der mon stod, men kunne se at ved de andre indførelser i kirkebogen stod der det samme, derfor gik jeg ud fra at det ikke var noget specielt der kunne give ekstra .... men der tog jeg måske fejl..

Jeg vil straks se om forældrene evt. er gift i den kirke.

Det virker virkelig mystisk at vi ikke kan finde Anna Marie Sofie i folketællinger 1870 + 1880 hverken i København eller Århus. Jeg tror muligvis at hendes forældre er døde da hun var spæd og at hun er kommet på børnehjem eller i pleje i Jylland, da det er der hun popper op senere, men igen... ved vi desværre ikke hvornår og hvor hun kommer hen.

Takker for din lyst til at kigge på min "udfordring"
:)

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

Hej igen

Jeg har fundet denne folketælling... alder, navn og fødested passer.... men hvordan kan jeg være sikker på at det er hende?


Randers, Djurs Sønder, Feldballe, Taastrup By, Gaard, 161, FT-1880, D3618


Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Jens Rasmussen   62   Gift   Husfader, gaardejer      Feldballe Sogn, Randers Amt
Marie Jensen   70   Gift   Hans hustru      Feldballe Sogn, Randers Amt
Rasmus Jensen   31   Ugift   Tjenestekarl      Feldballe Sogn, Randers Amt
Jens Andersen   19   Ugift   Tjenestekarl      Hyllested Sogn, Randers Amt
Jens Sørensen   15   Ugift   Tjenestekarl      Feldballe Sogn, Randers Amt
Sofie Christensen   19   Ugift   Tjenestepige      København

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

Hej

Jeg har fundet hendes konfirmation i Feldballe ved Randers, desværre står der ikke noget om hos hvem hun opholder sig ved, men at hendes forælder er Christen Christensen og hustru Karen MArie Andersen i København... kunne det så måske tydes som at forælderne stadig er levende... ville der ellers ikke have stået Afdøde forældre ?? ...

Konfirmationen findes her:

Randers
Feldballe
1865 - 1884
ops: 175
nr: 10

Jeg har læst tilgangslister for Feldballe sogn igennem fra 1865 til 1874 og der finder jeg hende ikke... kan det måske skyldes at hun er kommet på sognet som spæd i pleje at de små børn derved ikke bliver indskrevet i tilgangslister ?
Jeg har kigget folketælling for 1870 i Feldballe igennem, desværre også uden held  :( .. hun er der jo i 1880.

Så livslinjen pt:

1860 - fødsel .............. København
1874 - Konfirmation..... Feldballe
1880 - Folketælling.......Feldballe
1889 - Vielse ............... Århus Dom kirke.

Spørgsmålet er:
Hvor er hun de første 14 år af sit liv ???
Hvor er hendes forældre i København  ???

Kan hun måske bo sammen med forældrene i København, indtil hun er stor nok til at komme ud og tjene.. ( dog helt i Feldballe i Jylland :o )

Jeg har kigget efter forælderne gift i Helligåndens kirke i KBH, efter Inge kom med nye informationer i går, men det gav desværre ikke noget.

Med venlig hilsen

Ann Seiffert
Ann Seiffert

Ann Seiffert

Godaften

Jeg håber der er en der kan hjælpe med at svare på dette spørgsmål:

Anna Marie Sofie bliver konfirmeret i Feldballe i 1874... (hun er der stadig i 1880) i folketællingen for 1870 kan jeg ikke finde hende og jeg har været alle omkringliggende sogne igennem også, men desværre uden held..

Der findes tilgangslister for Feldballe sogn fra 1860 (hendes fødsel) til 1874 (konfirmation) men hun er der ikke (jeg har været den igennem 4 gange)

Når et barn ankommer til sognet, bør det så ikke være skrevet i tilgangslisterne ?

Jeg er total på herrens mark her... har ledt i lang tid og kan simpelhen ikke finde hende, så jeg håber inderligt at en person kan give mig en idee til hvad jeg kan gøre for at komme hende nærmere.

På forhånd mange, mange tak  :)

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert