Hvornår døde skomager Niels Jacob Mailand?

Startet af Lisbeth Mayland, 24 Jul 2011 - 14:53

Forrige emne - Næste emne

Lisbeth Mayland

Skomager Niels Jacob Mailand blev født 11-3-1818 Præstø amt, Hammer herred, Hammer sogn. Ved FT 1840 er han skomagersvend i Kjøng sogn.
Han gifter sig 12-6-1846 i Hammer kirke med Elisabeth Sørensdatter. Parret får 5 børn.
Men hvor og hvornår dør han?

Hans Poulsen



Hej Lisbeth

- Har du fundet alle børnenes konfirmationer? Levede Niels da?
- Blev nogle af børnene gift? Hvem var forloverne? Var Niels blandt dem?
- I hvor mange folketællinger EFTER 12.06.1846 har du fundet Niels og hans familie?
- Den sidste af folketællingerne er fra hvilket år?
- Har du fundet Elisabeths død? Hvad står der præcist i kirkebogen i den anledning?
- De fem børn bosatte sig sandsynligvis i flere forskellige sogne, da de blev voksne. Boede Niels hos et af dem?

Prøv at grave lidt dybere i stoffet. Jeg er sikker på, at du nok skal finde svar på dit spørgsmål.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Poulsen



Hej Lisbeth

Her får du familien ved ft. 1850, som bringer den gode oplysning, at Niels Jacobs patronym er Johansen - og måske benytter kilderne det, således at han bliver lidt vanskeligere at spore.

Samtlige personer i husstanden

Præstø, Hammer, Hammer, Ring By, 49 Huus - F2, 127, FT-1850, C9305
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Niels Jacob Johansen Mailand 33  Gift  Inderste, Skomager Huusfader, fraværende indkaldt til Krigstjeneste Dito [Her i Sognet]
Elisabeth Sørensdatter 37  Gift  Hans Kone Kallehauge Sogn Præstø Amt
Johanne Marie Mailand 4  -  deres Børn Her i Sognet
Ane Marie Mailand 2  -  deres Børn Dito [Her i Sognet]

__________

Den yngste datter ved ft. 1850 bliver viet i Odense i 1883.

Var hun flyttet derover i løs vægt, eller var hele familien mon fulgt med?

Prøv at dyrke det ægteskab lidt. Se hvilke børn, de får, og hvem fadderne er, og hvor de kommer fra.

Ikke utænkeligt, at storesøster Johanne Marie er en af fadderne.

Vær hele tiden på udkig efter nye indfaldsvinkler.

ANE MARIE MAILAND Pedigree
  Female   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 
Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  NIELS JACOB MAILAND  Family
   

Marriages:
  Spouse:  HANS CHRISTIAN LARSEN  Family
  Marriage:  12 JAN 1883   Sankt Knud, Odense, Odense, Denmark

 

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Egon Sørensen

God aften!


Stol aldrig helt på FS.



Samtlige personer i husstanden

odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Sortebrødre Torv 7, forhus, 1 F1, FT-1890, B0315
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christian Larsen 35  Gift husfader mursvend Vesterkjærbye, Agedrup sogn, Odense Amt
Anna Marie Larsen født Majland 37  Gift husmoder  Ring, Hammer sogn, Aalborg Amt
Carl Lauritz Majland Larsen 6  Ugift barn  Odense
Caroline Amalie Elisabeth Larsen 2  Ugift do [barn]  do [Odense]

Mvh.

Egon Sørensen

   

Niels Bjøreng

Og jeg føler trang til at tilføje: Stol aldrig helt på ddd.dda

Venlig hilsen
Niels Bjøreng   9400

Egon Sørensen

God aften Niels!


Du har 112% ret


Mvh.

Egon Sørensen

Allan Hallgren Hansen

Naturligvis har I ret i, at man ikke ubetinget skal stole på nogen af de to opslagsværker; men jeg ser nu ikke nogen uoverenstemmelser i dette tilfælde, bortset fra at Ane er blevet til Anna og Mailand til Majland; hvilket vel næppe ødelægger noget.

Med hensyn til, at der står Aalborg Amt, så må det være helt galt. Byen Ring ligger tæt ved Hammer i Præstø amt. Maleren Oluf Rings hjemby.

Der findes ikke noget Hammer herred i Aalborg amt.

Hans Poulsen

#7
"Ved FT 1840 er han skomagersvend i Kjøng sogn"

Usikkerhed kunne have været undgået, hvis der i åbningsindlægget var blevet vist ft. 1840.

Så var det straks kommet på det rene, hvilket K(j)øng sogn, der blev refereret til.

Der er to sogne ved navn Køng - ét i Præstø amt, Hammer Herred og ét i Odense amt, Båg herred.

At Ane Marie blev gift 12 JAN 1883 i Sankt Knud sogn i, Odense, kunne jo bero på, at hun (og hendes familie?) havde tilknytning til Båg herred.

At Hammer sogn i Kær herred, Aalborg amt, var i mine tanker, da jeg skrev mit indlæg nr. 2, er temmelig naturligt, da jeg i 21 år boede i Hammer sogns nabosogn, Hvorup sogn, Kær herred, men jeg så helt bort fra Aalborg amt, da jeg godt vidste, at der er et Hammer sogn også i Præstø amt.

Jeg kunne godt sætte mig til at finde fødslerne og konfirmationerne på de fem børn, men er af den opfattelse, at det må være Lisbeths opgave at servere de data - med opslagsnumre.

Det er god idé at gennemarbejde det stof, man er løbet sur i, før der anmodes om hjælp fra andre.

Venlig hilsen
Hans



Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Egon Sørensen

God morgen Lisbeth!


Det er korrekt du skal prøve at gennem arbejde dine efterlysninger lidt bedre, når det er sagt kan

jeg oplyse dig om  at Niels Jacob Mailand døde i Lundby sogn Præstø amt KB 1835-1866 opslag 171

nr.5 han er da enkemand.


Mvh.

Egon Sørensen


Lisbeth Mayland

Tak alle sammen. Og tak for den løftede pegefinger. Jeg har nu både styr på Niels Jacob og hans kone Elisabeth Sørensdatter. I går fandt jeg faktisk ud af at deres datter giftede sig med murer Hans Chr. Larsen i Odense d. 12-1-1883.
Endnu en gang mange tak :)

Lisbeth