Niels Nielsen født ca 1772 i Skjern - Middelsom Herred

Startet af Elizabeth Høilund Buffet, 23 Aug 2011 - 20:27

Forrige emne - Næste emne

Elizabeth Høilund Buffet

Hej
Jeg er ikke gode venner med Vester Velling og Skjern KB fra årene omkring 1772 - så jeg har ikke kunne finde Niels Nielsen Kjeldsen født. Hvem vil hjælpe.

I Følge FT er han født i  Skjern Sogn - og hans alder i samtlige FT er konsistent med født ca 1772.
og jeg ved fra nogle af hans børns dåb at han er smed -

En Niels Nielsen - er født i Tindbæk i Jun 1775 - søn af Niels Kjeldsen - Smed og Karen Nielsdatter
Men med disse 3 års forskel er jeg ikke overbevist over jeg har fat i den rigtige.
At  "min" Niels Nielsen begynder  af og til at bruge navnet Kjeldsen efter 1820 forvirrer endnu mere.
Jeg har jeg ikke fundet faddere hos børnene i 1st ægteskab som kan knytte ham til Niels Kjeldsen som far. De fleste faddere kommer fra hustruens side. Dem kan jeg alle placere.

Herunder er alt hvad jeg ved med 99 % sikkerhed.

NIELS NIELSEN KJELDSEN og MARIANNE CHRISTENSDATTER (PIND) bliver
gift den 11 April 1803 i Sønder Vinge - (VInge KB 1794-1813 opslag 135

De får følgende børn - alle født i Sdr Vinge - og alle er vistnok hjemmedøbt, .
- Mette Nielsdatter - 2 Juni 1803 -
- Elisabeth Birgitte Nielsdatter - 12 September 1804
- Mette Nielsdatter - Marts 1807
- Søren Nielsen - 12 Sep 1809
- Niels Nielsen - 3 Nov 1811
- Christen Nielsen - 6 Marts 1814
- Karen Nielsdatter - 25 Marts 1817
- Jens Nielsen Kjeldsen - 11 Maj 1820

I Kirkebøgerne står alle børnene som børn af Niels Nielsen og Marianne Christensdatter
indtil den sidste hvor der står Niels Kjeldsen
Ved Mariannes død står der også Niels Kjeldsen
Ved hans død i 1855 i Torup står der Niels Nielsen Kjeldsen

Efter Marianne Christensdatters død i 1821 bliver han gift igen i Vester Velling i 1823 opslag 133

Her er FT fra 1834 -   viborg, Middelsom, Øster Velling, , et Huus, 8, FT-1834, C6914
Niels Nielsen Kjeldsen 62 Gift nyder Almisse fra Vinge Sogn, Ulstrup Gods
Judith Christensdatter 34 Gift hans Kone
Anne Marie Nielsdatter 10 Ugift deres Børn - (født i Sdr Vinge)
Karen Nielsdatter 7 Ugift deres Børn - (Født i Sdr Vinge)
Maren Nielsdatter 5 Ugift deres Børn
Christen Nielsen 2 Ugift deres Børn

FT 1840 viborg, Middelsom, Torup, , et Huus, 2, FT-1840, C7157
Niels Nielsen 68 Gift Inderste og Almisselem
Judith Christensdatter 39 Gift hans
Kone Ane Marie Nielsdatter 16 Ugift deres Børn
Maren Nielsdatter 10 Ugift deres Børn

i FT 1845 viborg, Middelsom, Torup, Thaarup bye, En gaard, 5, FT-1845, B8049
Niels Nielsen 73 Gift Inderste og almisselem Skjern sogn Viborg amt
Judith Christensdatter 43 Gift Hans kone Vinkel sogn Viborg amt

I FT 1850 - viborg, Middelsom, Torup, Thaarup bye, Fattighuuset, 33, FT-1850, D2495
Niels Nielsen 78 Gift almisselem, huusfader Skjern, Viborg Amt
Judits Christensdtr. 48 Gift hans kone Vinkel, Viborg Amt


Jeg vil være taknemmelig for at få hjælp til at finde ud af om der er tale om en eller to "Niels Nielsen" fra Skjern i tidsrummet 1771 til 1775

Med hilsen fra Elizabeth i Vermont

Lillian Simonsen

Jeg har slået op i
"1900 godsskifter fra Bjerringbro-Hvorslev-egnen 1715-1815" af  Inge Hørdum og Vera Munkholm,
og fundet følgende skifteuddrag fra Skjern og Karmark godser 1802-1815:

808.
Niels Kieldsen Smed i Tindbæk
Indsidder, 25/10-1809, F. 131b
Børn:
Kjeld Nielsen Smed – 49 år, har stervbostedet.
Niels Nielsen Smed, gårdmand i Vinge.
Maren Nielsdatter – 39 år, tjener Søren ? i Taanum.

Desuden kan jeg henvise til følgende link:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,64199,64199#msg-64199

Med venlig hilsen
Lillian

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Lilian

Tak for dit svar - 1900 Godsskifter er guld værd - jeg burde have tænkt på at den kunne have givet mig svaret.

Så med bogen om godskiftet fra Skjern ser det bestemt ud til at jeg har den rigtige - til trods for aldersforskellen. Men hvorfor har han siden FT gjort sig tre år ældre ? - yngre kan jeg forstå - og forskellige aldre ved alle FT er heller ikke ualmindeligt.

Jeg havde set linket du satte ind - men netop at Anette Ilsøe mente følgende
"Niels Nielsen (Kieldsen) var gårdmand i Langå, hans 1. ægteskab med Dorthe Andersdatter (søster til Niels Langaae af Øster Velling) og hans 2. ægteskab med min tip(2)oldemor Dorthe Nielsdatter f. 1788 (datter af Niels Langaae)" - gjorde mig lidt mere usikker,  

Marianne Christensen Pind er søster til to af mine aner - men det er først nu at jeg beskæftiger mig mere med hendes mand Niels Nielsen Kjeldsen - da jeg er ved at hjælpe en af deres efterkommere med oplysninger om familien. Og jeg vil jo helst have det korrekt.

Masser af hilsener fra Elizabeth i Vermont  - og velkommen til Forum, jeg kan se du er forholdsvis ny.

Hanne Fisker

Hej Elizabeth

Fandt du ud af om der var to mænd med navnet Niels Nielsen i Skjern?

Hilsen
Hanne Fisker

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Hanne

Tak for dit input

Jeg må nok bøje og acceptere at jeg har den rigtige Niels Nielsen - og at han er født i 1785 - og har gjort sig lidt ældre med årene.

Jeg er stadig ikke gode venner med Skjern og Vester Velling KB - men i FT 1787 findes der i hele Middelsom herred kun 4 med navnet Niels Nielsen - og ingen af de tre andre passer rigtigt,

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Leif Thor Olsen

Hej Elizabeth.

Niels Nielsen født 1785 - bliver han gift 1803? Med Marianne Christensdatter Pind født 1777 som datter af Christen Jensen Pind og Mette Pedersdatter.

Mvh. Leif

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Leif

Den en og samme - det var ihvertfald hvad jeg prøvede at bevise - men hans alder i FT 1834 og senere gav mig lidt tvivl.

Ja Niels Nielsen -(senere også kaldt Kjeldsen)  født i 1775 bliver i 1803 gift med Christian Jensen Pinds datter Marianne. født 1781.

Du finder ham i Tindbæk i FT 1787 - 11 år gammel - og som 22 årig landsoldat i Tindbæk FT 1801

Men min interesse for Niels Nielsen er to-foldig. For det første er jeg ved at hjælpe en Pind som er direkte efterkommer - og for det andet har vi anesammenfald på hans mors Karen Jensdatters side et par generationer længere tilbage. Christen Jensen Pinds hustru Mette Jensdatter har samme aner på sin mors side som Karen Jensdatter.

Skriv til mig hvis du vil vide mere.

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej Elizabeth!

Siden jeg fik oplyst af slægtsforsker om du har nævnt mit navn i dit ny indlæg i forbindelse med din usikker om Niels Nielsen (Kieldsen) m.v.
Jeg undrer mig over hvornår det var, det ser faktiskt et "gammelt" indlæg her i Dis Forum siden 2005 efter mine tvivlsomspørgsmål, fordi der findes mange Niels Nielsen'er, siden jeg måtte arbejde til at finde en korrekt resultat i et par år, da jeg fandt endeligt min tip[2]oldefar Niels Kieldsen af Langå gennem lægdsrullebog, den er bestemt værdifuldt at kigge på, der giver de gode spor. Hvor han er født fra, altså i Sjørslev sg – søn af skovfoged Kield Nielsen og jordemoder Elisabeth Margrethe Jensdatter på Tejlgård, Sjørslev sg. under Aunsberg Gods.

Her skriver jeg korrekt om Niels Kieldsen:
I den 16. oktober 1801 i Langå kirke giftede han sig sin 1. ægteskab med enken Dorethe Andersdatter (Langaae) efter sin mands død i 1801 Peder Andersen Skiemt, trods stor aldersforskel, Niels Kieldsen var kun 25 år gl. og enken på 45 år gl., hvor han fæstede Bøllingly gård i Langå.
Niels Kieldsen som enkemand i 1809 gifter sig andet ægteskab med den afdøde Dorethe Andersdatters niece Dorthe Nielsdatter af Øster Velling den 18. april 1810 i Øster Velling kirke.
Jeg kan oplyse om min tip[2]oldemor Dorthe Nielsdatter – datter af Gaardmand Niels Andersen Langaae i Øster Velling, faderen var søster til Niels Kieldsens 1. ægtekone Dorethe Andersdatter.

Tilsidst jeg kan nævne lidt mere, jeg tog i flere år for at lede efter Niels Kieldsens forældre, hvor de kom fra, da jeg fandt endelig dem først i sidste år, ja herligt...

Mht Niels Nielsen af Tindbæk hører jeg ikke til.

Mange hilsener
Annette Ilsøe
       

Elizabeth Høilund Buffet

Hej Anette

Ja det var netop den gamle tråd fra 2005 som gjorde mig usikker - hvor mange Niels Kjeldsen havde vi med at gøre - og før jeg gav mine oplysninger videre ville jeg være helt sikker. Jeg håbede du ville se indlægget.

Men jeg kan på dit indlæg se at der er to - og vi har en hver. Ham fra Tindbæk bliber gift med en søster til hele to af mine aner. Og længere tilbage i tiden nedstammer hans mor fra en anden ane.

De var vist godt indgifte på Sdr Vinge - Vester Velling

Mange hilsener fra Elizabeth i Vermont