Leder efter ane i Rusland

Startet af Mikael Lehrmann Kahslev, 24 Mar 2023 - 23:43

Forrige emne - Næste emne

Mikael Lehrmann Kahslev

Hej mit navn er Mikael Lehrmann Kashlev og har for 1 måned siden begyndt at dygge ned i min familie. Jeg er 19 og har ikke så meget erfaring endnu.

Jeg leder efter min tipoldefar i Rusland og har ikke super meget information. Jeg har prøvet i langt tid at søge på diverse hjemmesider men har ikke kune finde ham. Jeg kender hans navn og til 2 døtre.

Navn: "Kyrelisk skrift" Матвей Елесеев / Елисеев
          "Latin skrift" Matvey Eleseev / Yeliseev

Han skulle vist være fra en adelig familie som stammer fra Sankt Petersborg, men kan ikke bekræft om han er født der.

Jeg har også data på 2 døtre, hvor den ene er min oldemor ved navn: Evdokiya (Евдокия) Eleseeva (Елесеева) Født 24 juli 1916 Rusland, & død Dec. 27 1995 Rusland.
Det der gøre tingene meget svære er at der er ikke oplyst hvem faren til min mormor her, da der bare er tegnet et streg (---). Så jeg kan såden set heller ikke finde hende (Oldemor). (Det skal siger de var efter WW2, men oplyser ikke lige hendes fødselsdag på grund af gpr.)

Min Oldemors søster heder: Elizaveta Yablochkina (født Eleseeva) & kender heller ikke til hendes fødselsdato. Hun skulle så havde været gift, og fået et barn, som blev min mors Gudmor sammen med hendes mand, som blev hendes Gudfar (som begge er døde for ca. 10 år siden).

Min oldemor havde kun 1 barn og var min mormor, ved navn Luidmila Kashleva (Født Elesseva), og jeg har ikke kontakt til hende, da der ikke bliver snakket sammen i familien, siden min mors Gudforældre døde.

Jeg ved at der findes et billede med min Tipoldefar og det jeg tror er hans brødere i millitær uniform, og jeg vil prøve at finde den og ligge den op. Regner ikke med at nogen kan hjælpe da jeg ved det er meget vandskeligt. Hvis i det mindste har informationer på hvordan jeg kan finde Russiske kirkebøger, ville det være en hjælp, da jeg kan læse lidt russisk og eventuelt kan spørge min mor for hjælp.

Per Lindsø Larsen

Hej Mikael,

hvis du ikke allerede har været forbi nedenstående side, så prøv om der er noget at hente der. Der er  links til russiske kirkebøger og til et forum for slægtsforskning i Rusland. Der deltager også russiske slægtsforskere, som sikkert ved præcis hvilke muligheder du har, for at komme videre med søgningen.

https://www.familysearch.org/en/wiki/Russia_Genealogy

Under alle omstændigheder: held og lykke med det spændende projekt.

mvh
Per

Mikael Lehrmann Kahslev

Mange tak, har faktisk ikke set den hjemmeside før, vil lige prøve at kigge på den.

Ferdinand

Hej Mikael,

Ja, din mormor Ljudmila er født uden for ægteskab, og i den forbindelse blev der tilsyneladende ikke udlagt en barnefader, hvilket forklarer stregen, som du omtaler, samt det faktum, at hun fik sin mors efternavn Jelesejeva. Du kender moderens, dvs. din oldemoders, fødselsdato. Ved du, hvor hun blev født? Det er nok dér, du bør starte din eftersøgning.

Der er rigtig nok en uradelig slægt ved navn Jelisejev i Rusland, og der er også diverse andre adelige slægter med dette navn i landet. Det er imidlertid ikke alle slægter med navnet Jelisejev (eller Jelesejev), som er adelige; navnet er også båret af borgere og almuen. Eksempelvis var forfædrene til Pjotr Jelisejev (grundlæggaren af den store og velkendte købmandsslægt af samme navn) livegne bønder, og det var først i 1910, at hans oldebarn Grigorij og tipoldebarn Stepan blev adlede. Navnet Jelisejev (og Jelesejev) er ganske enkelt et arveligt patronym, dannet af det bibliske navn Jelisej - på dansk er det tilsvarende navn Elisa (cf. profeten Elisa i det gamle testamente). I sin tid har der altså rundt omkring i Rusland været flere forfædre ved navn Jelisej, hvis efterkommere har taget navnet Jelisejev (eller Jelesejev) - visse blev senere adelige, andre gjorde ikke. På samme måde er alle med efternavnet Jensen i Danmark ikke i slægt med hinanden.

I Rusland førte man adelige stambøger (дворянские родословние книги), som indeholdte lister over adelige slægter i landets guvernementer. På hjemmesiden nedenfor finder du en elektronisk oversigt over slægter med navnet Jelisejev adlede i Sankt Petersburg igennem tiden. Som det fremgår af oversigten, finder man i Sankt Petersburg tre sådanne: 1.1915, 3.1890, 3.1892. Det første tal indikerer slægtens adelskategori - hvoraf der var syv i de adelige stambøger - og årstallet indikerer, hvornår slægten blev adlet. Kategori 1 henviser til brevadel, og kategori 3 til tjenestemandsadel. Den første slægt (1.1915) henviser til Grigorij og Stepan, som jeg nævnte ovenfor (de adledes 1910, men det formaliseredes først i 1915). Jeg vil tro, at de to andre slægter (3.1890 og 3.1892) formentligt repræsenterer to grene af samme slægt (f.eks. to fætre), eftersom de adledes så kort tid efter hinanden. Dette er dog kun et gæt og kræver yderligere efterforskning.

https://genesis.icu/catalog/70-sankt-peterburgskaja-petrogradskaja-gubernija.html

Hvis din tipoldefar Matvej var adelig og fra Sankt Petersburg, kunne det være, at han tilhørte enten adelsslægten 3.1890 eller 3.1892. Jeg finder ham ikke i stamtræet over adelsslægten 1.1915 (se linket nedenfor). Eftersom din oldemor Jevdokija blev født 1916, må Matvej være født i slutningen af 1800-tallet. I praktikken betyder det, at det enten er han selv eller hans far, som har været tjenestemand og er blevet adlet. Ved en hurtig søgning på Google kunne jeg dog ikke umiddelbart finde noget om et sådan tilfælde, og ej heller om adelsslægterne 3.1890 eller 3.1892. Hvis du er helt sikker på, at han var adelig og fra Sankt Petersburg, er disse slægter et godt sted at starte din eftersøgning.

https://ru.wikipedia.org/wiki/Елисеевы (купцы)

Alternativt kan man tænke sig et scenarie, hvor en adelig mandsperson - din tipoldefar - er flyttet fra et andet guvernement til Sankt Petersburg, og ikke figurerer i byens adelige stambøger. Den uradelige slægt Jelisejev, som jeg tidligere har nævnt, finder man i stambøgerne for guvernementet Kursk. Man finder også adelige slægter ved navn Jelisejev bl.a. i guvernementerne Voronež og Tula (begge tjenestemandsadel) samt i Moskva (krigsadel). Endelig er det værd at overveje muligheden for, at dine slægtninge, som har fortalt dig, at Matvej var adelig, måske troede, at han var det, eller ønskede, at han var det, selvom han i realiteten ikke var det. Jelisejev var og er et prominent navn i Sankt Petersburg på grund af købmandsslægten (1.1915) omtalt ovenfor, og man har i eftertiden måske ville identificere sig med den. I hjertet af byen på Nevskij prospekt finder man stadig den dag i dag det smukke "jelisejevske" handelshus (Елисеевский магазин) grundlagt i 1903, som jeg selv har haft glæden af at besøge flere gange.

https://ru.wikipedia.org/wiki/Дом торгового товарищества «Братья Елисеевы»

Held og lykke!

Mvh. Ferdinand

Mikael Lehrmann Kahslev

Mange tak Ferdinan. Jeg vil lige prøve at tage kontakt til min mormor og se hvis hun gider at snakke med mig. Jeg ved dog at min familie aktuelt bor i Moskva / Sergey Posad, så det kunne tænkes at som du nævner at de kunne stamme fra den adeligefamilie i moskva.

Mikael Lehrmann Kahslev

Jeg har kunne få kontakt til min fætter og får ham til at snakke med vores mormor og se hvis jeg kan skaffe mere information. Har fundet ud af at min familie skulle stammer fra sydrusland/ukraine området. Min mor nævnte en by navn men hun var ikke sikker (Rostov-on-Don / Ростов-на-Дону). Som tidligere nævnt har jeg også fået et billede af min Tipoldefar i uniform som jeg vil ligge op. (Han er den i midten) Jeg skulle vist ligne ham meget siger min mor.

Ferdinand

Jo nærmere kilden, man kan komme, jo bedre. Jeg håber, at du får kontakt til din mormor. Rusland har i alle tider været præget af en høj mobilitet af adskillige grunde, og det er meget sandsynligt, at dine forfædre har flyttet rundt en del igennem tiden - det er ikke usandsynligt, at de har boet i Sydrusland, i Moskva, såvel som i Sankt Petersburg. Måske din mormor bedre kender til din slægts historie.

Det er et fint billede. Ved din tipoldefars hoved står der дед (bedstefar), så billedet har tidligere været din mormors eje. Det er værd at bemærke teksten i siden af billedet: Шифрин, Ростовъ. Det lader til, at billedet af din tipoldefar er taget af enten S. A. Šifrin eller G. A. Šifrin, som begge var aktive i Rostov-na-Donu i starten af 1900-tallet. Det passer meget godt med, hvad din mor fortalte dig. Billedet er formentligt taget inden eller omkring din oldemor Evdokijas fødsel i 1916. At billedet blev taget i Rostov-na-Donu er dog ikke ensbetydende med, at din tipoldefar nødvendigvis selv var fra byen, men det kan være et godt udgangspunkt for videre efterforskning.

Kender du din tipoldefars patronym (отчество)? I Rusland taler man jo sjældent om folk uden også at nævne deres patronym. Mon ikke din mormor kender det?

Mikael Lehrmann Kahslev

Har fået svar fra dem, men kunne ikke snakke langt tid med dem inde de skulle videre. Fik dog nogle informationer som er meget spænde.

1. Fik bekræftet at min Oldemor og Tipoldefar stammer fra Rostov-na-Donu og min Oldemor flyttede til (дом отдыха дворики ярославской области) efter WW2 da jorden var til at leve af. (Men kan ikke finde byen, den nærmeste i området med det navn ligger i Vladimir Oblast.)
2. Har kunnet bekræfte at billedet har været ejet af min mors Gudmor / Kusine til min mormor, og passer godt med at det er Матвей Елесеев / Елисеев der er på billedet.
  2a. Har også fået min mors Gudmors fødselsdag men kan ikke finde kirkebøger over Rostov-na-Donu, hun skulle være født 16. april 1939, og flyttet til Moskva kort efter.

Angående hans patronym ved jeg ikke, skal lige prøve at se hvis de kan huske det. Ved du om man lavede dådsattester i Rusland?

Og desuden vil jeg gerne takke dig meget for at hjælpe mig så meget, er dypt taknemelig for det.

Med venlig hilsen
Mikael Lehrmann Kashlev

Ferdinand

Jeg er glad for, at jeg er til nogen hjælp, selvom jeg hidtil ikke har bidraget med meget mere end åbne spørgsmål. Du har selv stået for det meste af efterforskningen, godt arbejde!

Stednavnet, der er tale om her, er Dvoriki. Ordene дом отдыха betyder, som du formentligt allerede ved, et "afslapningshus," dvs. hvad vi på dansk ville kalde et sommerhus. Det er heller ikke lykkes mig at finde en landsby med dette navn i oblasten Jaroslavl'. Men jeg faldt over en landsby med dette navn i oblasten Vladimir på hovedvejen mellem byen Jaroslavl' og byen Sergijev Posad, hvor dine slægtninge bor idag (ca. 30 km nordøst for sidstnævnte by). Mon dette kunne være den rette landsby? Jeg kender ikke til den administrative-geografiske historie i området, men det kunne jo tænkes, at landsbyen tidligere har tilhørt oblasten Jaroslavl', som den kun ligger 20 km sydvest for. Med tanke på den korte afstand fra Sergijev Posad, må din mormor kende til landsbyen, og kan formentligt fortælle, om det er den rette eller ikke.

Der er langt fra Rostov-na-Donu til Vladimir-Jaroslavl'-området. Ved din mormor mon, hvorfor din oldemor flyttede? Der er næppe tale om en af Stalins tvangsforflyttelser med tanke på, at området, hun ankom til, er en del af Ruslands spirituelle hjerte - typisk gik tvangsforflyttelser til mindre behagelige steder. Der er næppe tale om ægteskab heller, hun forblev jo ugift, hvis jeg har forstået dig korrekt. Det har formentligt været en mere eller mindre frivillig flytning. Du nævner, at der var jord nok til at man kunne leve af det. Dette leder hurtigt en danskers tanker hen mod et stort landbrug, men i realiteten kan der i Rusland helt enkelt være tale om et hus med en køkkenhave. Havde hun eller hendes slægt rødder i området? Hvis slægten var adelig, kan man tænke sig, at de har ejet store landområder i fortiden, men sådanne ville formentligt være gået tabt efter revolutionen.

Det er måske værd, at overveje, om din tipoldefar og oldemor eventuelt kunne stamme fra Rostov i oblasten Jaroslavl' istedet for fra byen Rostov-na-Donu. Eller er din mormor helt sikker på, at de var fra Rostov-na-Donu? Billedet, du viste os, er unægteligt taget i Rostov-na-Donu, men som sagt, er det jo ikke ensbetydende med, at din tipoldefar var derfra. Der er noget nærmere til Dvoriki og Sergijev Posad fra Rostov end fra Rostov-na-Donu. Han kunne være fra Rostov og have besøgt Rosto-na-Donu af en eller anden årsag. Jeg har ikke meget at arbejde med, så jeg kaster om mig med teorier, som du kan efterprøve.

I Rusland har man siden 1600-tallet ført såkaldte metriske bøger (метрические книги) over fødsler, og informationen i disse fungerede som dåbsattester. I bøgerne noterede man (siden 1838) et barns fødselsdag og dåbsdag såvel som barnets forældres navne, opholdssted, sociale status, og faddere. Din tipoldefars dåb er uden tvivl blevet nedskrevet i en af disse bøger. Hvis din tipoldefar blev født i Rostov-na-Donu, så blev han født i Donhærens (eller Donkosakkernes) oblast (Область Войска Донского), som eksisterede indtil 1920. De metriske bøger for denne historiske oblast opbevares idag i det statslige arkiv for den nuværende oblast Rostov (Государственный архив Ростовской области). Bøgerne er ikke digitaliserede og der findes ingen offentlig oversigt over bevarede bøger. Du bliver med andre ord nødt til at kontakte arkivet, for at høre om de metriske bøger for Rostov-na-Donu er bevarede, og om personalet eventuelt kan hjælpe dig med at finde din tipoldefar (se linket nedenfor). Det kan dog være noget af en opgave, eftersom vi ikke kender hverken hans fødselsdag eller -sted. Arkivet råder også over bl.a. ægteskabsoptegnelser, så måske man først burde lede efter hans vielse, som må være fundet sted inden din oldemors fødsel i 1916. Vielsen oplyser formentligt hans alder, som du så kan bruge for videre eftersøgning. Hvis det lykkes dig at finde hans dåb, så får du også et endegyldigt bevis for om han var adelig eller ikke, eftersom de metriske bøger også dækker social status, som jeg nævnte ovenfor.

https://gosarhro.ru/


Mikael Lehrmann Kahslev

Ok, igen mange tak.

Jeg har sendt dem en email i håb om at få noget information. Vil prøve at se hvis min mor kan huske Dvoriki, hvis jeg viser hende nogle billeder.

Ferdinand

Hej Mikael,

Jeg er nysgerrig - fik du nogensinde svar fra Rostov statsarkiv?

Mvh.
Ferdinand

Mikael Lehrmann Kahslev

Hej Ferdinan, nej jeg fik ikke svar. Jeg tror det eneste jeg kan gøre er at vente, og tage der til en gang i fremtiden. Jeg har så i stedet prøvet at dykke ned i min morfars side af familien (også russisks), men siden jeg ikke kender noget til ham ud over hans navn, så er jeg på dyb bund.

Mikael Lehrmann Kahslev

Ferdinan du skriver om at billedet er taget af en "Шифрин, Ростовъ" her:

Citat fra: Ferdinand Dato 26 Mar 2023 - 15:17Det er værd at bemærke teksten i siden af billedet: Шифрин, Ростовъ. Det lader til, at billedet af din tipoldefar er taget af enten S. A. Šifrin eller G. A. Šifrin, som begge var aktive i Rostov-na-Donu i starten af 1900-tallet.

Hvor kan jeg finde information om denne fotograft? Da jeg tænker, en af de eneste måder jeg kan finde min tipoldefar på, kunne være via fotogradens egen billede arkiv. Eventuelt har han nok taget et regnskab over hans kunder, hvor han kunne være nævnt.

Ferdinand

Jeg googlede helt enkelt efternavnet og bynavnet (på russisk), og af søgeresultaterne fremgik det, at der har været mindst to fotografer med efternavnet Šifrin i Rostov i tidsperioden: S. A. og G. A. Šifrin. Muligvis far og søn eller fætre eller lignende. Ved at søge på navnene finder du en masse portrætbilleder, som de har taget. Jeg tvivler stærkt på, at deres regnskaber er bevarede. Og selv hvis de var bevarede, tvivler jeg stærkt på, at du kan finde dem.

Se mit tidligere indlæg. Hvis din mormor er sikker på, at han var fra Rostov-na-Donu, så er det dér, du bør lede. Du har sendt Rostov statsarkiv en e-mail, som jeg foreslog. Hvis de stadig ikke har svaret, foreslår jeg, at du sender endnu en e-mail. Du kan også prøve at ringe til dem.

Du kan også prøve at lede efter din tipoldefar via VKontakte (ВКонтакте). Dér kan du finde mange lokale slægtsforskningsgrupper; mon ikke der også er en som fokuserer på Rostov - eller måske endda på en eller flere af Jelisejev-slægterne. Der kan du prøve at stille dine spørgsmål (på russisk) eller eventuelt efterlyse nogen, som kan hjælpe dig med det praktiske, for eksempel at besøge Rostov statsarkiv fysisk, osv. (typisk mod betaling).

Mikael Lehrmann Kahslev

Hej, følte at jeg skulle opdatere lidt denne sag.

Citat fra: Mikael Lehrmann Kahslev Dato 24 Mar 2023 - 23:43Hvis i det mindste har informationer på hvordan jeg kan finde Russiske kirkebøger, ville det være en hjælp, da jeg kan læse lidt russisk og eventuelt kan spørge min mor for hjælp.


Så jeg ville lige starte med at sige, hvis der er andre der leder efter hjælp til Russiske/Ukrainske kilder kan i bruge følgende hjemme sider.

Ukraine:
https://archives.gov.ua/en/central-state-archives/

https://geneteka.genealodzy.pl/  - Der er nogle scanninger af næsten 2 millioner BMD-poster (acta) fra Ukraine

Og disse post på siden "reddit" er meget gode: https://www.reddit.com/r/Genealogy/comments/10x8sip/resources_for_ukrainian_genealogy_on_wikisource/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioscss&utm_content=1&utm_term=1 og https://www.reddit.com/r/Genealogy/comments/10l87ub/a_long_explainer_for_finding_ukrainian_vital/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioscss&utm_content=1&utm_term=1

Rusland findes der kun 1 god side jeg har haft glæde af. "https://forum.vgd.ru/"

og så tilbage til hvad jeg har fundet ud af siden Maj.

"https://forum.vgd.ru/?t=147433"

Fandt ud af at min Tipoldefar var det man kaldte en "Don Cossack" som var en del af hæren i regionen af Don. Min tipoldefar er skrevet op til at havde været Junior under-oficer "ELISEEV MATVEY, Jr.u-of, nizh.rank 494th druzh. - 387"

Jeg har stadig ikke fundet så meget siden jeg stardede for 8 måneder siden, men har fundet den rette vej der hen. Her når krigen stopper og der er kommet lidt ro på, har jeg lavet aftaler med min mormor om at tage til Rusland og besøge hende, så jeg kan snakke med hende om alt om slægten. Jeg har også fået at vide at hun har mange medaljer fra 1 og 2 verdenskrig som hun gerne vil give mig, som kan hjælpe mig forstå min families militære historie.