Kan man finde mere om denne præsteenke Mette Sophie Født rasch

Startet af Grethe Leerbech, 30 Dec 2021 - 19:12

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=1152#1152,61075

som der står i Ålborg, Hindsted, Skelund sogn, folketælling 1787 findes der en
Mette Sophie Holst født Rasch 82 år, enke efter første ægteskab, præsteenke lever af

Jeg har kigget hele bogen igennem med præsteenker, men kun fundet 1 Rasch Anna Rasch fra 1600tallet. Og så har jeg set i den almindelige enkekasse, hvor hun heller ikke er opført. Ligeledes har jeg gennemset hele Hindsteds herreds præster fra 1700tallet uden at finde en Holst. Ligeledes prøvet familysearch.org

Er der andre muligheder

vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Inge Hedal

Hej
Du vil ikke kunne finde hende død i kirkebogen:
Skelum (Hindsted H.). F 1813-91; K 1813-91; V 1813-91; D 1813-91.
Pgd. brændte 20. Febr. 1861 og med den Arkivet.
www.dis-danmark.dk/intro/danmarks_kirkeboeger.pdf

Skifte efter afg. Mad. Heeboe Holst, Præsteenke. Nederst venstre side:
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=193483#193483,32437022

Fortsætter her, venstre side:
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=193483#193483,32437025

Og her, venstre side nederst:
www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=193483#193483,32437028

9. 16/7 1731 [Ølstrup-H. 23/7 25, o. 25/10] Andreas Heeboe Christensen Holst, f. Estvadgd. 13/1 95; F. C. Poulsen H., Cpt. og Forp.; M. Else Andersdtr. Heeboe; St. pr. 14, Bacc. 16; C. 23/2 19, h.; ~ Ringkjøb. 24/6 27 Johanne Mette Danielsdtr. Rasch; u. B.; [† 25/5 1753; brav, hurtig og expedit; men slet Oeconom; Pg. ganske ruineret og faldefærdig; døde i største Armod].
KUM II, s. 388, 397 (»Andreas Heboënius«, 18 år gl.).
www. wiberg-net.dk/155-56-Brorstrup.htm

Se også Nygaards sedler: www.ddd.dda.dk/nygaard/sogeside.asp
Mvh Inge

Grethe Leerbech

Hej Inge

Tusind tak for dine opslag, så fik jeg rede på, at hun var datter af Daniel Rasch, hvilket var hvad der optog mig. Også at hun åbenbart var fra Smorrup præstegård?, så den skal jeg lige se om jeg kan finde

Tak og godt nytår
vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Niels Ole Rask


     Hej Grethe
     Der er en lokalitet i Brorstrup sogn der hedder Smorup, og jeg mener at have set en af mine have en dåbsfadder der tjente i Smorup
     præstegård. Brorstrup i Aars herred.

     Hilsen Niels Ole

Inge Hedal


Inger Toudal

#5
Vielse 1727 i Ringkøbing: https://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=154689&sort=e

Skifteuddrag på https://www.brejl.dk/aalborggejst.html

https://www.brejl.dk/aalborggejst.html#aars

48 Anders Heebo [Christensen] Holst, præst i Brorstrup, Ravnkilde og Haverslev. 25.6.1753, fol.354B, 375, 378B, 386.
E: Johanne Mette [Danielsdatter] Rask. LV: Adam Daniel Aspach, præst i Kongens Tisted og Binderup. A:
0) forældre Christen Poulsen Holst, forpagter på Estvadgård, sidst på Ulstrup i Thy og Else Andersdatter Heebo]. B:
1) bror Poul Christian Holst, præst i Røjen i Akershus stift i Norge, der beretter at af hans 6 børn er 4 i live og den ældste er 19 år og i militær stand
2) bror Johan [Jørgen] Holst, kammerråd i København
3) søster [Else Holst g.m. Sivert Harch, vintapper i Viborg] begge døde]. 5B:
a Agnethe Cathrine Harch g.m. Steen Rask, forvalter [på Lundenæs]
b Anne Harch
c [Else Harch] g.m. en vagtmester i Randers
d Gunnar Harch, bogbinder i Århus
e Peder Harch, kobbersmed i København.
Arv efter enkens mor Christine Stensdatter, [skifte 30.1.1749 lbnr.45], enke efter Daniel Filip Rask, forvalter [på Lundenæs].
(Sml. skifte efter afdødes søster Anne Heebo, Fredericia 19.3.1732 lbnr.510).
Afdøde døde 25.5.1753.

https://www.brejl.dk/aalborggejst.html#hindsted

23 Johanne Mette Danielsdatter Rask i Skelund. 27.5.1793, fol.87B, 90B, 93B.
Enke efter Andreas Heebo [Christensen] Holst i Smorup præstegård, præst [i Brorstrup, Ravnkilde og Haverslev, skifte Års herred gejstlig
25.6.1753 lbnr.48]. A:
0) far Daniel Filip Rask, forvalter på Lundenæs i Skjern sogn, [begravet Skjern 17.11.1735]
1) bror Steno Danielsen Rask i Dalagergård i Borris sogn, forvalter på Lundenæs, død 1757, enken [Agnethe Cathrine Sivertsdatter Harch]
    lever [ved FT 1787 i Christianshede i Bording sogn; ved skifte Vrads herred 21.12.1797 lbnr.71 i Nørre Snede]. 4B:
a Daniel Filip Rask, født Dalagergård 11.2.1748, købmand i Viborg
b Sivert Harch Rask, født Dalagergård 3.12.1749, kroholder i Nørre Snede
c Andreas Christian Rask, født Dalagergård juli 1751
d Else Kirstine Rask, født Dalagergård august 1755.
Afdøde døde 25.4.1793.

Godt nytår!

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Grethe Leerbech

Hej Inger
Tusind tak for alle dine link; men desværre jeg har forsket i Rask familien fra Lundegård, fordi jeg troede de var i familie med min anefar Jacob (Friederichsen) Rasch, aldrig selv kaldt Friederichsen, men hans søster kaldes Dorothea Elisabeth Friederichsdatter Rasch, så..
Men de er ikke ud af denne familie, derfor prøver jeg at se om jeg kan finde andre Rasch'er og evt. finde en forbindelse. Jeg ved at Jacob har en bror, men kender ikke hans navn eller bosted. Jacob født ca. 1722-23- død 1791 i Valsgård sogn.
Men Inger jeg har ledt i omkring 10 år nu, så mulighederne er meget små

vh og Godt nytår Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ