Identifikation af billeder

Startet af John Damm Sørensen, 31 Jul 2011 - 19:04

Forrige emne - Næste emne

John Damm Sørensen

Hej,

Efter mine oldeforældre her jeg to fotos, som jeg mener stammer fra Rønbjerg Tørvefabrik.

Mine oldeforældre opholdt sig i Kisum i nabosognet Estvad i årene 1918 til 1920, og jeg tor, at de arbejdede eller havde tilknytning til tørvefarikken.

Der er stadig en ramme på det ene foto, hvoraf det fremgår, at fotografen er F. Fischer i Viborg. Bag på den andet foto står skrevet "Niels Ejnad Krestensen Kisum Røndbjerg St. xx 4 kr.".
Niels Ejnad Krestensen hed Niels Ejler Christensen og er min oldefar.

Jeg er interesseret i at vide, i hvilken anledning især opstillingsbilledet er taget?
Jeg har i sær bemærket mig, at nogle af kvinderne bærer er speciel hovedbeklædning, og at der på hver side af den hvide flade står en mand med en riffel.
Disse detajler ses bedt på de fotos, som kan hentes her: http://stenkrogen.dyndns.dk/john/Roenbjerg

Hilsen
John

[vedhæfting slettet af admin]

Jakob Ramlau

Jeg tvivler paa Tørvefabrikation. Der er ingen Tørv nogetsteds!! Alt ser paafaldende tørt ud -- det gør Tørvemoser sjældent. Det første Billede viser et mindre Antal Medarbejdere og mndst to Tipvogne. Folkene er grupperet nær en Bygning med en ret høj Skorsten. For mig kunde det ligne et Kalkværk.
Det næste Billede er væsentligt mere spændende. Der er muligvis mere end to Mænd med Skydevaaben. De staar med muligvis en Skydeskive imellem sig -- kan du paa Originalen se flere Detailler?? For mig ser det ud som en Skive, godt hullet i Midten efter endt Skiveskydning.
Opstillingen finder Sted op mod en "Skrænt" -- yderst fornuftigt til at fange Skuddene. Igen er der overhovedet ingen Spor af Tørv -- men det kunde være en Kalk / Grus/ Mergelgrav ?
Og saa er der nok det vigtigste: Hvad staar der paa den medbragte Fane?
I Provisorietiden (og saa er det jo altsaa noget før 1920 -- hvad jeg ogsaa synes Beklædningen tyder paa) dannede Venstre visse Steder "Riffelforeninger" . Her kunde Landbefolkningen øve sig i Skydning til Fædrelandets Forsvar. Men det mere end laa i Luften at denne Træning kunde have en Snert mod Højre, Estrup og Provisorierne. Jeg mener (men kun mener!) at det ret hurtigt blev forbudt.
Derfor er dette Billede utroligt interessant

Jørgen Thue Pedersen

#2
Jakob skriver at der ingen tørv ses.

Prøv at downloade det store format her

http://stenkrogen.dyndns.dk/john/Roenbjerg

(dette billede):
http://stenkrogen.dyndns.dk/john/Roenbjerg/roenbjerg-hede-ca-1920-a.jpg

som John angav og se til venstre.

mvh

Jørgen
mvh
Jørgen

Jakob Ramlau

Ja, godt set ! Men det er en enkelt Skrue eller Røgle af Tørv  -- og jeg indrømmer at jeg ikke fangede den. Men man skulde jo ogsaa have noget at fyre med i Kalkovnen??. Mit Kendskab til Tørvedrift er baseret paa Vendsyssels Moser. Mosedriften havde jo Klondyke-agtige Forhold under baade 1ste og 2nden Verdenskrig.
Skorstenen paa Bygningen forbliver et Problem. Mit Postulat: Kalkovn er éen Mulighed. Selvfølgeligt kan man have haft en Dampmaskine til at drive Ælteværk eller Briketteringspresse -- hvad vides om slig Moseindustri  i det berørte Omraade?

John Damm Sørensen

Hej Jørgen,

Godt set, de tørvestakke havde jeg selv opdaget i første omgang. Jeg var mere optaget af sneglen ved bygning, som jeg antog var en del af et ælteværk til tørvefremstillingen.
Nu ser jeg, at der nok nærmere er tale om en transportør af tørvemateriale op i den store beholder bygget med trævægge ud fra bygningen. Jeg tror, skorstenen er til en dampmaskine, som driver transportøren.

Det ser for mig ud som om tørvematerialet bliver kørt til transportøren med tipvogne.
Tørvefabrikken havde en større udstrækning, og området er hede. Min oldefar fangede adskillige hugorme på heden, hvoraf jeg stadig har en.

Andetsteds har jeg set, at fotograf F. Fischer i Viborg dør i 1916, men forretningen kan jo godt være ført videre.

Mht. teksten på fanen, har jeg ikke været i stand til at tyde den, da fanen flagrede under eksponeringen.

Personen, der står under fanen til højre, kunne godt være en af stifterne af tørvefabrikken Andreas Sørensen, som ses her: http://www.mosehuset.com/historie_j&s.htm


Hilsen
John

Jørgen Thue Pedersen

Jeg var lige ved at skulle skrive, da dit indlæg løb ind.

Der er ikke bare én røgle men tre til venstre, og jeg ser tørv to steder i baggrunden.

Jeg var inde og google "Rønbjerg Tørvefabrik" og så billeder oplagringsplads og vogne som lignede den på det her.

Så selv om jeg ikke har forstand på tørveproduktion, vil jeg da sige, at dine billeder udmærket kunne ligge på den hjemmeside!

mvh

Jørgen 
mvh
Jørgen

Jakob Ramlau

Saaa er det første Billede nok ved at være paa Plads. Der udgaves under 2nden Verdenskrig en lille Bog :"Bogen om Tørv" som giver en Gennemgang af de forskellige Produktionsmetoder for maskinel Tørvefremstilling. www.bibliotek.dk har den selvfølgeligt.

Billedet med den hypothetiske Riffelforening gaar nu næppe tilbage til Provisorietiden. Jeg opdagede at der optræder en Person med en nogenlunde moderne udseende Cykel.Trist at det ikke var vindstille! Hvis jeg er meget positivt indstillet til min egen Hypothese kan jeg bilde mig ind at at det første Ord i nederste "Linie" begynder med "Ri..........."  ---- men saa har jeg ogsaa trukket den saa langt som det er sundt. Og saa er der en meget lille Hest der trækker en Vogn med "noget" paa.
Det har ikke noget med Datering at gøre -- men er det en Skærsliber? Det kunde se ud som Manden bag Vognen har et Fodtraad (som til Symaskiner) og der er en rund Genstand paa Ladet?

En Googling af "Riffelforeninger" giver en Del ---bl.a nævnes den ret sene Tilkomst af den i vore Dage eneraadende runde Skydeskive med koncentriske Ringe. Saa en firkantet Skærm er ikke helt umulig

Arne Pedersen

#7
Hej

Der er døde link på div foto kan nogen hjælpe mig med de foto

Hilsen Arne