Viborg Landsting, Skøde- og panteprotokol. Hvor er pantebog nr. 43?

Startet af Torben Schæfer, 25 Sep 2021 - 17:09

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

En søgning i Daisy på Viborg Landstings skøde- og panteprotokol giver følgende resultat:

https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=Viborg+Landsting&b=Sk%C3%B8de+pante&d=1&e=2021

Registeret til skøde- og panteprotokollen, 1752-1758, er der, men jeg kan ikke finde selve skøde- og panteprotokollen. Når jeg ser i protokollens indholdsoversigt under "Original, papir", mangler pantebog nr. 43. Ser jeg derimod under "Kopi, scannet" findes nr. 43, men det er tilsyneladende kun protokollerede breve og ikke selve skøde- og panteprotokollen.

Har jeg overset noget?

M.v.h.
Torben Schæfer


Torben Schæfer

Tak for dit svar, Kurt. Jo, det er der, jeg har søgt, men som nævnt er mit problem, at pantebog nr. 43 så vidt, jeg kan se, ikke viser selve skøde- og panteprotokollen, men kun protokollerede breve. De andre pantebøger viser tilsyneladende selve protokollen, så mit problem er kun relateret til nr. 43. Da der eksisterer et register til bogen, må bogen have eksisteret engang, men spørgsmålet er, om den eksisterer endnu?

M.v.h.
Torben

Anton Blaabjerg

Den pågældende prot. er gået tabt - forlængst, desværre. For problemet er jo, det er uhyre svært at sjusse sig fra registerets sidetal til det pågældende dokument. Der er ikke andre løsninger, end at bladre sig frem.

Torben Schæfer

Tak, Anton. Jeg frygtede, at det var sådan, det hang sammen. Nu behøver jeg ikke at lede mere efter protokollen. Så kan jeg koncentrere mig om at finde de tilsvarende dokumenter, selv om det - som du anfører - næppe bliver nemt.

M.v.h.
Torben