Lægdsrulle i beg. af 1900 tallet

Startet af Charlotte Fevre Hansen, 21 Maj 2023 - 16:53

Forrige emne - Næste emne

Charlotte Fevre Hansen

Jeg synes ellers at det går ret godt med de lægdsruller. Jeg begynder at finde rytmen.
Men nu har jeg ledt efter forkortelser at putte dette ind under, som står ved Nr. 3 Hartig Christian Simonsen, som var min bedstefar (død i 1995). Vi er ikke så langt tilbage i tiden.
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481033#19005,1290583

K 1 kan betyde:  K I / K II Krigstjeneste I/II; I = ubetinget tjenstdygtig II = betinget tjenstdygtig.
Men hvordan kommer jeg videre? Jeg kan ikke finde ud af henvisningen.

Der står:
Hartvig Christian Simonsen, Faderen: Husejer Simon H. J. S.
Fødested Oppe Sundby, den 1. juni 1910. Og at han er i afdeling 5aa. Han er mødt frem den 9/3 1929.


mvh Charlotte

John Damm Sørensen

Hej Charlotte,

Her forklaring på K I 6
K I 6 Feltartilleriets trænkonstabler.
3120 er det nummer har trak ved sessionen i 1929

170 er jeg usikker på.

https://www.ds-naestved.dk/Links/Laegsruller/Klassifikationskoder%20og%20tjenstdygtighedskoder%20fra%201855%20-%201947.pdf

Hilsen
John

Verner Bentsen

170 er højden i cm.

mvh Verner

Charlotte Fevre Hansen

Tusind tak, Verner og John!

(170 lyder af meget lidt, han var noget højere i virkeligheden, selv som gammel mand. Jeg er 168 og han var noget højere i fx 1990 )

Charlotte Fevre Hansen

HOV - mon I også ved hvad forkortelsen betyder?
Mellem 170 og K16? Lmd... Lind...

Jeg er glad for jeres hjælp. Nu har jeg læst hvad K1 6'ere gjorde - og det passer fint med det vi husker at have fået at vide af ham, nemlig at han var rytter. Og at de var gået over til at bruge kårdebajonetter fra (vist) sabler.
Mvh Charlotte

John Damm Sørensen

Hej Charlotte,

Jeg troede i første omgang, at Lmd betød landmand, men da han i FT1930 er opført som fisker, troede jeg, at det måtte betyde noget andet.
Hvis man imidlertid bladrer lidt rundt i lægdsrullen, ser man, at der både er en tandlæge og en fodermester, så Lmd må nok betyde landmand.
Det ser også ud til, at de 170 er højden. De andre er også af lignende højde.

Hilsen
John

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Han kan jo have fortsat med at vokse i nogle år efter han fyldte 18.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Aksel Koplev

hej,

Vedrørende højde, det kan jo også være at den er skønnet: 

Kravet i regelsættet fra 1925 om K I/II 6:  Højde mindst 168 cm og ikke over 176 cm. Mandskab, som er vandt til at omgås heste og har gode kræfter. Mandskabet må ikke stamme og ikke være kejthåndet og ikke have blodårebrok.

Se link

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17288295#503814,40615974

hilsen
Aksel

Charlotte Fevre Hansen

Hej John, Mikkel og Aksel

TAK for jeres hjælp. Min familie siger at det passer, som Verner oplyste om højden, så det må være min hukommelse, der er godt rusten!
Det passer nogenlunde med erhvervet, John, han boede hjemme og faderen havde et husmandssted. Han står som fisker i den folketælling, men det er så vidt jeg husker det eneste sted han står som sådan. Men det passer nu nok også meget godt, at han også var fisker -  han måtte tage, hvad der bød sig.
Jeg vidste ikke at det var dér, sessionskoderne står, Aksel - det er sjovt at se beskrivelserne af de forskellige koder. Så ved vi da at han ikke stammede, var kejthåndet eller havde blodårebrok!
Det  var pænt af jer at give jer tid til dette! Det er jeg meget glad for. Charlotte