Danske i udlandet 1935

Startet af Stefan Katic, 13 Feb 2022 - 21:21

Forrige emne - Næste emne

Stefan Katic

I 1935 var der så få danskere i udlandet (antallet af udlandsdanskere i Spanien og Portugal: 300 sjæle), at man kunne samle oversigten over dem i en håndbog. Den har jeg, og det er jeg glad for, ikke mindst fordi jeg i bogen fandt min morfars udvandrede kemiingeniør-bror i New Jersey, USA.
"Danske i Udlandet", udgivet 1935 af Dansk Samvirke med guldtryk og det hele. Udover listerne med korte biografier over danske mejerister, præster, ingeniører, plantagefolk, officerer, handelsfolk etc. (småkårsfolk og kvinder er der altså ikke blevet plads til, sorry) rummer bogen også en fyldig og interessant oversigt over danske foreninger og aviser i udlandet - der var ikke så få, alene missionen fylder en pæn del i 1935.
Leder du efter en slægtning i udlandet, så slår jeg gerne vedkommende op og sender et billede på mobilen. De, der gerne selv vil studere denne opslagsbog nærmere, kan finde den på Slægtsforskernes Bibliotek i Albertslund, både i en 1935 og i en 1956-andenudgave.   

Mikael E

Hej Stefan!

Har du möjlighet att se om min farfars far, Peter Conrad Antonius Zeuthen, finns med i boken? Han bodde troligen i Ecuador 1935. Det är möjligt att han kallade sig "Antonio Zeuthen".


Kirsten Andersen

Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Mikael E

#3
Hej Kirsten!

Jo, den boken har jag hittat. Den är i och för sig intressant eftersom den visar att en Frederik Zeuthen bodde i Guayaquil i Ecuador och arbetade i läkemedelsbranschen. Jag vet inte om han var släkt med min farfars far, men det är ju inte omöjligt. Jag vet inte om "Antonio" fick några barn i Ecuador. Hans bror, Frederik Dahl Zeuthen, gifte sig i Ecuador och fick åtminstone en dotter. Jag tror inte att det är han som nämns i boken från 1956 eftersom han var född 1881, men man vet aldrig.

Det ska bli intressant att se om Stefan svarar och kan ge besked om "Antonio" finns med i 1935:års utgåva. Han dog redan 1936 när han bara var 59 år gammal. Han var utbildad farmaceut och arbetade troligen på "Det Tyska apoteket" i Guayaquil (Det ägdes av en dansk på den tiden).