Hjælp til opslag i Sverige

Startet af Lonni Iris Lorentzen, 02 Aug 2011 - 13:58

Forrige emne - Næste emne

Lonni Iris Lorentzen

Jeg søger oplysning om min oldemor, der er født i sverige.

De oplysninger jeg har er hendes navn og fødselsår: Christine Conradine Ohsdatter Jönsson og født i 1849 i Helsingborg.

Hun blev gift i 1876 i Skt. Stefans Kirke på Nørrebro med min oldefar Theodor Schou Lorentzen.

Dette er de oplysninger, jeg har. Håber, det er muligt at finde frem til Christine i Sverige.

Venlig hilsen
Lonni Lorentzen

Eva Morfiadakis

Har du ett opslag på vigseln i Skt Stefan? Jag kan inte finna den.

Enl. politietsregisterblade ska hon vara född den 19/11 1849 i Helsingborg men jag kan inte hitta henne. I Sverige heter hon Christina Conradina (ett ovanligt namn). Hennes efternamn bör vara Ohlsdotter/eller Olsdotter men jag förstår inte varför hon också hetter Jönsson. Kanske hette hennes far Ola Jönsson.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2084259&limitstart=10

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Jag hittade sen vigseln på opslag 367. Som jag förstår det låg Glasvej på Utterslev Mark.
Där står det inget om att hon är född i Helsingborg.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Alexandravej (Lige numre), No. 10, 1. Sal, 7, FT-1885, C0920
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Theodor Schou Lorentzen 36  Gift Husfader Hvidgarversvend fast Fattigunderstøttelse Kjøbenhavn
Christine Lorentzen 35  Gift Husmoder  Helsingborg
Theodora Lorentzen 13  Ugift Datter  Kjøbenhavn
Alfred Lorentzen 11  Ugift Søn  Utterslev
Amalie Lorentzen 9  Ugift Datter  Utterslev
Valborg Lorentzen 5  Ugift Datter  Utterslev
Thorvald Lorentzen 3  Ugift Søn  Utterslev
 
--------------------------------------------------------------------------------
De två äldsta barnen är födda 3-4 år före äktenskapet. Man får misstanken att någon av dem varit gift tidigare. Det kan vara förklaringen till hennes två efternamn, men hon är inte enke eller frånskild.

Något har inträffat och Theodor Lorentzen är på St. Johannes stiftelsen. Har hon dött eller är de skilda?

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1697643&limitstart=0

Eva M
Eva M

Lonni Iris Lorentzen

Hej Eva

Tak for din hjælp.

De sider du henviser til og har afskrevet, kender jeg også til. Om en eller de begge har været gift før, har jeg ingen kendskab til. Det var jo heller ikke usædvanligt at få børn uden for ægteskabet den gang.

Jeg mener heller ikke en datter ved en dåb udover f.eks. efternavnet Larsdatter fik andre efternavne. Så det er da muligt, hun har været gift før, men det må så have været i Sverige - set ud fra navnet?

Jeg har forsøgt at lede efter hendes død, men kan heller ikke finde den.

Af et senere reg.blad fra politiet fremgår Theodor som enke og husvild. Theodor døde på Johannes Stiftelsen af kræft.

Venlig hilsen
Lonni Lorentzen

Svend Aage Hansen

MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Eva Morfiadakis

Hej!

Jønsson är ett svenskt efternamn. Jag tittade på länken som Svend Aage bifogade. Hon anges ha kommit till Danmark 1864, 15 år gammal i så fall. Att hon har dubbla efternamn kan ha sin grund i att hon kommit med sin mor och hennes nye man som hette Jønsson och att hon också fått hans efternamn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Dottern Theodora Ludovica är född på den Kgl Födselsstiftelse, opslag 17 (1870-1877). Det står en anmärkning daterad 23/2 1885. Jag kan inte riktigt tyda den men tror att den avser efternamnet Lorentzen. Man kan se att barnet är född Olsen men att det är ändrat till Lorentzen.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hej!

Jag gissar att Christine Conradine är död i slutet av 1913. Tittar man på det ena registerbladet tycks hon leva 1/11 1913. Jag kan inte riktigt läsa adressen. Tror det står Freundsgade.
Tittar man sen på det andra bladet är han utan bostad från den 1/1 1914. Naturligtvis kan hon ha dött tidigare bara att det inte har kommit in på registerbladet.
Jag tittade i Skt Matthæus men fann henne inte där. Hon kan ha dött på ett sjukhus t ex.

Eva M

Eva M

Anne Mortensen

Tror det står Freundsgade.

Der står Svendsgade

http://www.fogsgaard.org/

Svendsgade
Kvarter: Udenbys Vester
Sognetilhør i 1890: Sankt Matthæus
Sognetilhør i 1918: Elias
Øvrige forhold i 1918:
                  Postdistrikt: B
                   Politikreds: 5
                  Forsørgelsesdistrikt: 7B
                  Værgerådskreds: 1


Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Lonni Iris Lorentzen

I skal alle have mange tak for jeres hjælp og henvisninger.

Jeg kigger det hele igennem og ser om der er sammenhæng til slægten. Jeg skal nok melde resultatet.

Svend Aage - Jeg vidste ikke, hun havde været søgt tidligere og jeg kan se det er min fætters datter, der har spurgt på hende. Jeg mener ikke, hun har fået "helt styr" på hende.

Venlig hilsen
Lonni Lorentzen

Eva Morfiadakis


Hej Anne,

Javisst står det Svendsgade. Det ser jag nu. Jag gissade ändå på en gata i Skt Mathæus så det blev rätt sogn.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Lonni,

På Københavns stadsarkiv hittar du säkert mycket mer information om familjen eftersom de fick fattigunderstøttelse t ex om kommunen skickat henne till sjukhus.

Eva M
Eva M

Lonni Iris Lorentzen

I skal alle have tak for hjælpen.

Eva - jeg vil helt sikkert gå på Landsarkivet og se hvad jeg kan finde.

Men jeg har fået oplysninger, jeg mener at kunne søge videre på.

Igen - tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Lonni Lorentzen

Eva Morfiadakis

Hej Lonni,

Jag tittade i födelseboken för 1849 för Helsingborgs stadsförsamling. Jag hittade ingen Christine Conradine. Inte heller finns hon i den svenska utvandrardatabasen.

Eva M
Eva M

Lonni Iris Lorentzen

Hej Eva

Tak fordi du stadig forsøger at finde hendes dåb.

Jeg har i dag været på Stadsarkivet. Her fandt jeg hendes død på Kommunehospitalet 25.04.1910. Og rigtig nok fik hun fattighjælp. Det samme fik hendes mand Theodor. Hun står som forladt. Der kom ikke yderligere oplysninger frem og hendes fødested.

Jeg har også søgt efter hende i indvandreregistret, men ligeledes uden held.

Venlig hilsen
Lonni Lorentzen

Eva Morfiadakis

Christine Lorentzen
forladt hustru

Født: 19-11-1849     Fødested: Helsingborg   

Død:  25-04-1910     Adresse ved død:   Thorsgade   6 A, 1

Ingen ægtefælle registreret. 

Antal hjemmeboende børn:  1

Här är hon.

Eva M
Eva M

Hanne B-son

Hej Lonni, jeg tror dette er "din" Christina Conradina.

Kilde: www.familysearch.org

Christina Conradina Olasdotter
Gender: Female
Baptism/Christening Date: 25 Nov 1849
Baptism/Christening Place: VASTRA SONNARSLOV, KRISTIANSTAD, SWEDEN
Birth Date: 19 Nov 1849
Birthplace: 
Death Date: 
Name Note: 
Race: 
Father's Name: Ola Jonsson
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: Johanna Sonesdr
Mother's Birthplace: 
Mother's Age: 
Indexing Project (Batch) Number: C43228-1
System Origin: Sweden-VR
Source Film Number: 141913
Reference Number: 2:K62BDM
----------------------------------------------------------------------

Jeg vil undersøge hvis denne Christina Conradina flytter til Helsingborg.

Venlig hilsen Hanne

Eva Morfiadakis

Hej Hanne!

Säkerligen är det hon. Olsdotter Jönsson var hennes efternamn. Detta stämmer med faderns namn.
Födelsedatum stämmer också.

Hennes död finns i Simeons 1901-1913 opslag 248.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Västra Sönnarslöv heter orten på svenska.

Eva M
Eva M

Hanne B-son

#20
Hej igen,

Kilde: SE/LLA/13480 Västra Sönnarslöv C:2 (1792-1852)  Bild 182
Fødte år 1849 i Västra Sönnarslöv sogn
Nov. 19 – Christina Conradina
Modern är änkan på No 1 Sönnarslöv – Johanna Sonesdotter och såsom fader anmäler sig drängen, nu i Konga sogn, Ola Jönsson. Modern 44 år
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Kilde: SE/LLA/13480 Västra Sönnarslöv AI:7 (1847-1854)  Bild 5 / sid 1
No 1 Sönnarslöf, Sönnarslöv sogn
Dräng Ola Jönsson f. 28 febr. 1822 i Sönnarslöv – flytter til Konga sogn år 1849
Enkan Johanna Sonesdotter f. 26 marts 1805 i Kvidinge
S. Bengt Persson f. 11 jan. 1831 i Kvidinge
D. Gunilla Persdotter f. 10 sept. 1833 i Sönnarslöf
Johanna's uægte datter  - Christina Conradina f. 19 nov. 1849 i Sönnarslöf
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Kilde: SE/LLA/13480 Västra Sönnarslöv AI:9 (1862-1867)  Bild 57 / sid 52

Enkan Johanna Sonesdotter f. 26 marts 1805 i Kvidinge
uægte datter  - Christina Conradina f. 19 nov. 1849 i Sönnarslöf

Johanna og Christina Conradina flytter til ?? år 1863
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''


Jeg kan ikke finde ud af hvor de flytter hen år 1863, måske er der nogen andre her der kan hjælpe så der er mulighed for at komme videre.
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Jeg fandt dem i Kvidinge sogn år 1863, Kvidinge no 4. Not. Christina Conradina flytter til København 23 okt. 1865.



Venlig hilsen Hanne

Hanne B-son

#21
Hej igen, supplerende oplysninger.

Kilde: SE/LLA/13221 Kvidinge AI:14 (1875-1884)  Bild 33 / sid 29

Kvidinge no 4, Kvidinge sogn
Johanna Sonesdotter f. 26 marts 1805 i Kvidinge - død 21 maj 1876
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Kilde: SE/LLA/13480 Västra Sönnarslöv AI:7 (1847-1854)  Bild 39 / sid 43
Sönnarslöf, Västra Sönnarslöv sogn
Bengt Persson Stenberg f. 11 jan. 1831 i Kvidinge – død 28 juni 1851
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Kilde: SE/LLA/13003 Allerum AI:7 (1851-1856)  Bild 307 / sid 601
Laröd no 1, Allerum sogn
Gunilla Stenberg f. 10 sept. 1833 i Sönnarslöv – flytter til Helsingør år 1852
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Hvornår og hvorfor Bengt og Gunilla skifter efternavn til Stenberg har jeg ikke noget svar på.  :)
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Nu har jeg også fundet ud af at Bengt og Gunilla's fars navn: Per Stenberg

Venlig hilsen Hanne

Eva Morfiadakis

#22
I FT 1906 bor sonen Georg Alfred L. på Thorsgade 6, opslag 9.

Sen dör han 1909.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2084211&limitstart=0


Georg Alfred Lorentzen
klejnsmed

Født: 30-04-1873     Fødested: København  

Død:  14-05-1909     Adresse ved død:   Gentoftegade   5, 1

Ægtefælle:  Maren Christine   Født:  12-06-1874     Fødested:  Nykøbing M.  



Eva M

PS Den som har registrerat bladet har skrivit en massa information som inte står på bladet. Personen måste ha anknytning till familjen annars kan man inte veta att någon är död 1971 och 1974?

Brönshöj 1859-1880 opslag 74 finns hans födelse, men namnet saknas. Antagligen är han döpt i en annan sogn.
Eva M

Lonni Iris Lorentzen

Hej Eva

Tak for alle de sidste oplysninger. Jeg skal netop til at kigge dem igennem.

Georg Alfred Lorentzen og Maren Christine, dem har jeg helt styr på og har fundet alt relevant materiale fra div. kilder. Der er tale om min farmor og farfar. Jeg har dog aldrig kendt dem, idet de var døde længe før min tid.

Venlig hilsen
Lonni Lorentzen

Lonni Iris Lorentzen

Jeg har nu set på de sidste oplysninger og har et par spørgsmål:

Er S. Bengt Persson og D. Gunilla Persdotter mor og far til Johanna Sonesdotter?

Hvilken forbindelse er der fra Bengt og Gunilla til Christine Conradine?

Venlig hilsen
Lonni Lorentzen

Hanne B-son

Hej Lonni, hvis du læser det jeg har fundet til dig så finder du af at Bengt og Gunilla er Christina Conradina's halvsøskende.

S = Søn
D= Datter

Venlig hilsen Hanne