Jens Pedersen, Roskilde

Startet af Bente Vest Bach, 24 Aug 2011 - 21:53

Forrige emne - Næste emne

Bente Vest Bach

Jens Pedersen, født i Smørum i 1875, gift med Inger Kristine Andersen Pedersen født 1873 i Smørum Sogn.  Hvornår døde Jens Pedersen????

Mvh.
Bente Vest Bach

Hans Poulsen



Hej Bente

Hvor er du gået i stå i din  forskning?

Har du fundet alt om ægtefællerne, deres børn og deres faddere, børnenes konfirmationer og vielser, hvad lægdsrullen har at fortælle om drengebørnene, diverse folketællinger hvor familien optræder etc. etc.

Den allersidste folketælling, hvor du har ægteparret? Vis den her i tråden.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Bente Vest Bach

 Hej Hans

Desværre har jeg ikke meget mere end det jeg har skrevet.
Jens Pedersen var gift med Inger Kirstine Andersen fra født 1873 og død 26.09.1944.
De boede i Hvedstrup, Smørum.

Mvh.
Bente

Hans Poulsen



Hej Bente

"Jens Pedersen, født i Smørum i 1875, gift med Inger Kristine Andersen Pedersen født 1873 i Smørum Sogn.

- Har du fundet fødslerne i kirkebogen? Opslagsnumre?

- Ved fødslerne skulle forældrenes navne gerne står

- Blev de begge konfirmeret i Smørum sogn? Levede deres forældre på det tidspunkt?

- Der må være en folketælling, hvor Jens og hans forældre, og en folketælling, hvor Inger Kristines forældre, er nævnt. Har du fundet disse folketællinger?

- Havde Jens og Inger Kristine hver for sig søskende? Fik Jens og Inger Kristine børn? Drenge blandt dem? Lægdsrullen?

- Med en stærke tilknytning til Smørum, kunne det tænkes, at Jens og Inger Kristine blev viet i det sogn. Har du set efter? Forloverne?

Jeg har en tyrkertro på, at jo mere, man *hvirvler op* i en familie, desto flere brugbare oplysninger dukker frem.

Kom igen, hvis du fortsat ikke kan finde nye data.

Venlig hilsen og god weekend
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inge Hedal

Hej
Der er ikke født nogen Jens Pedersen/Petersen i Smørum mellem 1872 og 1877, og der er ikke nogen Jens Pedersen i folketællingerne, førend vi når vi 1906. Desværre står der ikke, hvor han er født:
København, Smørum, Smørum, Smørumovre, 7, 16, FT-1906, B5222
Nilaus Olsen   21.07.1848    Gift   husfader   gårdejer   -
Karen Marie Olsen   15.01.1847    Gift   husmoder      -
Peter Rasmussen   21.02.1890    Ugift   slægtning      -
Jens Petersen   2.07.1876    Ugift   tj.tyende   tjenestekarl   -

Vedrørende Inger Kirstine:
København, Smørum, Smørum, Hove, hus, 122, FT-1880, B5215
Anders Jensen   62    Gift   husfader, lever af sin jord      Sengeløse
Ane Nielsdatter   51    Gift   hans kone      Veksø, Frederiksborg amt
Peder Andersen   12    Ugift   deres søn      Sognet
Inger Kirstine Andersen   6    Ugift   deres barn      Sognet

Inger Kirstine er født den 5. november 1873 i Smørum, se AO København, Smørum 1857-1885, opslag 75. Moderen er Pigen Kirsten Andersen, datter af Husmand Anders Jensen paa Hovelund. Udlagt barnefader: Tjenestekarl Søren Larsen fra Smørumovre.
Inger er altså plejebarn i FT-1880 hos sin mors forældre. Der bor hun også ved konfirmationen i Smørum i april 1888, AO København Smørum 1886-1891, opslag 32, og her står det, at hun er i pleje.
Hun er ikke i Smørum i senere folketællinger. Smørum er på ddd.dda i 1890, 1901, 1906 og 1911.
Hun og Jens Pedersen er ikke viede i Smørum til og med 1909.

Bedsteforældrene er der endnu i 1890, men ikke senere.
Peder Andersen er deres egen søn, født i Smørum (AO 1857-1885, opslag 13), den 23. september 1867.
Her er de i 1890:
København, Smørum, Smørum, Hove By, , 2, FT-1890, C4377
Morten Hansen   69    Gift   Husfader   Gaardejer   Vedstrup Sogn, Roskilde Amt
Johanne Knudsen   64    Gift   Husmoder   Gaardejer   Viksø Sogn, Frederiksborg Amt
Maren Katrine Mortensen   29    Ugift   Datter      Smørum Sogn, Kjøbenhavns Amt
Anne Ulrikke Mortensen   27    Ugift   Datter      Smørum Sogn, Kjøbenhavns Amt
Ole Mortensen   24    Ugift   Søn      Smørum Sogn, Kjøbenhavns Amt
Anders Jensen   71    Gift   Husfader   Husmand   Sengeløse Sogn, Kjøbenhavns Amt
Ane Nielsdatter   60    Gift   Husmoder      Stenløse Sogn, Frederiksborg Amt
Peder Andersen   22    Ugift         Smørum Sogn, Kjøbenhavns Amt

Jacob Christoffersen   62    Gift   Husfader   Jordbruger   Kjøbenhavn
Inger Andersdatter   64    Gift   Husmoder      Sengeløse, Kjøbenhavns Amt

Her er sønnen i 1901:
København, Smørum, Smørum, Nybølle, 1c, , FT-1901, B5217
Peter Andersen   23-09-1867    gift   husfar   jordbruger og murermester   Smørum s, Københavns a.
Karen Margrethe Andersen   12-03-1869    gift   husmor      Smørum s, Københavns a.
Anton Henrik Andersen   07-04-1895    ugift   barn      Smørum s, Københavns a.
Hansine Kirstine Andersen   07-04-1895    ugift   barn      Smørum s, Københavns a.
Jens Peter Andersen   29-06-1896    ugift   barn      Smørum s, Københavns a.
Inger Juliane Andersen   24-04-1899    ugift   barn      Smørum s, Københavns a.
Maren Larsen   03-01-1832    enke   slægtning      Fløng s, Roskilde a.

Inger Kirstine er ikke blandt fadderne til disse børn.

Vil du afsløre, hvor du har oplysningerne om Jens Pedersen og Inger Kirstine Andersen fra? Kender du nogle af deres børn? Og hvad er forbindelsen mellem Jens Pedersen og Roskilde, som det fremgår af overskriften? Hvor døde Inger Kirstine? Uden lidt flere oplysninger går det ikke at finde dem ved en systematisk eftersøgning, kun ved rent held.
Mvh. Inge

Bente Vest Bach

Hej Inge.

Jens Pedersen, født i Hvedstrup, Hvedstrup Sogn 29.04.1875, tjener i Herringløse, Hvedstrup Sogn. Søn af Smed Jens Pedersen og hustru Ellen Marie Nielsen af Hvedstrup gift med Inger Kristine Andersen født i Hove, Smørum Sogn, Smørum Herred den 05.11.1873. Datter af tjenestepige Kirsten Andersen og tjenestekarl Søren Larsen - den 17.05.1895, Hvedstrup Kirke.

Datteren er Laura Kristine Kristiansen (født Pedersen) den 23.09.1895 Hvedstrup.


MVH.
Bente



Inge Hedal

Hej
Ja, det hjalp at komme væk fra Smørum, og det hjalp at få moderens navn at søge på:

Roskilde, Sømme, Hvedstrup, Hvedstrup By og Sogn, Hus, 13, FT-1880, c9122
Jens Pedersen   39    Gift   Husfader, Smed      Aagerup Sogn, Kjøbenhavns Amt
Ellen Marie Nielsen   35    Gift   Hans Kone      Saaby Sogn, Kjøbenhavns Amt
Niels Peders   10    Ugift   Deres Børn      Røninge Sogn, Odense Amt
Frits Pedersen   8    Ugift   Deres Børn      Røninge Sogn, Odense Amt
Christian Pedersen   6    Ugift   Deres Børn      Røninge Sogn, Odense Amt
Jens Pedersen   4    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet [Hvedstrup]
Anders Pedersen   2    Ugift   Deres Børn      Her i Sognet [Hvedstrup]

Du finder Jens Pedersens dåb på AO Roskilde amt, Jyllinge sogn 1856-1892, opslag 19, nr. 6. Han er ganske rigtigt født den 29. april 1875.
Det bliver straks sværere at finde ud af, hvornår han er død. Boede han i Hvedstrup resten af sit liv? Prøv at følge ham i folketællingerne på AO Roskilde, Hvedstrup.
Levede han, da Laura blev konfirmeret og viet? Ved du, hvor og hvornår hun blev gift?
Desværre kan vi ikke bare søge ham automatisk, for der er ikke mange folketællinger i databasen efter 1880.
Mvh. Inge

Bente Vest Bach

 Hej Inge.

Den sidste adresse jeg har på Jens Pedersen og Inger Kirstine Pedersen er: Holbækvej 2,
4000 Roskilde.
Jeg skal se, om jeg kan finde ud af, hvor de blev gift, men jeg mener det er i Hvedstrup Kirke i 1895
 

Mvh.
Bente

Inge Hedal

Hej Bente
Hvilket år er adressen Holbækvej 2 fra?
Mvh. Inge

Bente Vest Bach

Hej Inge.

Jens Pedersens kone Inger Kirstine Pedersen døde den 26.09.1944, og det er derfra jeg har adressen Holbækvej 2, 4000 Roskilde som sidste fælles bopæl.
Jeg vil tro min oldefar måske kom på plejehjem i Roskilde.

Mvh.
Bente

Inge Hedal

Hej
Har du undersøgt, om han er begravet fra Roskilde domsogn? Når du mener, at han er kommet på alderdomshjem/plejehjem, er domsognet det bedste bud.
En anden mulighed er, at han er flyttet hjem til et af sine børn. Har du styr på, hvor de befinder sig efter september 1944?
Han er ikke død i Skt. Jørgensbjerg sogn, som Holbækvej hører til, så langt kirkebøgerne rækker på AO.
Mvh. Inge

Bente Vest Bach

Hej Inge.

Ja, jeg er næsten helt sikker på han er begravet eller bisat i Roskilde Domsogn.  Jeg ved heller ikke om han kom på plejehjem, det er et gæt. Det nærmeste er, at han måske er død efter 1948, som kirkebøgerne går til, men jeg tager til Roskilde i oktober måned, så vil jeg prøve at besøge kirkekontoret ved domkirken.

Mvh.
Bente ;)

Inge Hedal

Hej Bente
Når du alligevel er i Roskilde, kunne du jo også besøge lokalhistorisk arkiv, der ligger på biblioteket. Måske ligger de inde med gamle vejvisere. Der er ikke langt fra somkirken til biblioteket.
http://www.roskildebib.dk/lokalhistorie/om%20lokalarkivet.aspx
Mvh. Inge

Bente Vest Bach

Hej Inge

Ja, det vil jeg prøve. Evt. også kirkekontoret i Skt. Jørgensbjerg.

Mvh.
Bente