Hjælp til tydning af skifte

Startet af Susanne Lyk Nielsen, 14 Feb 2023 - 17:43

Forrige emne - Næste emne

Susanne Lyk Nielsen

Jeg har forsøgt at tyde skiftet efter min forfader Eskild Pedersen Lyk. Anmeldelsen og Registreringens tekst er efter en del søgning og arbejde nogenlunde på plads, men oplistningen af effekter i registreringen og det endelig skifte er en for stor mundfuld for mig.
Jeg vil blive glad, hvis nogen kan hjælpe mig med det som jeg har markeret med ??? og ....

Registrering https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17176291#193282,32403788

Overensstemmende med Herredts mindre Skifteprotocol Nr. 2 indføres her følgende Forretning.           
Aar 1835 den 1. Juni Ifølge Herredsfoged Landt ordre indfandt sig sognefoged Peder Iversen og Jens Christian Jensen Hamborg begge af Rind Sogn for at registrere og vurdere ?? boet efter aftægtsfolk Eskild Pedersen og konen Maren Christensdatter begge i Lyk forretning blev foretaget i ??:
.............................
..............................
.............................
... ....... er afholdt efter vores bedste skjønnede og overbevisning saa sandt hjælpe os Gud og hans hellige ord

Endeligt skøde https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17176291#193282,32403801

Aar 1835 den 12. november blev på skrifteforvalterens Contoir paa Herningsholm af Examinatus juris Bertelsen som constitueret i herredsfoged Landts fraværelse som Commissair i Justitssagen mod Daniel Cohn med flere foretaget skifte efter afdøde aftægtsmand Eske Pedersen Lyk og ligeledes afdøde hustrue Maren Christensdatter af Rind i overværelse af vidnerne Wiig og Biørn.
Efter specielle tilsigelser mødte afdødes svigersøn Peder Lauritsen af Lyk og som fremynder for de umyndige gaardmand Christen Jensen af Siig i Rind Sogn.
Registrering og vurderingsforretningen blev oplæst. Værgen erklærede at han kjendte..........................
....................................................................................

Med venlig hilsen
Susanne Lyk Nielsen

Ole Westermann

Her er registreringen - i Forum bør man følge originalens linieskift, og derefter kan man gøre, som man lyster.

Overensstemmende
med Herredets mindre
Skifteprotocol No. 2 ind-
føres her følgende Forretning:           
Aar 1835 den 1ste Juni Ifølge
Hr Herredsfode Landt Ordre
Indfandt sig Sognefoged Peder
Iversen og Jens Kristian
Madsen Hamborg begge af
Rind Sogn for at registre-
re og vurdere Boet Efter
Aftægtsfolk Eskild Pedersen
og Konne Maren Kristens-
datter begge i Lyk forret-
ning blev foretaget i Rede
Sølv
1 Fiolin                1 rbd -0-0
1 Klarinette          2-0-0
1 sort Kiole          1-1-0
1 Par ditto Buxer  0-3-6
1 Pr graae Buxer  0-1-14
2 stribet Vester    0-3-0
2 Par Soker          0-0-8
1 Par Støveler      0-2-0
1 Sele                 0-1-0
1 Par Træsker      0-0-4
2 Skiorter            0-2-0
2 Halsklæder       0-1-0
en fruentimmer Kjole rød 1-0-0
1 stribet Skiørt    0-3-0
1 blaae Trøie       0-1-0
1 bunden Ditto    0-1-4
2 Kaper              0-1-8
2 Halsklæder       0-2-0
1 Par .....            0-0-8
1 Par Træsker      0-0-4
2 Læres Særker   0-3-0
1 blaae og grønstribet Dyne 3-0-0
1 bolster Ditto     2-0-0
1 blaaestribet Puder 2-0-0
                        16-4-8             
For Retning er afholdt
efter vores beste skiønnende
og Overbeviisning saa
sandt hjælpe os Gud og hans
hellige Ord.
Peder Iversen  Jens Christian Hamborg

mvh Ole

Ole Westermann

Du kalder det følgende for et endeligt skøde - det er der ikke tale om - det er en fortsættelse af skiftet.
Og når du kan læse det meste at førsteparten, bør du også kunne læse det sidste.
Jeg ser det første sådan - med originalens bogstavering og linieskift:

Aar 1835 den 12 November blev paa Skif-
teforvalterens Contoir paa Herningsholm
af Examinatus juris Bertelsen som constitueret
i Herredsfoged Landts Fraværelse som Commissair
i Justitssagen mod Daniel Cohn med Flere fore-
taget Skiftet efter afdøde Aftægtsmand Eske Peder-
sen Lyk og ligeledes afdøde Hustrue Maren Chri-
stensdatter af Rind i Overværelse af Vidner-
ne Wiig og Biørn.
Efter specielle Tilsigelser mødte Afdødes
Svigersøn Peder Lauritsen af Lyk og som
Formynder for de Umyndige Gaardmand
Christen Jensen af Siig i Rind Sogn.
Registrerings og Vurderingsforretningen
blev oplæst. Værgen erklærede at han kjendte

mvh Ole

Susanne Lyk Nielsen

Hej Ole

Mange tusind tak for hjælp til oversættelsen og tilrettevisningen om "opførsel" i Forum. Jeg er ny i forum, så godt at vide, hvordan spørgsmål skal afleveres.

Jeg kæmpet med oversættelsen i lang tid, og har som nævnt forsøgt mig med din sidste del af skiftet, men der er mange ord jeg ikke kan læse og derfor mange huller i min oversættelse.
Hvis jeg forsøger at skrive det som jeg kan læse, vil du så hjælpe mig det sidste stykke?
Med venlig hilsen
Susanne

Ole Westermann

Ja, jeg hjælper gerne med kontrol på sidstedelen - jeg synes, at du klarede første del godt.
Kun ved at øve sig bliver man bedre.

mvh Ole