Navneændring 1814

Startet af Lars Lindquist, 26 Jul 2011 - 22:47

Forrige emne - Næste emne

Lars Lindquist

Jeg har en ane som bruger navnet Niels Olsen ved sit ægteskab og ved de 2 første børns fødsel. Da barn nummer 2 dør hedder faderen Lindqvist, det samme gør sig gældende ved de 2 sidste børns dåb. Barn nummer 1 kommer også til at bære navnet Lindqvist.
Så er spørgsmålet, kunne man i 1814 bare tage et hvilket som helst efternavn, eller skulle man søge.
Hilsen
Lars

Gitte Hovedskov

Hej Lars

Prøv at se følgende artikel på Wikipedia:

http://da.wikipedia.org/wiki/Navnelov

Hvis den holder stik, forstår jeg det sådan, at der ikke var faste regler på det tidspunkt, du nævner.

Gitte  :)

Mikkel Eide Eriksen

Hej Lars

Som jeg forstår det var det for de egentlige navnelove sådan at præsten skrev det navn som vedkommende på tidspunktet var "kendt" som. Derfor ofte forskellige navne i løbet af personens leben.

Der er måske dukket en anden Niels Olsen op, og for at kunne kende forskel på dem er den ene så blevet kaldt Lindqvist (måske det kommer fra hans far?) og den anden måske noget andet.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Lars Lindquist

Hej Gitte og Mikkel

Tak for jeres indlæg.
Et af problemerne omkring Niels er at jeg ikke kan finde hans dåb og ej heller finder jeg ham i FT 1787.

Hilsen
Lars

Gitte Hovedskov

Hej Lars

Hvis du ønsker hjælp med at finde mere om Niels Olsen/Lindqvist, kan du evt. oprette et andet indlæg under AneEfterlysning. Giv så mange detaljer, du kan, så kan det være, der er nogen, der kan hjælpe dig videre.

Gitte  :)


Lars Per Lindquist

Hej Japs

Meget spændende, jeg har søgt mange steder uden resultat så tak for det.

Niels er ikke i FT 1781, 1801.

Nogen bud på hvordan jeg komme videre.

Hilsen Lars


Aase Madsen


Kan det være ham her?

B5763, København amt, Hof & Militæretaten sogn, Nyboder 4.Divisions 3.Matroskompagni, husstand 1707, Nygade 19, år: 1787NavnKønAlderCivilstandNr.Stilling, erhvervOlle Jørsen42Gift1Hosbonde, Matr.i 4.D.3.C.Maria Ols Datter36Gift1Hans kone,Christen Olsen9UgiftDeres Søn, Rug Dreng i 4.Divis 3.CompNiels Olsen3UgiftDeres Søn,Jens Olsen2UgiftDeres Søn,Inger Kierstine13UgiftDeres Datter,Olle Hansen27Gift1Inqvarteret, Mat.i 4.D.3.CompBerte Jens Datter29Gift1Hans Kone,Hans Olsen1UgiftDeres Søn,
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

japs

Det er ikke ham, da han optræder med sin mor (Marie Olsdatter) både i FT-1787 og FT-1801
på samme adresse, Søetaten, og som vanfør i FT-1801.

Ved FT-1801 har vi den rigtige i Norgesgade som vist tidligere.

Lars Per Lindquist

Hej Aase og Japs

Tak for input, spændende at komme videre med Niels.

Mange hilsner Lars

japs

Du kan finde mere Lindqvist på bistruphave.dk/tng med login: user og passwd: user

Men hvor han kommer fra er fortsat et mysterium.