Catharina Maria Mülller

Startet af Anne Margrethe Jensen, 23 Jul 2011 - 18:00

Forrige emne - Næste emne

Anne Margrethe Jensen

Hej.

Jeg vil gerne bede om hjælp til hvornår Catharina Maria Müller er født.

Hun er datter af Johannes Nielsen Müller og Maren Staugaard, som blev gift 1/4 1785 i Varnæs.

Catharina Maria bliver gift 1. gang med Christian Philipsen 26/6 1813 i Ullerup,
KB 1779-1819, Ullerup, Nybøl, Sønderborg, opsl. 365.
Hun bliver gift 2. gang med Nis Petersen 30/12 1825 i Ullerup
KB 1819-1843, Ullerup, Nybøl, Sønderborg, opsl. 290 nr. 1.

Mvh
Anne Margrethe
Anne Margrethe Jensen

Inger Buchard

FT 1845 Ullerup siger, hun er født i Hønsnap, dvs. Holbøl sogn

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Anne Margrethe Jensen

Hej Inger.

Jeg tror ikke det er den Catharina Maria jeg søger.

Jeg formoder hun er døbt i enten Varnæs kirke eller Ullerup.
Hendes ældste bror er fra 1786 og døbt i Varnæs.
Jeg har søgt der - men ikke været dygtig nok til at finde hende. Hun bliver trods alt gift i 1813 1. gang i Ullerup - der kunne hun også være døbt - men det har jeg heller ikke kunnet finde.
Hendes bror Hans er døbt her i 1797. Så jeg tror det er i det område man skal søge.
Mvh
Anne Margrethe
Anne Margrethe Jensen

Ole Dorch

Ved vielsen imellem Johannes Nielsen Müller og Maren Staugaard, 1/4 1785 i Varnæs, fremgår det bl.a, at han er søn af Mathias Nielsen Müller og hun datter af Hans Christensen Staugaard. (Opsl.402 Varnæs 1763-1841).

Da det bestemt ikke er ukendt at nygifte ægtepar ofte må flytte lidt rundt, synes jeg ikke du kan afskrive at datteren Cathrine er født i Hønsnap, Holbøl sogn?

Her fødes jo netop en Cathrine Marie Matthiesen 28 januar 1789.
Det fremgår også her at hun er datter af Johannes Müller og Maren - født Hanses, så hun passer jo fint.

Disse kirkebøger indeholder jo mange forskellige "gode" oplysninger, og det skulle ikke undre mig at lidt nærlæsning kunne bringe flere ting frem, der sandsynliggører en sådanne sammenhæng.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Inger Buchard

Iflg. Krak er der 21 km fra Varnæs til Hønsnap - det er lidt bakket, men ikke uoverkommeligt at klare på en dag til fods. Mellem Ullerup og Hønsnap: 18 km, en fin tur gennem Gråsten.
Sundeved-halvøen er generelt kendetegnet ved god kontakt over de mange jurisdiktionsgrænser, så Ole Dorchs forslag om, at tænke i større sammenhænge end et sogn, er godt. Jeg har selv fundet en vielse i Holbøl sogn, som jeg ledte efter i Kliplev - det er også ca. 18 km, dog noget fladere.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Anne Margrethe Jensen

Jamen det kan I selvfølgelig have ret i.
Da faderen dør i 1810, står der at de bor i Varnæs i 15 år og i 10 år på Kiddingfeld.
Faderen begraves fra Feldsted Kirke.
Så jeg har ledt i Varnæs, Ullerup, Holbøl, Feldsted og ikke fundet hende.
Men det kan jo være der er endnu en mulighed - hvem ved?

Anne Margrethe
Anne Margrethe Jensen

Ole Dorch

#6
Du skrev: "Men det kan jo være der er endnu en mulighed - hvem ved?"


Jeg synes ellers nok, at vi har forsøgt at hjælpe dig med noget konkret?

Men så lad mig opstille nogle facts:

- Der er ikke født nogen datter af Johannes Nielsen Müller og Maren Hansdatter Staugaard ved navn  Catharina Maria Müller - hverken i Varnæs, Ullerup & Feldsted - ifølge kirkebøgerne.

-Hende her:

soenderborg, Nybøl, Ullerup, Ulderup, Hufengeb., 42 F2, FT-1845, C5732
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Nis Petersen 51  Verheir.  Abnahmemann Beuschholz
Catr. Maria Möller 57  Verheir.  Ehefrau Hönsnap
Hans P. Petersen 16  Unverheir.  ihre Kinder Ulderup
Anna D. Petersen 14  Unverheir.  ihre Kinder Ulderup

...er uden tvivl din Catharina og hun angives i Ft 1845 at være født i Hønsnap (i Holbøl).

Ved faderens død i 1810 står der godt nok, at han og hans kone har boet i Varnæs og Feldsted i en del år og fået 3 drenge, hvoraf 2 lever samt 3 piger, hvor også 2 lever.

.....men tjekker du kirkebøgerne fremkommer følgende billede:

Varnæs 1763-1841:
- Forældrene viet 1/4 1785 (opsl. 402)
- Datter Maria født 12/6 1785 (opsl. 63)
- Datter Maria død 25/1 1786 (opsl. 480)
- Søn Matthias født 18/10 1786 (opsl 67)

..herefter er forældrene/børnene tilsyneladende ikke set mere i kb Varnæs.

Holbøl 1783-1828:
(Forældrene er ikke at se i kb før 1789).
- Datter Cathrine Marie født 28/1 1789 (opsl. 11)
- Søn Hans født 28/3 1792 (opsl. 26)
- Søn Hans død 1/6 1793 (opsl. 351)

.....herefter er forældrene/børnene tilsyneladende ikke set mere i kb Holbøl.

Ullerup 1779-1819:
(Forældrene ikke at se i kb før 1797).
- Søn Hans født 12/4 1797 (opsl. 75)

....og

Feldsted 1767-1822:
- Datter Maren født 31/12 1800 (opsl.192).

Børneantallet stemmer altså, mens det forholder sig mere flydende med lokaliteterne.

.....og så er der iøvrigt lige Ullerup kb 1844-1872 opsl. 684: hvor du kan læse at Cathrine dør 10/4 1870 - 80 år gl.
Hun er født i Holbøl som datter af Johannes Møller og Maren f. Christensen, hun blev gift 26/6 1813 med Christian Philipsen osv...

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Anne Margrethe Jensen

Hej Ole

Tusind tak for din vedholdenhed og dit arbejde med at finde oplysninger til mig.
Det er meget flot arbejde.
Jeg fandt i går på FS Maren Staugaard omtalt som Marn Hansdr ved brylluppet 1/4 1785.
Så helt klart jeg må revidere min opfattelse. Nu er jeg ikke så dreven endnu, så derfor snyder det mig lidt at Maren omtales som Staugaard i de fleste kirkebøger, da hun dør beskrives hun som Müller og så nu som Hansdatter.  Det har jeg så lært af.

Tak for hjælpen.

Mvh
Anne Margrethe
Anne Margrethe Jensen

Inger Buchard

Du har problemet med efternavnet p.gr.af Struense; hans navneforordning fik gyldighed i Hertugdømmerne 1771, altså noget før Kongeriget. Alle de forekomster, Ole har fundet, viser, hvor kompleks navngivningen er efterfølgende.

Johannes bliver til Hans, det må man vænne sig til. Det giver så det traditionelle Hansdatter, som civilisterne ikke gav afkald på, trods Struensee og præsternes ihærdige indsats for de faste slægtsnavne.

Hvis der også er et slægtsnavn som Stausgaard i omløb, så dukker det op, og såmænd sommetider sammen med patronymer som Hansdatter/Hansen., altså som Hansen Stausgaard

Hvis du fortsætter rundt i det slesvigske, vil du desuden opdage, at hustruer tager efternavn/kaldenavn efter deres mænds fornavn: Maren Hanses, eller hans erhverv: Maren Smed. Og er sproget plattysk, vil det være et -en i.st.f. -es, men nu på slægtsnavnet. Mine fru Jarck hedder så f.eks. Helene Jarcken.

Inger

Redaktør på DIS-Wiki

Anne Margrethe Jensen

Tak for din fine information om efternavne.

Mvh
Anne Margrethe
Anne Margrethe Jensen