Aabenraa Amt, Varnæs Sogn, kirkebog 1763-1841, opslag 336

Startet af Carsten Ludvigsen, 11 Jul 2011 - 11:34

Forrige emne - Næste emne

Carsten Ludvigsen

Hej
14/6 1765 blev Johan Friederich Langendorf gift med An Cathrina Marie Marcusdatter. Han var søn af Hans Casper Langendorf i (Ha)... på Fyn? Dette stednavn kan jeg ikke tyde.
Venlig hilsen Carsten Ludvigsen   

Asger Berg

Hej Carsten,

Ikke megen hjælp herfra, men for mig at se står der noget i retning af: aus Hades in Fyn. Hvilket sted der tænkes på - det kan jeg ikke gennemskue. Kan andre mon?

Mvh
Asger
Med venlig hilsen
Asger Berg

www.hillerødlokalhistoriskeforening.dk
Hillerød Lokalhistoriske Forening

Nancy Petersen

Hej Carsten og Asger

Det næsten er umuligt at se, hvad der skal stå - indrømmer, at det ser ud som Had... -
men da det er mest sandsynligt, at han har sejlet over, tænker jeg, at det også er mest sandsynligt, at han var fra Sydfyn - altså Svendborg amt. I Svendborg amt ligger sognet Heden - kunne det tænkes, at det er det, der skal stå?

Vh
Nancy

Thomas Kryhlmand

Fundet via FamilySearch:

Name: Barbara Maria Hans Caspersdatter
Gender: Female
Baptism/Christening Date: 08 Oct 1726
Baptism/Christening Place: Garnisons, København, København, Denmark
Father's Name: Hans Casper Langendorf
Mother's Name: Catrina (altså ikke Karen - men der kan udmærket være tale om en forveksling af de to navne. Eller en ny kone . . . )

Måske en søster. Se kirkebogen for Garnisons sogn 1720-1732, opslag 173, højre side.

Faderen er altså militærmand, 'von Capit. Hansens Comp.' - måske et spor.

Men det kendte du måske i forvejen?

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Carsten Ludvigsen

Hej
Tak for hjælp. Kan det være et k i stedet for et l? Mener at der i starten står, at han var "kätner"? Måske kan det være en fortyskning af Hagenskov lige over Helnæs?? Jeg vidste godt, at faren fik en datter i Garnisons sognet - han tilhørte "Capit. Hansens Comp"., og en af gudfadderne var "Capit. Hansens Frau", de andre 3 faddere var løjtnanter. Der blev født rigtig mange børn i dette sogn, så det er besværligt at lede efter hans fødsel. Mon der findes oplysninger om Hansens Compagni - det skal vel søges i København? De brugte Langendorf som efternavn før den danske navnelov fra 1826 og den slesvigske fra 1771, så måske kom familien opr. fra udlandet, eller de har tilhørt det bedre borgerskab og fortysket et dansk stednavn? Store Nordiske Krig varede fra 1709-1720.
Vh Carsten