Fæstere i Testrup, Mårslet sogn under Vilhelmsborg i 1600-tallet?

Startet af Niels Ørbæk, 16 Jan 2021 - 16:38

Forrige emne - Næste emne

Niels Ørbæk

Hej!
Er der mon nogen, der har kendskab til fæstere i Testrup, Mårslet sogn under Vilhelmsborg i 1600-tallet?
Michel Jensen Hollumb i Testrup får døbt en søn Rasmus i Mårslet 9/6-1689(opsl. 55).
Michel Bech dør i Testrup, Mårslet sogn 25/2-1694(opsl. 115).
Hans enke Maren Ramusdatter bliver trolovet 9/9-1694 og viet 28/10 i Mårslet til Hans Nielsen(opsl. 12).
Rasmus Michelsen bliver begravet 15/11-1737 i Malling 48 år 4 mdr 2 uger 4 dage gammel(opsl. 213).
Rasmus Michelsen er fæstebonde på en selvejerpartgård i Malling under Vilhelmsborg. Efter udflytningen 1870 kaldes gården Mallinggård og har nyt mtr. nr. 15.
Rasmus Michelsen var tidligere ladefoged på Østergård i Tulstrup sogn, Ning herred.
Er der mon nogen, der har navnene på fæsterne på de 5 gårde, der lå i Testrup, samt fæstekontrakter?
Jeg har ikke kunnet finde et navneregister til Vilhelmsborg godsarkivs fæsteprotokol.
Er Michel Jensen Hollumb og Michel Bech mon samme person?
På forhånd tak for eventuel hjælp.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Britta Hansen

#1
Hej Niels

Giver det mening at læse i
Christian 5.s matrikel. Markbøger samt eng-, skov- og græsningstaksationer

Testrup, Mårslet

Har du disse kirkebogsafskrifter for sognet? - link på DS-Wiki
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Niels Ørbæk

Hej Britt!
Tak for svaret og henvisningerne.
Desværre  er hverken Michel Jensen Hollum eller Michel Bech nævnt som fæstere i Christian den 5`s matrikel.
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at der er en fejl i Jens Skrivers transskription vedrørende begravelser i 1694.
Han mangler lige netop Michel Bech:
"Dom. Invocavit Michel Bech i Thestrup Ao æt 33."
(Kirkebogen 1694 - opslag 115).
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Jette Nielsen

#3
Hej

I Ekstraskatte-regnskaberne  Kop-og Kvægskat 1687 for Mårslet sogn,er beboerne i Teestrup nævnt, bl.a Michel Jensen opslag 449.  Mårslet sogn starter opslag 446 

https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QHV-L3F9-DB?i=448&cat=393848

Fundet i Amtsregnskaberne Århus Amtsstue Ekstraskatte-regnskaber 1685-1687

https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,154461.0.html

Mvh.
Jette Nielsen

Niels Ørbæk

Hej Jette!
Tusind tak for henvisningerne. Her er, som du skriver, en Michel Jensen, som dog antagelig er den Michel Jensen, der bliver begravet ifølge kirkebogen: "15/11-1699 Michel Jensen af Thestrup begravet på Mårslet kirkegård, 57 år gl."
Ifølge matriklen er der en Niels Sørensen Nygaard i Testrup by, mens der i skatteregnskaberne er en enke Kirsten Olufsdatter. Jeg har tidligere af Bente Feldballe fået oplyst, at hun mener, at Michel Bech muligvis kom for at bestyre denne gård for Kirsten Olufsdatter. Efter Michel Bechs død giftede hans enke Maren Rasmusdatter sig så med Hans Nielsen, der fæstede gården senere.
Findes der et personregister til Vilhelmsborg fæsteprotokol?
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Niels Ørbæk

Hej!
Jeg har forespurgt på Rigsarkivet, og det viser sig, at det kun er en lille del af Vilhelmsborg fæsteprotokol, der er indscannet på Arkivalier Online og Daisy. Det navneregister, jeg har efterlyst, findes i slutningen af fæsteprotokollen, og navneregistret  kan derfor ikke ses på AO eller under Daisy, men skal ses på Rigsarkivets læsesal, hvad man jo ikke kan i øjeblikket.
Rigsarkivet har fejlmeldt det til Arkivalieronline, men kan ikke sige noget om, hvornår det rettes.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk

Niels Ørbæk

Hej!
Til orientering:
Rigsarkivet har nu oplyst, at registret til Vilhelmsborg Fæsteprotokol ikke er i selve protokollen. Det er skrevet i nyere tid og er med på mikrokortene, som kan ses på læsesalen, når den igen er åben.
Venlig hilsen
Niels Ørbæk
Er der nogen, der kan se, om registret skulle være affotograferet og ligge i FamilySearch?