Hvor i Tyskland er Ernst faldet under krigen.1942

Startet af Gurli Pedersen, 07 Aug 2011 - 12:02

Forrige emne - Næste emne

Gurli Pedersen

Er der nogen som kan hjælpe mig med at finde ud af hvor min farfar er er død. Jeg ved at han skulle stå opført på en mindesten i Tyskland som falden under krigen i 1942-1944 men hvor i tyskland ved jeg ikke.
Hans f. data er her Ernst Albin Svensson f.22 feb 1910 Tjereby terslev sogn ringsted herred
Jeg håber inderligt at der er nogle  som kan hjælpe mig videre med det sidste om ham.

Venligst gurli
Med venlig hilsen.
Gurli B. Pedersen
        4250
Tak fordi du kikkede forbi.  ;o)

Kristine Dohn

Jeg kan ikke svaret, annet enn at det kan være lurt å spørre inne på www.4045.dk De i det forum har en unik kunnskap og jeg er 99% sikker på at de kan hjelpe med mindesten.
Hilsen fra Kristine Dohn, Rygge (Norge)

Gurli Pedersen

Med venlig hilsen.
Gurli B. Pedersen
        4250
Tak fordi du kikkede forbi.  ;o)

Eva Morfiadakis

Hej igen Gurli!

Jag har sökt på såväl fallna soldater i tyska armén som fallna soldater hos de allierade (brittiska). Ernst A. Svensson finns inte i databaserna. Har sökt på alternativstavning på efternamnet.

Eva M
Eva M

Jørgen Sørensen

Så dukkede nysgerrigheden op.
Det kunne være spændende at vide, om dødsfald i udlandet, bliver skrevet ind i KB, i det sogn de tilhører.
Venligst Jørgen - 2300

Gurli Pedersen

#5
Vil i prøve at se om han skulle været faldet på Østfronten Rusland eller i Polen.
På denne side er der godt nok en faldende ved hans navn under d. 18 juli 1942, men jeg har jo ingen garenti for at det er ham. 
http://ditt.almanet.dk/fdkrigsdagbog.html

Mvh. Gurli
Med venlig hilsen.
Gurli B. Pedersen
        4250
Tak fordi du kikkede forbi.  ;o)

Gurli Pedersen

Til Kristine Dohn.

Det der www.4045.dk kan jeg ikke få til at virke, jeg får aldrig nr 2 mail tilbage så jeg kan logge ind.
Mvh. Gurli
Med venlig hilsen.
Gurli B. Pedersen
        4250
Tak fordi du kikkede forbi.  ;o)

Eva Morfiadakis

Ernst Albin Svenssen
Ernst Albin Svenssen har ännu inte överförts till en militär begravningsplats som fastställts av Folkets League.
Enligt vår information, är hans grav fortfarande på följande plats: Wassiljewschtschina - Ryssland
Folkets Alliansen försöker hitta en bas för överenskommelse i krigsgravar gravar av tyska soldater och ge dem tid att säkra rastplatser. Vi hoppas att inom en inte alltför avlägsen framtid grav Ernst Albin Svenssen hitta och överföra återstår att en kyrkogård till.
Efternamn:Svenssen
Förnamn:Ernst Albin
Placering:Skytten
Födelsedatum:1910/02/22
Född i:Tjasoeby
Todes-/Vermisstendatum:18/07/1942
Todes-/Vermisstenort: Bol Dubowizy

på Svenssen fann jag honom

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Eva M

Eva Morfiadakis

Ernst Albin Svenssen
Ernst Albin Svenssen wurde noch nicht auf einen vom Volksbund errichteten Soldatenfriedhof überführt.
Nach den uns vorliegenden Informationen befindet sich sein Grab derzeit noch an folgendem Ort: Wassiljewschtschina - Rußland
Der Volksbund ist bemüht, auf der Grundlage von Kriegsgräberabkommen die Gräber der deutschen Soldaten zu finden und ihnen auf Dauer gesicherte Ruhestätten zu geben. Wir hoffen, in nicht allzu ferner Zukunft auch das Grab von Ernst Albin Svenssen zu finden und die Gebeine auf einen Soldatenfriedhof überführen zu können.
Nachname:Svenssen
Vorname:Ernst Albin
Dienstgrad:Schütze
Geburtsdatum:22.02.1910
Geburtsort:Tjasoeby
Todes-/Vermisstendatum:18.07.1942
Todes-/Vermisstenort: Bol Dubowizy

Texten på tyska, översättningen till svenska var jättedålig.

Eva M
Eva M

Jørgen Sørensen

Gurli
Navnet passer, så muligheden er til stede.
Så har han været i Frikorps Danmark. Kampen får jeg til at foregå i Wassiljewschtschina.
Ved at søge på ordet Wassiljewschtschina på google både nettet og i billeder, får du et indtryk af deres krig.

Der er bla. denne skildring om korpsets dagligdage i en anden by - LINK

På denne side - LINK - nederst står davn som er en mailadresse til webmaster, prøv den. Om frihedsmuseet kan hjælpe muligvis.

Er Ernst ikke Svensker? - LINK
Venligst Jørgen - 2300

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag har funnit honom. Ernst far var svensk, hans mor dansk.

Eva M
Eva M

Gurli Pedersen

1000 Tak til jer alle sammen så var min formodning rigtig nok at det var ham.
Nu kan jeg endelig med sikkerhed fortælle min far hvad der blev af ham.
Mange knus til jer alle sammen.
Mvh. Gurli
Med venlig hilsen.
Gurli B. Pedersen
        4250
Tak fordi du kikkede forbi.  ;o)

Eva Morfiadakis

Gurli, det finns alltså inte någon tysk soldatgrav för Ernst. Han är begravd i byn där han stupade. Volksbund hoppas kunna flytta hans ben till en tysk krigskyrkogård. Man förhandlar med ryssarna säger man. Så står det alltid på stupade som inte är begravda på tyska krigskyrkogårdar. Man har förhandlat sen 1990.

Eva M
Eva M

Gurli Pedersen

Så må jeg håbe at de på et tidspunkt kan lægge ham til hvile her i Danmark.  :)

Mvh. Gurli
Med venlig hilsen.
Gurli B. Pedersen
        4250
Tak fordi du kikkede forbi.  ;o)

Gurli Pedersen

Hej alle.
Jeg har fået svar på www.4045 som Kristine Dohn anbefalede.
Så nu ved jeg at der har været en mindesten i Høvelde men den er sprunget væk af frihedskæmperne efter krigen. Jeg har fået et billed af den.
Jeg ville bare lige fortælle det.
Mvh. Gurli
Med venlig hilsen.
Gurli B. Pedersen
        4250
Tak fordi du kikkede forbi.  ;o)

Kim Gade

hej Gurli

Hvis du ikke forstår tysk, så er her en oversættelse

Ernst Albin Svenssen
Ernst Albin Svenssen er stadig ikke overført til en af Folkeforbundet oprettede soldaterkirkegårde. Efter de os foreliggende informationer befinder hans grav sig lige nu stadig på følgende sted: Wassiljewschtschina - Rusland
Folkeforbundet arbejder hårdt på - på grundlag af krigsgravsaftaler - at finde de tyske soldaters grave og give dem et sikret varigt hvilested. Vi håber - i en ikke alt for fjern fremtid - at finde Ernst Albin Svenssons grav og overføre knoglerne til en soldaterkirkegård.

Efternavn:Svenssen
Fornavn:Ernst Albin
Tjenestegrad:Skytte
Fødselsdato:22.02.1910
Fødselssted:Tjasoeby
Døds/savnet dato:18.07.1942
Døds/savnet sted: Bol Dubowizy

Mvh.
Kim Gade

Gurli Pedersen

#17
Til Kim gade.
Ernst har fået en gravplads i Høvelde her er stenen med hans navn nr 3 fra oven.
Mvh. Gurli

[vedhæfting slettet af admin]
Med venlig hilsen.
Gurli B. Pedersen
        4250
Tak fordi du kikkede forbi.  ;o)

Kim Gade

Hej Gurli

Det er muligt. Jeg oversatte bare, hvad der stod. Hvad der er sket efter, denne tekst er skrevet, ved jeg intet om. Så vidt jeg forstod på Eva, så var den jo mere end 10 år gammel.

Mvh.

Kim Gade
Mvh.
Kim Gade