hvis en dansk statsborger dør i udlandet?

Startet af Kika, 24 Maj 2023 - 19:15

Forrige emne - Næste emne

Kika

Hej  :)

Jeg er sat på noget af en detektivopgave, hvor jeg skal forsøge at finde min venindes ukendte storebror.

Jeg ved hendes far var dansk statsborger og han var bosiddende i Italien, hvor han dør i 2006.

Mit spørgsmål er: Findes der så et dansk skifte? - Eller er det de italienske myndigheder, der har behandlet boet efter ham?

Han var på daværende tidspunkt gift med en italiensk kvinde.

Broderen jeg skal finde er fra et tidligere ægteskab - født i slutningen af 60érne eller starten af 70érne. Tænker at der på skiftet vil fremgå hvor mange børn han havde, ik?

mange hilsner
Karina

Grethe Leerbech

#1
Da han er bosat i Italien og gift med en italiensk kvinde- du skriver ikke om de er viet i Italien -så er det de italienske myndigheder der skal foretage skiftet. Har han ejendom m.v. i Danmark vil der måske blive foretaget en boopgørelse heraf af skifteretten via danske advokater, som vil gå til de italienske myndigheder. Og der kan evt. blive tale om arveafgift i Danmark hvis han-de har haft værdier/ejendomme i DK.

På skiftet vil det fremgå hvilke børn han havde også fra hvilke ægteskaber, forudsat de er arveberettigede. Du skriver ikke om drengen er fra et tidl. dansk ægteskab. Er drengen det,kan der jo være foretaget skifte, da faderen omgiftede sig- og hvis dansk gift vil dette skifte være sket i Danmark.  så jeg vil prøve at finde ud af hvornår han er skilt fra drengen moder og om din veninde har mulighed for at få aktiindsigt i skilsmissesagen for at se om der er sket skifte ved det nye ægteskab.  Jeg går ud fra det er en halvbror der er tale om her.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Kika

1000 tak for hjælp Grethe!

Ja, det er en dansk halvbror min veninde leder efter. Hendes far var gift 2 gange i Danmark og flyttede efterfølgende til Italien, hvor han blev gift for tredje gang, og mener også han fik en søn i Italien. Så min veninde har reelt set 2 halvbrødre - en i Danmark og en i Italien  :)

jeg har lige talt med hende, og hun fortalte at hun efter hans død blev kontakte mht at der ingen værdier var i DK efter opgørelse af hans pensionsordning. Den person hun talte med, havde fortalt at det var den italienske kone som havde gjort myndigheder opmærksomme på at der var børn i Danmark.

Så det bedste bud må næste være, at hun får talt med hendes mor mht oplysninger om, hvornår faderen blev skilt fra sin første kone, for så at kunne bede om aktindsigt i skilsmissesagen.

mange hilsner
Karina


grethe jensen

der kunne maaske ogsaa findes noget i statstiende, se herom: https://themis.dk/synopsis/docs/Proklama.html
Mvh GJ

Grethe Leerbech

Hej Kika

Din venindes mor må garanteret vide om hendes mand måtte skifte med drengen fra tidl. ægteskab  inden han giftede sig med hende. I kirkebøgerne - og muligvis også i ægteskabsbøgerne over kommunale vielser - står der ofte nogle henvisninger til tidligere skilsmisse. Bl.a. fordi man skulle være sikker på at personen er lovformeligt skilt, på den måde kan du/I få sagsnumemret opgivet.

mvh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ