Indlæg der forsvinder i nyt Forum

Startet af John Nielsen, 31 Okt 2010 - 17:16

Forrige emne - Næste emne

John Nielsen

Hej

Før jeg gik ud og hakkede i jorden deltog jeg i et indlæg som er borte nu.

Emnet var det frustrerende i AO's autologout.

Jeg er enig i at der var brugt rigeligt store bogstaver og at emnet var anbragt forkert,
men det kunne man klare ved at flytte ligesom man plejer at gøre.

Kan man få en begrundelse for at alle indlæggene er væk.

Hilsen John Nielsen 8541

Kathrine Tobiasen

Hej John

Tråden er ikke bare forsvundet, sådan ud i den blå luft.

Jeg fik en opfordring fra ophavsmanden til tråden om at slette den, og det efterkom jeg.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Teis Thomsen

Det var mit udbrud, affødt af min frustration over det evindelige login på AO.
Jeg bad om at få fjernet tråden, da jeg måtte se i øjenene at kampen er tabt på forhånd,

- Kampgejsten er afløst af Janteloven, - desværre.

Nu gjorde jeg det igen, - det med de store bogstaver ;)

Men, - jeg har ikke helt opgivet, - har skrevet til AOs brugerråd, og denne gang beherskede jeg brugen af de store bogstaver :)

PS, - hvor ville du have haft dette emne flyttet hen?
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

John Nielsen

Hej Kathrine

Tak for oplysningen.

Hej Teis

Webproblemer var nok det mest naturlige sted, det er der alle de andre problemer med AO behandles.

Nåede du at se min AO overlevelsesguide ?

1. Hent kirkebøgerne fra dine sogne til din PC og brug dem der.
2. Åben alle de kirkebøger du skal bruge fra starten af, dem kan du så bruge i dagevis da der ikke er login på LAVieweren.

Hilsen John Nielsen 8541

Arne Feldborg

Og nu da John absolut vil have den lukkede tråd genoplivet, så må jeg retfærdighedsvis også lige gøre opmærksom på, at han ikke har ret i den påstand han kom med i den nu lukkede tråd, om at jeg skulle have givet urigtige oplysninger vedr. log-ind på Daisy.

Der *er* log-ind på Daisy. Når du kommer frem til bestillingssiden bliver du, som jeg også beskrev, automatisk sendt over på den samme log-ind side som andre dele af Statens Arkiver, herunder også AO, bruger. Du kan simpelthen ikke komme længere før du er logget ind.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Christiansen

Jeg er den ene af DIS-Danmarks to brugerrådsrepræsentanter. Problemet med den forholdsvis hurtige udlogning (20 minutter) blev fremført overfor Statens Arkiver på brugerrådsmødet i oktober 2010, men hvorvidt dette medfører en ændring kan jeg ikke sige noget om. Brugerrådet er kun vejledende.
Venlig hilsen
Arne Christiansen
5230 Odense
Medlem af DIS-Danmarks bestyrelse

Erik Boysen

#6
LOGIND/OUT

Uden at vide hvad servere og hvordan STATENS ARKIVER kører deres servere, så kan login/logout skyldes den mængde data der passerer igennem en såkaldt profilmappe, som blandt andet behandler dit bruger og pasord. For at begrænse I/O belastningen sættes ofte et pasord og brugerid med tid, og det må jo nok siges at "vi" er ret gode til at hente rigtig mange filer blandt andet hos AO, så mon ikke det også har en del med det at gøre, så systemet ikke overbelastes....(kort version)
Uden penge gør det ondt at få store systemer til at virke optimalt
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

John Nielsen

Hej Arne Feldborg

Jeg havde ikke et ønske om at få tråden genoplivet, men jeg forstod ikke hvorfor den var slettet.

Enhver kan gå ind på Daisy og se at der ikke er login.
Login på bestillinger er ret naturligt, men stadig ikke et argument for login på AO.
Desuden er SA login irrelevant i denne forbindelse da problemet også fandtes før flytningen.

Hilsen John Nielsen 8541

John Nielsen

Hej Arne Christiansen

Jeg tvivler på at det ændrer noget, se citat fra eh indlæg 3/9-2010:

"Men det er ikke https der afgør de 20 min, dette er standard på webserver, den kan sættes op, men det belaster serveren for meget at sætte den op, problemet er at en session belaster serveren i de 20 min efter at browseren er lukket ned."

Som jeg forstår det så har AO malet sig op i et hjørne med deres system,
som lige så godt eller bedre kunne være lavet i simpel HTML.

Hilsen John Nielsen 8541

Arne Feldborg

#9
Citat fra: John Nielsen Dato 01 Nov 2010 - 10:28
Desuden er SA login irrelevant i denne forbindelse da problemet også fandtes før flytningen.
Jeg vil overhovedet ikke gå ind i en diskussion om, hvordan det her evt. kan gradbøjes.

Jeg konstaterer bare, at mine oplysninger var 100% korrekte, og at din påstand om det modsatte var forkert. Længere er den sådan set ikke.

At min oplysning (om at det var samme procedure der anvendes) var korrekt bekræftes iøvrigt også af det indlæg du selv henviser til i det næste indlæg.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: John Nielsen Dato 01 Nov 2010 - 10:34
"Men det er ikke https der afgør de 20 min, dette er standard på webserver, den kan sættes op, men det belaster serveren for meget at sætte den op, problemet er at en session belaster serveren i de 20 min efter at browseren er lukket ned."
Det så jeg godt at Erling Høeg skrev dengang, og brugte det som forsvar for den relativt korte auto-logoff.

Men det er nu altså en sandhed med modifikationer. Hvis brugeren er inaktiv, eller helt har lukket browseren, er den serverbelastning der efterlades så lille, at den næppe er målbar. Jeg vil mene, at det tværtimod belaster serveren mere, hvis den samme bruger gentagne gange skal logge ind igen efter en kort pause.

Det er mere af principielle grunde man ønsker den korte tid på alle de sider i Statens Arkiver der kræver en adgangskode.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Teis Thomsen

HELT enig med Arne,

Servere belastes IKKE  når du er logget ind, og "kikker" rundt, overhovedet.
Det er ved Login(hvor din konto skal findes og godkendes) og ved Download(der hvor du klikker på en kirkebog du vil se) - og intet andet belaster denne Server, så - autologoff, med gentagne login fra os der skal bruge Serveren igen og igen og igen og igen, belaster uhensigtsmæssigt, BÅDE Serveren OG brugeren, nemlig os, og så kan man tænke over hvorfor det ikke er fjernet endnu, principper eller ej.

Skrive til dem, - og fortæl dem at du synes det er "belastende" for dig at skulle logge på hele tiden - -
brugerraad@ao.sa.dk
Du får sikkert et svar tilbage om at de har gjort opmærksom på problemet, og at de kun er "rådgivende", - men jo flere der skriver, jo tydeligere bliver problemet vel for dem..... må man formode.

Hvorfra har jeg min viden om dette?
Eneansvarlig(i dag pensioneret) IT administrator gennem 22 år.
De bedste hilsner
Teis Sidney Thomsen

Arne Feldborg

Som allerede nævnt er det af principielle grunde Statens Arkiver ønsker den korte tid, og den samme tid, på alle deres sider med adgangskontrol. Statens Arkiver er jo andet og mere end blot AO. Set i det lys er de 20 minutter vel egentlig rimelig nok, man kan bare ikke begrunde det i serverbelastning.

Og det burde slet ikke gælde for AO, hvor man jo typisk henter en halv snes sider hjem ad gangen, sidder og nærlæser dem, og efter nogen tids forløb så henter en halv snes sider mere osv.

At der overhovedet er adgangskontrol på Ao skyldes, som vist allerede nævnt, dels at man i begyndelsen havde for lidt båndbredde, og derfor ønskede at kunne rationere adgangen til et vist antal hentiger pr. bruger pr. døgn. Og dels at man dengang ønskede og stadigvæk ønsker at kunne lukke for brugere der foretager uhæmmet maskinel download i dagtimerne.

For mange af os er løsningen selv at opbygge en samling af de mest benyttede bøger og så læse dem i ro og mag i AO værktøjer. Og først og fremmest via AO-værktøj at gemme alle hentede opslag i en struktureret form på egen harddisk, så vi aldrig skal hente det samme opslag to gange.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.