Macstamtræ-billeder

Startet af Vocalisten, 19 Jan 2021 - 13:30

Forrige emne - Næste emne

Vocalisten

Jeg er forholdsvis ny i slægtsforskningen, men har haft programmet Macstamtræ i en del år og leget lidt med det i ny og næ.

Nu er jeg begyndt at lægge fotos ind i programmet og er pludselig blevet i tvivl om, hvorvidt billederne som jeg lægger ind, lejres i programmet eller forsvinder, hvis jeg sletter billederne fra min computer.

Kan nogen oplyse om dette?
Vocalisten
Bjørn Holmegård

Mogens Thyregod

Fotos, du lægger ind i MacFamilyTree, arkiveres i programmets egen database sammen med alle de andre informationer,. du fodrer det med.

Vær opmærksom på billedernes arkivstørrelse inden du føjer dem til MFT. Selvom der i programmet findes en funktion til komprimering af de indføjede billeder., vil du have mere kontrol over resultatet hvis du, forinden du tilføjer dem, selv bestemmer billedernes fysiske størrelse, deres opløsning og antal farver/gråtoner.

Vocalisten

Tak, Mogens.
Det giver fuldstændig mening.
Ved du hvor databasen er placeret, og hvad den hedder?
Skal straks have tjekket det med arkivstørrelsen.
Vocalisten
Bjørn Holmegård

Mogens Thyregod

#3
Du kan allerede når du starter MacFamilyTree og klikker på dit familietræ i oversigtsvinduet se hvor mange personer/familier det indeholder og størrelsen på databasen.

MacFamilyTree's database kan du lokalisere ved at kigge i Indstillinger... -> Database, hvor stien til den er angivet. Ønsker du at have en ekstra backup af databasen kan du eksportere den via Arkiv -> Eksporter MacFamilyTree-database... til en ekstern harddisk elelr USB—nøgle.

Vocalisten

Der er ingen poster under "indstillinger", der hedder noget med "database".
Til gengæld kunne jeg godt lave backup af databasen, som du anfører, hvorved jeg kunne se, at basen er på 777 mb.
Vocalisten
Bjørn Holmegård