Hans Rasmussen Koch, hvornår er han født?

Startet af Aino Hertz, 26 Jul 2011 - 19:05

Forrige emne - Næste emne

Aino Hertz

Hej alle I rutinerede forskere, jeg har et problem, jeg håber, at en af Jer kan hjælpe mig med.

Det drejer sig om Hans Rasmussen Kock eller Kok, som befinder sig i Sandby sogn, Nørre Lolland, Maribo i FT'erne:
1840: opslag 27
1845 opslag 19
1850 opslag 30
1855 opslag 15
1860 opslag 20
1870 opslag 53

og bliver gift 11-10-1829 samme sted opslag 108, hvor han opgiver at være 34 og dermed fra 1795.

Så mange herlige oplysninger, men han kan ikke rigtig blive enig med sig selv, om hvor gammel han er.

Ved sin død 9-12-1878 opslag 177 står der, at han er han være 88 år og dermed født omkring 1790.

I FT 1870 står der, at han er født i Store Løjtofte, Herredskirke, Maribo, men den begynder først at registrere i 1817, så hvordan finder jeg hans fødselsdato og dermed hans forældre ?

Venlig hilsen fra
Aino   ???

Inge Hedal

Hej
Hvis vi går ud fra, at han er født i Herredskirke sogn, er det sandsynligvis ham her i folketællingen fra 1801, fundet på ddd.dda.dk:

Maribo, Lollands Nørre, Herredskirke, Store Løjtofte, , 15de Familie, FT-1801, B5127
Rasmus Koch   56    Gift   Mand   Huusmand med Jord   
Dorte Jensdatter   48    Gift   hans Kone      
Hans Rasmusen   6    Ugift   Deres Barn [Rasmus Koch-Dorte JensDatter]      
Johanne Rasmusdatter   9    Ugift   Deres Barn      

Præstegården brændte i 1818, så du finder ikke hans dåb eller konfirmation i en kirkebog. Du vil kunne finde ham i lægdsrullerne, hvor du kan følge ham, når han flytter. De er ikke på nettet, så du skal til Landsarkivet i København.
Når du har slægt på Lolland, skal du også bruge Tom Stryhns hjemmeside: http://tom-stryhn.com/

Held og lykke.
Mvh. Inge

Aino Hertz

Hej Inge

Tusind tak for de mange interessante oplysninger, som jeg nu vil arbejde videre med.

....og tak skal du ha for dine gode ønsker.

venlige hilsener fra Aino