Kilde til oplysninger om tjenestepige i Vester Sogn (Vejle Amt) 1725 og 1726

Startet af Torben Schæfer, 21 Sep 2021 - 18:58

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

På hjemmesiden  http://www.xn--nrvang-herred-bnb.dk findes under Vester Sogn "Folk efter steder i Vester Sogn". Derfra har jeg klippet følgende:

"1725 Thomas Thomsen *1707c Lindet? †1784.06.04 Lindet formodet søn af formand.
Gift 1726c med Maren Pedersdatter *1697cc Kejlstrup, Nørre Snede †1779.04.18 Lindet
I april 1725 nævnes Ellen som tjenestepige ved Thomas Nielsen, i april 1726 nævnes Ellen som tjenestepige ved sønnen Thomas Thomsen, som altså har overtaget fæstet i det interval."

Hjemmesiden indeholder en imponerende samling oplysninger, men desværre savnes ofte præcise kildehenvisninger. Jeg vil meget gerne finde originalkilden til oplysningerne om Ellen som tjenestepige i april 1725 og april 1726. Jeg har ledt forgæves i de amtslige skatteregnskaber. Er der nogen, der har et bud på kilden?

M.v.h.
Torben Schæfer

Verner Nielsen

Hej Torben
Tjennestepige Ellen var fadder ved dåb april 1725 og april 1726
Ejnar Bjerre Jørgensen har lavet meget af grundarbejdet. 
Villy Sørensen (der er født i Thyregod) Nu bosiddende i Munchen
har tilføjet og red. en kæmpemasse. sidst dags dato
Jeg har personlig kendt begge personer
Mvh.
Verner Nielsen

Torben Schæfer

Hej Verner
Det var da fantastisk, at du havde svaret. Tusind tak for det! Jeg havde ikke tænkt i de baner. Nu er min originalkilde kommet i hus. Jeg er klar over, at der ligger et imponerende stort arbejde bag både Ejner Bjerres gårdhistorie og Villy Sørensens hjemmeside. Begge dele er en guldgrube for slægtsforskere med aner i det pågældende område.
M.v.h.
Torben