Ahlefeldt og Friis, Aalborg Amt i 1700 tallet

Startet af Bente Holst, 05 Aug 2011 - 14:38

Forrige emne - Næste emne

Bente Holst

Hej

Jeg vil blive meget glad hvis nogen kan hjælpe mig med at løse det her problem.
Jeg er meget i tvivl om det er de rigtige personer jeg har fat i.

Blenstrup, Hellum, Aalb. K.B. 1646-1719 ops. 195
Charlotte Kathrine Friis f. 12.9.1695, datter af Kristoffer Friis og Mette Lyngbye.
Kristoffer Friis er på det tidspunkt forvalter på Lindenborg.

Bælum, Hellum, Aalb. K.B. 1673-1813 ops. 369
Charlotte Friis gift 20.10.1723 med Hans Christian Ahlefeldt, hvor Christopher Friis er blandt
forloverne. Han er da Forpagter på Ejense Kloster ( Egense )
Han findes på flere af Nygaards sedler, bl.a. som Forpagter på Egense

Børn:
Mou, Fleskum, Aalb. K.B. 1723-1765 ops. 3
??Hartvig Otte f. 24.1.1723, på Egense Kloster, Søn af Christian Fredrik Ahlefeldt og
Charlotte Friis

På Nygaards sedler findes flere børn af Hans Christian Ahlefeldt og Charlotte Kathrine Friis.

Mette f. 22.9.1737, Als, Hindsted, Aalb. K.B. 1724-1754, ops. 96
datter af Hans Christian Ahlefeldt

Mette gift 1770, Komdrup, Hellum, Aalb. K.B. 1703-1773, ops.280
med Underofficer Wistoft. ( Johan Kristoffer Wistoft )
Her hedder hun Mette Christiansdatter Ahlefeldt.
De to er jeg ikke så meget i tvivl om. Det er direkte aner til mig.

1. Er det den rigtige Kristoffer Friis jeg har fat i ?

2. Hvor passe Hartvig Otte ind? kan der være fejl i faders navn?

3. Hvor og hvornår er Hans Christian Ahlefeldt født ?

Der findes en del på Nygaard sedler om begge familier, og jeg har tjekket det meste i kirkebogen.

Håber nogen kan hjælpe, alt om Familierne har interesse.

vedhæfte 2 billeder fra Nygaards sedler.

mvh. Bente Holst



[vedhæfting slettet af admin]

Lillian Larsen

Hej.
Der findes en slægtsbog (Slægten Friis fra Lindenborg) om den er afleveret ved jeg ikke -jeg har nogle sider
der er skrevet på maskine af Otto Friis fra Skive oktober 1945.
Her oplyses følgende:
Christopher Ditlevsen Friis, født omk. 1660,nævnes 1692-1705 som forvalter paa Lindenborg,købte 1/10 1695 jordegods i Fræer og 12/8 1697 en Gaard i skibsted i hellum Herred,forlod 1705 Lindenborg,nævnes 1707-10 som Forpagter paa Kongstedlund,boede 1717 i Hals.
gift caa. 1692 med Mette Andersdatter Lyngbye,født ca.1661,død 15/1 1727 i Mou,66 aar gl,datter af Præsten i Nors Anders Nielsen Lyngbye.
Det er mange år siden jeg har arbejder med denne slægt - hjalp en ven - kan ikke huske det hele,men mener der var noget forkert ved Mette Lyngbyes slægt.
Hilsen Lillian

Bente Holst

Hej Lillian

Mange tak for alle oplysningerne, meget interessant.
Det er jeg glad for, og vil prøve om jeg kan finde frem
til den bog.

mvh. Bente

Lillian Larsen

Hej

H.Friis-Petersen har også  skrevet om en Slægt Friis - den mener jeg kan lånes på biblioteket.

Skriv igen hvis du ikke finder bøgerne.

Hilsen Lillian

Bente Holst

Hej

bibliotek.dk har jeg fundet:
1. Stamtavle over familien Friis Aarhus af H. Friis Petersen, 1946
2. Stamtavle over Familien Friis Ringkøbing Amt af H. Friis Petersen, 1946
3. Stamtavle over familien Friis 1865 ( Gotisk skrift ) kan ikke se hvem der har skrevet den.

mvh. Bente

Lillian Larsen

Hej Bente.

Har du set at MORMONERNE har Hans Christian Ahlefeldt født i Raabjerg .
Se Hjørring-Vennebjerg-Astrup opslag 300 her er Charlotte Cathrine Friis begravet 53 aar.
Raabjerg kirkebog er næsten ikke til at læse - mon ikke det er gætterier?

Hilsen Lillian

Bente Holst

Hej Lillian

Tak for hjælpen
Ang. Charlotte Cathrine har jeg gennemgået K.B. Astrup, Hindsted, Aalborg mange gange,
efter at havde fundet hende død på Nygaards sedler. Tænkte overhovedet ikke på Hjørring Amt,
da de jo har boet det meste af tiden i Aalborg Amt, så tak for det.

Ang. Hans Chr. Ahlefeldt har jeg set det  F.S., men har ikke kunnet finde ham, men Raabjerg kirkebog er som du skriver næsten umulig at læse, men har virkelig prøvet.
Jeg har efterfølgende fundet ham død, tror jeg nok Komdrup, Hellum, Aalborg K.B. 1703-1770 ops.280. Der står dog kun Christian Ahlefeldt på Refnæs, 70 år.

Jeg har fundet en bog mere på Biblioteket af H. Petersen Friis: Ditlev Eriksen Friis og hans efterkommere af navnet Friis. Den har jeg bestilt, og håber den giver svaret på familien Friis.

Hartvig Otte Ahlefeldt er jeg ikke kommet videre med, håber nogen kender til ham.

mvh. Bente





Lillian Larsen

Hej Bente.
Se folketællinger 1787 og 1801 opslag 7 og 10 - Aalborg -Hindsted-Astrup- her er Hartvig Otto Ahlefeldt
med sin familie- Karen Christensdatter og datter Else Hartvigsdatter.
Kirkebog Astrup 1768-1800 opslag 16 her er Else døbt - men datter af Anni Hartvig Alefeldt.

Hilsen Lillian

Bente Holst

Hej Lillian

Jeg har kikket på den fødsel, ser mærkeligt ud med ANNI Hartvig Ahlefeldt.
Mon det kan være en fejl, for i samme Kirkebog ops. 228 bliver,
... Harvig Ahelefeldts hustru af Astrup introduceret. Jeg kan desværre ikke læse det
der står foran Hartvig, men det også 1771.
En anden interessant ting, er at Sergeant Wistoft er bl. fadderne.
Jeg vil prøve at se, om jeg kan finde vielsen mellem Hartvig Otto og Karen,
og tjekke forlovere og faddere til deres børn.
Jeg er glad for hjælpen, tak.

mvh Bente
 

Lillian Larsen

Hej Bente.

Karen Christensdatter-hvis ellers alderen passer - så er hun alt for gammel til at være mor til Else.

Hilsen Lillian

Bente Holst

Hej Lillan

Ja, den er lidt svær.
Hun skulle så være omkring 45 år. Min Tipoldemor fik min Oldefar da hun var 46 år.
Jeg vedhæfter lige en af Nygaards sedler, jeg har lige fundet den, så jeg har ikke
set efter i kirkebogen endnu.

mvh. Bente

[vedhæfting slettet af admin]

Lillian Larsen

Hej Bente.

Det var min regnebog der var fejl i - jeg huskede det som Else var 17 aar i 1801 Jeg har fundet mange dåb hvor kvinden var 48 år.
Det er en spændende slægt.

Hilsen Lillian

Bente Holst

Hej

Jeg har nu fået bogen, Ditlev Eriksen Friis og hans efterkommere, fra biblioteket.
Blev så glad da jeg så sønnen var Christoffer Friis fra Lindenborg og Egense Kloster. 
Men, men, Christoffer får godt nok en datter, Charlotte Cathrina Friis, døbt og død som skrevet tidligere her på tråden.
Her er hvad der står om hende i bogen
Charlotte Cathrina Friis, dbt. 12/9 1695 i Blenstrup, begr.
2/12 1748 i Astrup i Vennebjerg Herred, ugift

Jeg sidder lige nu og føler mig helt på bar bund, og ved ikke rigtig hvordan jeg kommer videre,
(det er jeg jo nok ikke den eneste der har prøvet)
for hvem er så Charlotte/Charlotte Cathrine Friis som bliver gift og får børn med Hans Chr. Ahlefeldt.


mvh. Bente




Lillian Larsen

Hej Bente.

Måske kan du finde et skifte efter Hans Chr. Ahlefeldt - du ved jo hvornår han dør.
Oplysningen om Charlotte kan være forkert - og hvis hun er ugift så vil et skifte give oplysninger om søskende.
Har du fundet de andre børn:?
Anne Cathrine Ditlevsdatter Friis,gift 3/9 1698 i Brøndum i Aalborg Amt med Niels Nielsen.
Kirsten Ditlevsdatter Friis,gift med Jens Nørgaard - er fadder i Brøndum 1699.
Hos Else Ahlefeldt i Ringkøbing optræder Kammerraad Groos det kan være Ulricas mand.

Hilsen Lillian

Bente Holst

Hej Lillian

Christoffer Friis får udover Charlotte Cathrine:
Christian Frederik Friis dbt. 28.2.1693 i Blenstrup, død 19.10.1770 i Ø.Tørslev
Ditlev Otto Christophersen Friis dbt. 13.6.1694 i Blenstrup, død 19.4.1723 på Lolland
Ulderica Anthonette Friis dbt. 21.11.1697 i Blenstrup, begr. 2.23.6.i Mou. Gift med Henrik Groos.

Ulderica står fadder til mindst et barn af H.C.Ahlefeldt og Charlotte Friis.
Frans Christoffer Friis dbt. 6.5.1736 i Als. ops.92

Skiftet efter H.C. Ahlefeldt vil sikkert give flere oplysninger.

Ifølge bogen jeg har lånt, bor Christoffer Friis i 1732 igen i Hals.
Men K.B. for årerne i 1730 er ikke på nettet, så det er ikke nemt at finde ham død.
Ellers en interessant bog.

mvh.Bente


Lillian Larsen

Hej Bente

Kopier af Otto Friises bog fra 1945 er du interesseret i dem?
HVIS? så send mig din private adresse.
De to pigenavne jeg nævnte må være søstre til Christopher Friis - hvis de har børn kan der måske være oplysninger.
Hilsen Lillian


Bente Holst

Hej Lillian

De to piger er søstre til Christoffer Friis. Så vidt jeg lige kan se, er der
5-6 børn efter Ditlev E. Friis. Dem vil jeg prøve at gå igennem, sammen med
Charlotte Cathrines søskende. Jeg sender en privat mail.

mvh. Bente


Peter Kristiansen

Hvis vi bevæger os i de adelige slægter Friis og Ahlefeldt, så kommer du ikke uden om Danmarks Adels Årbog. Her er der slægtstavler for danske adelsfamilier. Få fat i nyest mulige årgang og se i registeret - her kan du se hvilke årgange du skal finde for at få slægtstavler for de respektive slægter.
M.v.h. Peter Kristiansen

Bente Holst

Hej Peter

Tak for dit tips.
Jeg vil prøve at søge i Biblioteket, og se om jeg kan finde
Adelsårbogen.
Synes jeg så noget lignende da jeg søgte efter Slægten Friis.

mvh. Bente

Carsten Friis Fischer

Hej Bente

Så må en meget fjern slægtning og efterkommer af Ditlev Eriksen Friis heller melde sig på banen.

Jeg mener og tror ikke at du vil få noget ud af Adelsårbogen.

Men jeg har en del på begge de navne som du søger. Men mit problem er bare, at jeg ikke kan sende det pr. mail.
Men prøv at kontakte mig pr. mail direkte og så må vi se hvordan vi finder ud af at udveksle data.

Hvor der i 1732 står at Christopher Friis var i Hals, altså på nordsiden af fjorden, tror jeg måske man evt. skal prøve Haals i Gunderup sogn på sydsiden af fjorden. Jeg mener at det ligger i Gunderup sogn.
Og så er vi jo lige pludselig tilbage i området omkring Lindenborg.
Har altid irriteret mig at man ikke har kunnet finde Christophers død.

Slægtsforbindelser over til Thy er der også når man studere fadderlisterne ved Christophers børns dåb.
Men lad mig høre fra dig

mvh

Carsten

Kirsten Møller Jensen

Citat fra: Bente Holst Dato 05 Aug 2011 - 14:38
Hej

Jeg vil blive meget glad hvis nogen kan hjælpe mig med at løse det her problem.
Jeg er meget i tvivl om det er de rigtige personer jeg har fat i.

Blenstrup, Hellum, Aalb. K.B. 1646-1719 ops. 195
Charlotte Kathrine Friis f. 12.9.1695, datter af Kristoffer Friis og Mette Lyngbye.
Kristoffer Friis er på det tidspunkt forvalter på Lindenborg.

Bælum, Hellum, Aalb. K.B. 1673-1813 ops. 369
Charlotte Friis gift 20.10.1723 med Hans Christian Ahlefeldt, hvor Christopher Friis er blandt
forloverne. Han er da Forpagter på Ejense Kloster ( Egense )
Han findes på flere af Nygaards sedler, bl.a. som Forpagter på Egense

Børn:
Mou, Fleskum, Aalb. K.B. 1723-1765 ops. 3
??Hartvig Otte f. 24.1.1723, på Egense Kloster, Søn af Christian Fredrik Ahlefeldt og
Charlotte Friis

På Nygaards sedler findes flere børn af Hans Christian Ahlefeldt og Charlotte Kathrine Friis.

Mette f. 22.9.1737, Als, Hindsted, Aalb. K.B. 1724-1754, ops. 96
datter af Hans Christian Ahlefeldt

Mette gift 1770, Komdrup, Hellum, Aalb. K.B. 1703-1773, ops.280
med Underofficer Wistoft. ( Johan Kristoffer Wistoft )
Her hedder hun Mette Christiansdatter Ahlefeldt.
De to er jeg ikke så meget i tvivl om. Det er direkte aner til mig.

1. Er det den rigtige Kristoffer Friis jeg har fat i ?

2. Hvor passe Hartvig Otte ind? kan der være fejl i faders navn?

3. Hvor og hvornår er Hans Christian Ahlefeldt født ?

Der findes en del på Nygaard sedler om begge familier, og jeg har tjekket det meste i kirkebogen.

Håber nogen kan hjælpe, alt om Familierne har interesse.

vedhæfte 2 billeder fra Nygaards sedler.

mvh. Bente Holst



Kirsten Møller Jensen

Hej Bente.
Jeg søger også i denne slægt, er ikke slægtsforsker. Har fundet en del på Mormonernes slægsbase, og Hans Chr. Ahlefeldts f.d. står der, han er gift med Charlotte Friis, de får 5-6 børn, bl.a. en Margrethe Ahlefeldt som jeg interesserer mig for, da jeg har fundet noget, der tyder på min mormor er i slægten med hende. Han var skytte på Bøgested Gods (Astrup/Hjørring) og Charlotte (Friis) Ahlefeldt skulle være begravet i dette område (Astrup)så måske er han på ældre dage flyttet hen, hvor en datter evt. boede syd for fjorden, synes der var en som hed Mette (den yngste). Kan huske min mormor fortalte mig som barn hun havde familie i dette område syd for Ålborg, og at noget af hendes familie havde haft med Lindenborg Gods at gøre, samt at en Friis fra Hjørring (tidl. museumsinspektør)ligeledes var noget af hendes familie. Jeg tror jeg skal have fat i Carsten Friis Fischer også, men det er sjov,tnår man begynder at grave i det, for jeg har ikke kunnet slippe tanken om at Margrethe Ahlefeldt skulle være i slægten, jeg mener hun skulle være min tip-tip oldemor.  Han er født omkring 1700 lige efter, og hele Charlotte Friis slægt helt tilbage til en præst ved navn Fabricius i 1500 tallet kan du finde derinde, hun kommer fra en præsteslægt Lyngbbye og Friis, som Carsten skriver strækker sig fra Sdr. J. til over på Mors. Venlig hilsen Kirsten.

Finn Holbek

Citat fra: Bente Holst Dato 13 Aug 2011 - 20:25
Hej Peter

Tak for dit tips.
Jeg vil prøve at søge i Biblioteket, og se om jeg kan finde
Adelsårbogen.
Synes jeg så noget lignende da jeg søgte efter Slægten Friis.

mvh. Bente

Hej Bente

De omtalte personer er desværre ikke nævnt i adelsårbogen (DAA).

Der er mange Friis-slægter som ikke har andet til fælles, end at de stammer fra samme område "Friisen" jfr.: http://da.wikipedia.org/wiki/Frisland

Mht Ahlefeldt kan de fleste knyttes til samme adelsslægt, men der dukker fra tid til anden personer op som ikke passer ind på tavlen, og dine nævnes ikke.

(Ahlefeldt samt 3 af Friis-slægterne kan ses komplet på min hjemmeside: http://finnholbek.dk/genealogy/daa-completelist.php)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Kirsten Møller Jensen

Hej Bente.
Tak Fin Holbek for gode oplysninger - har søgt på Hans Christian Ludvig Ahlefeldt, f. i Råbjerg såvidt jeg kan se kom datteren Margrethe til at bo i Råbjerg på gården "Sovkrog", og det er der hun kommer ind i min slægt gennem sin mand, som hun bliver gift med. Har prøvet at finde oplysninger på Hans C. Ahlefeldt, så hvis nogen ved noget om ham - hans forfædre e.l. - om de evt. var bosat i Råbjerg? som
du skriver er han ikke på adelstavlen - men hvem er han udover han boede i Råbjerg som ung, og herefter Bøgested Gods som skytte og gift med Charlotte Cathrina Friis? kan ikke finde hans aner kun hans børn og kone - så hvis nogen kan give svar, ville det være dejligt - min mormor hed Cathrine Nielsen og var fra Ilbjerge Skole Hjørring, det skulle være i hendes fars slægt Nicolai Nielsen, Ilbjerge Skole (f.1839) - ved nogen nogen - skriv venligst. V. h. Kirsten.

Bente Holst

Hej

Jeg har desværre ikke haft internetforbindelse de sidste dage,
så derfor ser jeg først jeres indlæg nu.
Jeg har heller ikke lige alle de data jeg har omkring Ahlefeldt og Friis
ved hånden lige nu.

Til Carsten, jeg prøver at sende dig en mail. Jeg kender både Haals, Gunderup
området, og vil se om jeg kan finde Christoffer død der.

Til Finn, tak for oplysningen, jeg har dog bestilt bogen på biblioteket, det kunne jeg så havde sparet,
men tak alligevel.

Til Kirsten.  Hans Chr. Ahlefeldt bliver gift med Charlotte Cathrine Friis i 1723, og dør 1769
på Refsnæs, Komdrup Sogn, Hellum Herred.
Som skrevet har jeg desværre ikke alle data her, her er hvad jeg kan huske og har her og nu.

Margrethe Cathrine er født 1728 i Hvidsten, Gassum, Randers, hun bliver gift men en
Søren Christensen

Dorthea Margrethe er døbt 11.2.1734 i Gudum, Aalborg, hun bliver gift med en Niels.
Såvidt jeg husker bliver begge gift i Raabjerg, men ?
Jeg skal nok vende tilbage med de oplysninger jeg har.

Tak til jer alle

mvh Bente



Kirsten Møller Jensen

Hej Bente.
Jeg husker, at der er Margrethe Cathrine, Dorthea Margrethe, Mette, samt Hartvig Otte og vistnok en søn mere - og de 2 første som du skriver bliver gift i Råbjerg - Haartvig Otte skulle såvidt jeg husker også være begravet ved Astrup (husker jeg har læst hvor mange børn han fik - de døde de fleste af dem - tragisk skæbne)har læst om skiftet med H.C. Ahf. hvor Mette (Yngste barn) omtales - mener hun boede på et mindre gods måske Kongstedlund (er det ved Kongerslev?) min mormor talte om sin fam. dernede.
Jeg har f.d. på Ahlefeldt, dog er mine papirer ikke ved hånden. Jeg har forsøgt at finde dem igen på Mormonernes base, men lidt svært p.t. Jeg ved at Carsten Friis Fischer ved utrolig meget og jeg vil også rigtig gerne have oplysninger om slægterne. Jeg mener nemlig at ham Søren Christensen, du nævner, som blev gift med Margrethe Friis Ahlefeldt, er tæt på min slægt, så måske kan jeg få hjælp af Carsten også, jeg må lige skrive til mig - har du hans mail.adr - så vil jeg forfærdeligt gerne have den.
Det eneste sted jeg har søgt er mormonernes base Family Search, da jeg ikke er begyndt at slægtsforske og der har jeg fundet Charlotte Catherinas forældre, bedsteforældre m.m. samt hendes børn med Ahlefeldt - der fremgår også Christopher som forlover ved hendes bryllup (kan det ikke være hendes bror, da jeg mener der skulle være en søn mere, som jeg ikke husker navnet på)? Ahlefeldt skulle være født ca. 1695. Vh Kirsten.

Kirsten Møller Jensen

Hej igen - nej det passer ikke, Christopher Ditlevsen Friiis er ok - far til Charlotte Friis,
Ahlefeldt fik ialt 9 børn - han var forpagter på Egense Kloster, det med de 4 børn var arvinger ved skiftet jeg husker.
Er der nogen som ellers ved noget om slægten her - hører jeg gerne herom.
Min mail adr. er : kismo2008@hotmail.com

Bente Holst

Hej

En kæmpe TAK til Lillian Larsen og Carsten Friis OG alle de andre der er kommet med gode input.
Gennem Lillian og Carsten har jeg nu fået rede på min gren af slægten Ahlefeldt/Friis.
(Jeg kan næsten ikke få armene ned igen). Tak

mvh. Bente