Dåb i Lyby 1873

Startet af Anders Mehlsen Andersen, 29 Jul 2011 - 19:23

Forrige emne - Næste emne

Anders Mehlsen Andersen

I kirkebog for Lyby, Viborg Amt 1854-1878, opslag 47, nederst, læser jeg:
2 13. April Else Marie Døbt i kirken 27. April Gmd Jeppe Melsen og Mette Espersen Bostrup Gmd Esper xxxxx xxx xxxxx
Gmd Melsen Andersen, Bostrup
Gmd xxxxx xxxxxxx

Jeg vil gerne have lidt hjælp til tydningen, da skriften i kirkebogen er meget utydelig.
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Ole Westermann

Hej Anders

Ja, der er forsvundet noget blæk, men mit bud på nogle af fadderne:

Gmd Esper Mikkelsens H. Mette* i Grønning        *Mette Jeppesen Lund
Gmd? Melsen Andersen, Bostrup
Gmd? ...... ......... .......drup

mvh Ole

Anders Mehlsen Andersen

Hej Ole
Mange tak for dit bidrag - det er helt rart at flere har udfordringer ved denne tydning. Jeg kan godt følge Gmd Esper Mikkelsens, men hvor får du H'et fra - det har vel ikke været en normal beskrivelsesmåde? Du mener ikke, at der er tale om en datter af Esper Mikkelsen?
Jeg ser også "drup" som sidste stavelse i adressen for den tredje fadder. I Lyby sogn er der en lokalitet, som hedder Intrup, men der er også længere væk Nørre og Søndre Andrup.

Vh.

Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com

Ole Westermann

Hej Anders

Det gotiske H (for Hustru) står lige efter 'Mikkelsens'.
Med hensyn til '-drup'et havde jeg mistanke om, at bogstaverne før kunne være 'Alme' + 3 bogstaver mere, men alt er jo ganske utydeligt.
Men med alt det manglende blæk kunne der måske også stå Nørre Andrup ?!

mvh Ole

Anders Mehlsen Andersen

Hej Ole
Nu har jeg forstået det: du læser et H for hustru, og hun kan eventuelt identificeres i en folketælling.
Jeg har et ret godt lokalkendskab i Salling (hvor Lyby ligger), og har ikke stødt på noget med Alme, så indtil videre køber jeg Nørre Andrup, hvilket dog naturligvis ikke helt afdækker navnet på den trdje fadder, men med din hjælp er jeg kommet godt på vej, så endnu engang tak.

Vh.


Anders
Venlig hilsen
Anders Mehlsen, Aalborg
andersmehlsen46@gmail.com