Slaglille Mølle

Startet af Tiejulle, 21 Okt 2023 - 19:14

Forrige emne - Næste emne

Tiejulle

Hej.
Jeg søger billeder og viden om Slaglille Mølle.
Jeg har været på lokalhistorisk arkiv, men de havde desværre ingen billeder og meget lidt information om møllen.
Med venlig hilsen Heidi

Britta Hansen

#1
Du kunne vel afsløre de data, du allerede har f.eks. hvem var mølleren/ejeren samt hvornår.
Hvilket lokalhistorisk arkiv og hvilke oplysninger kunne de bidrage med?

Der boede en møller på matr. nr. 16b Slaglille By, Slaglille i FT1901, men det hjælper ikke meget, hvis du er 100 år længere tilbage.

Sorø, Alsted, Slaglille, Slaglille, 16 B, 43, FT-1901, D8056
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Hans Christian Olsen      18670615      U      Husfader      Møller      Bavelse Præstø Amt
- -
Hans Christian Olsen købte ejendommen i 1898 og agtede at opføre en mølle på parcellen -
Sorø By og Birk Skøde- og panteprotokol - venstre side. Skødet starter på foregående side.

Ejendommens blad i Sorø By og Birk Realregister: 2. sæt: Slaglille - 16b er udstykket fra hoveparcellen 16a

Se beliggenhed på matrikelkort.
- -
Møllen nedbrændte på et tidspunkt kan du læse på skødet tinglæst 23. december 1926, hvor møller Vilhelm Carstensen sælger til parcellist Ole Larsen - højre side
- -
Der et par hits på Slaglille Mølle i august 1926 på Mediestream
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Læs her hvordan du får adgang til aviserne fra 1926
HVORDAN FÅR JEG ADGANG TIL MEDIESTREAM?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Tiejulle

Mange mange tak for din tid (og de flotte resultater)
De oplysninger jeg fik, er fra Sorø og begrænsede sig til, at møllen havde været brændt, og at den skulle have været sat til salg to gange.
(Men ingen årstal eller lign).
Med venlig hilsen Heidi