Regnskaber for kirketiende der er overgået til private, findes de og hvor?

Startet af Ruth Sandbak, 03 Feb 2022 - 15:41

Forrige emne - Næste emne

Ruth Sandbak

Min tiptipoldefar Jørgen Christensen Kiellerup købte i 1812 Ejsing sogns kirketiende. Der var en del betingelser omkring vedligehold af kirken. Det ser ikke ud til at have været nogen fordel for ham. Allerede i 1813 begynder han at sælge jord fra sin selvejergård. I 1824 kommer gården på offentlig auktion.
Skulle private aflevere regnskab for den kirketiende de fik ind og for de udgifter de havde?
Har prøvet at se under Ginding Herreds provsti, men finder ikke regnskaber for vedligeholdelse af kirker der.
Venlig hilsen
Ruth Sandbak

Grethe Leerbech

Hej Ruth
Jeg har nogle muligheder, men har ikke selv gennemset dem.

Jeg ville først og fremmest lede i Rentekammeret.

Så har jeg nogle her: Danske kancelli: Fortegnelse over kirker og disses ejere 1809-
Originale skøder til kongen på jus vocandi 1799-1828
Breve og brevbøger 1800-1847

Jyske registre
Benificeret gods og kirkeejere 1793-1840
Krike og præstegårdssyn, 1793-1840 indberetninger,

Håber du kan finde noget der.

vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Grethe Leerbech

Hej Ruth

jeg har prøvet at kigge lidt i de forslag jeg har givet dig.
Jyske registre findes kun til 1799 på nettet og slår jeg de 2 titler op på daisy svarer den at der er o kilder med det navn
danske kancelli: fortegnelse over kirker etc. findes kun for 1809 , Jus vocandi er ikke digitaliseret og brevbøgerne skal man vide hvilket departement man skal søge i så, her kom jeg ikke videre, da det er alt for omfattende.

Prøv at skrive ind til "Spørg arkivaren" de er virkelig flinke derinde. Får du svar på arkivalier som også er på nettet er jeg meget interesseret, Sevel og Sahl er jo samme herred, Har lidt svært med at komme på rigsarkivet.

vh
Grethe i
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ruth Sandbak

Hej Grethe.
Tak for dine svar. Vil prøve at skrive til arkivaren. Du hører fra mig, hvis jeg får noget brugbart.
Venlig hilsen
Ruth