Jørgen Paulin Bagger, degn i Slagslunde, død 1791

Startet af Erik Brejl, 08 Apr 2022 - 18:22

Forrige emne - Næste emne

Erik Brejl


I nedenstående skifte angives afdødes søsterdatter at være gift med Jørgen Paulin Bagger i Slagslunde.
Afdødes søster kan kun være Sofie Andersdatter Kongel ud fra dette skifte i Horns herred gejstlig:
1 Anders Olufsen Kongel, præst i Kyndby og Krogstrup. 20.4.1735, fol.4.
E: Kirsten Mogensdatter von Heering. LV: Mourids Hoberg, ridefoged på Svanholm.
[Første ægteskab med Anne Madsdatter Tryde, begravet 20.12.1693].
[Andet ægteskab med Lisbeth Franck].
Af første ægteskaber B:
1) Oluf Kongel
2) Marie Kirstine Kongel g.m. Isak Grundtvig, præst [i Frederiksborg, Hillerød og Herlev]
3) Sofie Kongel, enke efter Rasmus Vinding, præst i Græse, [død 1735]
4) Anne Kongel.
FM: morbror Mikkel Franck, [præst i Kirke Såby og Kisserup].
Afdøde døde 20.4.1735.

Degnen Baggers hustrus ses i dette skifte i Ølstykke gejstlige skifteprotokol
67 Margrethe Weis i Slagslunde, der døde 6.11.1786, fol.70, 80B.
E: Jørgen Paulin Bagger, degn i Slagslunde og Ganløse og skoleholder i Slagslunde.
Testamente af 23.5.1785.

Ud fra disse to skifter kender vi degnens hustru og hendes mor, men hvem er hendes far?
Margrethe Weis begraves Slagslunde 13.11.1786 opslag 139, 74 år gammel dvs. født ca. 1712 og i det år var hendes mor gift med Rasmus Vinding Radier, præst i Græse og Sigerslevvester, død 1735.
Men det kan vel ikke være hendes far, når han hedder Rasmus? for ved vielsen i Kregme 22.11.1759 opslag 95 kaldes hun Margrethe Jensdatter Weys.

----------------------------------------
Nykøbing Sjælland Byfoged skifteprotokol 1769-1806
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=15131815#133066,33371154

210   Anne Kongel i Nykøbing, der døde 2.4.1788, fol.186.
Enke efter [Rasmus Prebensen] Langsted, byskriver, [begravet Nykøbing 10.7.1769].
Testamente af 14.101784. A:
0) forældre [Anders Olufsen Kongel, præst i Kyndby og Krogstrup, skifte Horns herred gejstlig 20.4.1735 lbnr.1 og Anne Madsdatter Tryde, begravet 20.12.1693]
1) søster [Marie Kirstine Andersdatter Kongel g.m. Isak Jørgensen Grundtvig, præst i Frederiksborg, Hillerød og Herlev, begravet Frederikssund 14.5.1767]. 1B:
a [Anne Cathrine Isaksdatter Grundtvig, enke efter Lindborg]. 1B:
1 [Beathe Marie Lindborg] g.m. Christian Ørbæk, [degn] i Rørvig
2) søster [Sofie Andersdatter Kongel, død 17.10.1780, var g.m. Jens Holgersen Arctander, præst i Græsted og Sigerslevvester, død 6.11.1761. Første ægteskab med Rasmus Vinding Radier, præst i Græse og Sigerslevvester, [død 1735]. 1B:
a [Margrethe Weis, skifte Ølstykke herred gejstlig 6.11.1786 lbnr.67], var g.m. Jørgen Paulin Bagger, [degn] i Slagslunde [og Ganløse].
Litteratur: Langstedstudier I af Villads Villadsen i: Personalhistorisk Tidsskrift 2001 side 86-107. Heri side 101: Rasmus Prebensen Langsted.
Erik Brejl
https://brejl.dk

Marc Andersen

Hej Erik.

Mit bud ville være at indførslen som "Jensdatter" ved vielsen i 1759 er fejl fra den skrivende parts side (altså enten præsten eller degnen for Kregme-Vinderød Pastorat).
For selvom Margrethe Weis blev gift i en forholdsvist sen alder, så levede både hendes mor og stedfar endnu, og begge har sandsynligvis også deltaget i brylluppet
(På det tidspunkt havde de også været gift i næsten 25 år, og mindet om den første mand har måske ikke stået så stærkt).
Så skribenten har måske bare antaget at Margrethes far var Jens Arctander, og indført hende i kirkebogen som Jensdatter.

Dit nederste skifte fra Nykøbing bekræfter jo netop også, at hun er datter af Rasmus Winding Radier.
Det sagt, så er det dog stadig irriterende når tingene ikke helt går op. Men tænker selv det er en plausibel forklaring.

med venlig hilsen
Marc

Erik Brejl

Tak skal du have.
Det lyder meget plausibelt.
Der er jo før set fejl og tanketorsk i embedsprotokoller.
De øvrige skifter viser jo, at sådan må det være, så det slår jeg mig til ro med.

Tak fra Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Kurt Eriksen


Anders Olufsen Kongels første hustru Anna Madsdatter Tryde døde vel – efter hvad denne sognepræst
selv noterer i KB for Kyndby – 20 dec 1692 28 år gammel.

Der står vel min hustru øverst højre side:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=153146&side=24

mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Erik Brejl

Tak skal du have.
Det retter jeg.
Da Anne Tryde begraves sammen med et dødfødt foster er årstallet for Sofie Kongels dåb hos Wiberg 207:10 Egebjerg forkert. Det er rettelig 21.12.1691. (Jeg meddeler til wiberg-net.dk).
Samtidig kan jeg fordele børnene på de to første hustruer, dog er Oluf usikker. Han er myndig, men der er en lakune i KB 1709-1713

Nu ser skiftet sådan ud

1 Anders Olufsen Kongel, præst i Kyndby og Krogstrup. 20.4.1735, fol.4.
E: Kirsten Mogensdatter von Heering. LV: Mourids Hoberg, ridefoged på Svanholm.
[Første ægteskab med Anne Madsdatter Tryde, begravet 20.12.1692]. B:
1) Oluf Kongel, myndig; (uvist om han er af første eller andet ægteskab)
2) Marie Christine Kongel g.m. Isak Grundtvig, præst [i Frederiksborg, Hillerød og Herlev]
3) Sofie Kongel, [døbt 21.12.1691] enke efter Rasmus Vinding, præst i Græse, [død 1735].
[Andet ægteskab med Lisbeth Franck]. B:
4) Anne Kongel,[døbt 24.8.1699].
FM: morbror Mikkel Franck, [præst i Kirke Såby og Kisserup].
Afdøde døde 20.4.1735.
Erik Brejl
https://brejl.dk