Leder efter min oldefar Helmut

Startet af AndreasG, 24 Feb 2021 - 17:50

Forrige emne - Næste emne

AndreasG

Hej Alle.
Jeg leder efter spor af mine oldefar. Han var tysk soldat under krigen i esbjerg.
Det eneste jeg har er et billede af ham og hans navn: Helmut eller Helmuth
Kan ikke få fat i flere oplysninger da mine oldemor er gået bort og min farmor har ikke selv fået noget at vide om hendes far. Der er aldrig blevet snakket om det.
Min Farmor er født i starten af Februar 1946
Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte overhovedet.
Håber der er nogle der kan hjælpe:)

Britta Hansen

Prøv at starte med at læse Rigsarkivets vejledning
Faderskabssager - Kom godt i gang

Når faren var tysk eller allieret soldat
Der blev født mange børn som resultat af forhold mellem danske kvinder og tyske eller allierede soldater. Du kan finde faderskabssagerne i arkivet fra Justitsministeriets 1. kontor. Sagerne har normalt faste numre i journalen. Dvs. at alle sager af denne type ligger i samme gruppe under et fælles hovednumre. Hver sag har derunder hver sit eget sagsnummer.
....................
Sager fra 1942-1951 har fast nr. 161 i journalen. Sager fra 1945 og frem skal alle findes i journalen fra 1945. Journalerne indeholder et navneregister over sager med fast nr. 161. Start i journalen det år barnet er født.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

AndreasG

Problemet er at han selv først fandt ud af det da han var kommet til tyskland lige efter krigen. Har et brev hvor han har skrevet at han blev meget glad da han hørte om barnet

Lone Tækker

Det er et vildt skud, men hed din oldemor Anna Margrete Pedersen født 1926, gift med Rasmus Christian Jensen ?
Mvh Lone 😊

AndreasG

Nej min oldemor hed Erna. Ugift

Lone Tækker

Ok, det var også et skud....
Hvad hed din oldemor til efternavn, hvor og hvornår er hun født og hvor skulle fødslen være sket ?
Mvh Lone 😊

Britta Hansen

CitatProblemet er at han selv først fandt ud af det da han var kommet til tyskland lige efter krigen
Derfor kan der vel godt være en sag i Justitsministeriet. Det er jo muligt, at man ikke har kunnet finde frem til ham på daværende tidspunkt.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

AndreasG

Det har helt ret Britta. Men det er blevet holdt helt hemmeligt så der er ingen dokumdntation på ham i forhold til faderskab