Slægten Barner fra Magleby, Langelands Sønder Svendborg

Startet af Elsebeth Vienberg, 06 Jul 2011 - 21:31

Forrige emne - Næste emne

Elsebeth Vienberg

 ;) hej på forum

Jeg er igang med at lede efter fader til Christian Frederik Barner født ca. 1802. Han omtales også som Frederik Christian Barner.
Jeg efterlyser om nogen ved hvem hans forældre var. Har ikke fundet Vedbye i Sorø Amt, som nævnt fødested i folketællinger, der er ikke  kirkebøger fra Ruds Vedby Holbæk for år 1802.

Jeg har data for alle børn, så det er kun hans forældre jeg gerne vil vide noget om.

I folketælling 1840:
Svendborg, Langelands Sønder, Magleby, Søndenbroe, fyhrinspecteurgaard, 1, FT-1840, C8832
Fredrik Christian Barner 38  Gift  fyhrinspecteur 
Sophie Magdalene Bull 32  Gift  hans kone 
Hartvig Conrad Frantz Barner 6  Ugift  deres børn
Wilhem Christian Barner 3  Ugift  do 
Carl Barner 2  Ugift  do

i Folketælling  1845
Svendborg, Langelands Sønder, Magleby, Sønderbroe, en fyhrinspecteurgaard, 1, FT-1845, B7132
Frederich Christian Barner 40 (antageligt fejl i indskrivning skal være 43 år)  Gift  fyhrinspecteur Vebye sogn, Sorøe Amt
(der er ikke noget der hedder Vedby i Sorø år 1802)
Sophie Magdalene Bull 35  Gift  hans kone Aarhuus
Wilhelm Christian Barner 8  Ugift  deres børn her i sognet [Maglebye]
Carl Barner 6  Ugift  deres børn do [Maglebye]

I Folketælling 1850
Svendborg, Langelands Sønder, Magleby, Søndenbroe, Fyrinspecteurgaard, 77, FT-1850, D2996
Christian Frederik Barner 47  Gift  Husfader, Fyrinspecteur Vedby, Sorø Amt
Sophie Magdalene Bull 42  Gift  hans Kone Aarhus
Wilhelm Christian Barner 13  Ugift  deres Barn *her i Sognet
Carl Barner 11  Ugift  deres Barn *her i Sognet
Peder Barner 5  Ugift  deres Barn *her i Sognet

I Folketælling 1860
Svendborg, Langelands Sønder, Magleby, Søndenbro By, Fakkebjerggaarden, 68, FT-1860, b0501
Frederik Christian Barner 58  Enke(mand) huusfader, inspecteur ved Fakkebjerg Fyr  Vedbye sogn, Sorøe Amt
Carl Barner 22  Ugift inspecteurens søn  her i sognet [Magleby]  

Hvis nogen kender slægten, glæder jeg mig til at høre nærmere.
Hilsen Elsebeth Vienberg
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Allan Hallgren Hansen

Her er en person, som også er født på Vedbygård, der ligger tæt ved Ruds Vedby:

, Slagelse, Slagelse Købstad, , Bredegade, No.140 [Fam.2], FT-1845, A0551
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Wilhelm Tuckenreich von Barner 45  gift  Kammerjunker Ritmester og Escadronschef for 1te Escadron 4ed Dragonregiment Wedbygaard, Wedby Sogn, Holbæk Amt [Ruds Vedby Sogn]
Hertha Adelada von Herbst 37  gift  hans kone København
Conradine Barner 6  -  deres datter Slagelse
Niels Jensen 24  ugift  Tjener og Dragon ved 4 Regiment Petersborg Sogn, Sorø Amt [Pedersborg Sogn]
Hedvig Kirstine Jørgensen 19  ugift  Tjenestepiger Slagelse
Johanne Jensen 21  ugift  Tjenestepiger Slagelse
 

Måske han er returneret dertil indenfor det følgende år ???


Mette R Francke

#2
Hei

Nå er min kunnskap i dansk geografi ikke så stor.
Men du nevner Holbæk så derfor kommer jeg med dette innlegget.

Funnet på Fs
CHRISTIAN VON BARNER
Christening:  28 MAY 1801   Follenslev, Holbaek, Denmark
Far : Von Barner

Kanskje ikke så mye til hjelp

Se at allen har funnet en Wilhelm Tuckenreich von Barner , En med samme navn finnes i FT 1801 for Holbæk
Holbæk, Løve, Ruds Vedby, Wedbÿegaard, , 94, FT-1801, B7666
Hartvig Gotfridt von Barner 37  Gift husbonde kammerjunker og godsejer  
Conradine Barner født Faberitius Tengnagel 28  Gift hans kone  
Adolfine Barner 5  Ugift deres fælles børn  
Joachim Gotfred Barner 3  Ugift deres fælles børn  
Wilhelm Tugendreich Barner 1  Ugift deres fælles børn  
Wilhelmine Fabricus von Tengnagel 22  Ugift fruens sødster
+ tjenestefolk , barnepiker etc

Mette
Mette R Francke

Elsebeth Vienberg

Hej Mette og Allan

Tak for indput. Det der for mig, gør det vanskeligt er, at der i folketællinger er anført
fødested Vedby Sorø Amt i både 1850 og 1860. Jeg mener ikke, at Vedbygaard på den tid
hørte under Sorø Amt. Det kan selvfølgelig godt være, at jeg tager fejl, kan ikke helt finde ud
af hvornår landsdele blev ændret. Vedby (Ruds Vedby) ved opslag på Krabsen og folketællinger og kirkebøger er beliggende i Løve Herred Holbæk Amt.

De fleste "Barner" er af højere æt, og min Barner er fyrinspektør, altså ikke af højere æt.

Vielse: Christian Frederik Barner og Sophie Magdalene Bull den 5. oktober 1832 bor Sophie Magdalene
i Kronprinsessegade 401 D København, og så vidt jeg kan læse noget med Langeland for Christian Frederik. Der er en Carl Barner som folover, helt sikkert familie. Vielse kan ses Trinitatis Kirke Sankt Anna Kvarter København 1813-1841 opslag 466. Et tjek af tydning ville måske være en hjælp. 

Hilsen Elsebeth
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Inge Hedal

Hej
Forloveren Carl Barner er Kammerjunker og bor på Husarcasernen. Prøv at google kammerjunker - men spring opskrifterne over i denne omgang!
Mvh. Inge

Elsebeth Vienberg

 ;) Hej Inge

Der er da eller ikke så ringe endda med opskrifter til kammerjunker.

Nå, men jeg tjekkede en ekstra gang på AO folketælling 1840 og 1845 Magleby Langelands Sønder
Svendborg, og fandt familien samme sted som 1850 og 1860. Dog var der en interessant nyhed,
der var et barn mere "Hartvig Conrad Frans" født 15/02-1834 døbt 10/08-1834. Dog var han ikke
at finde i 1845, så han er antagelig død. De to andre børn Wilhelm og Carl er der i alle år fra 1840-1860

Vidner ved denne dåb, er Enkefru Barner fra København. Kammerjuncker og ? Barner fra Slagelse.
Forpagter på ? og Bøgvad på Søegaard.

Da første søn hedder Hartvig Conrad, er det antageligt at Christian Frederiks fader hedder et af disse navne.

Sov godt, hilsen Elsebeth
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408

Elsebeth Vienberg

 ;) Hej

Problemet er løst, fandt denne optegnelse:
Barner. Side 71 - 75
Om denne Slægt er der i "De danske Majorater", pag 46 og 47. meddelt nogle historiske Oplysninger. Den fra Generalmajor Helmuth Gotthard Barner til Alkestrup og Egemark, f. 1714 i Mecklenburg, † 1775, af hans andet Ægteskab med Henriette Margrethe Lente-Adler, f. 1731, † 1786, nedstammende Linie, der udelukkende er bosat i Danmark, var stedsebleven betragtet som henhørende til den danske Adel, saaledes at den havde udøvet Indskrivningsret i Vallø Stift, men da paaviselig Hjemmel dertil manglede, blev ved kongelig Patent af 3/7 1872 samtlige hans dalevende Efterkommere naturaliserede som dansk Adel.

http://www.skislekt.no/adel/Barner.htm

Frederik Christian Barner er efterkommer af ovennænvte:
Helmuth Gotthardt Barner's næstældste søn Hartvig Gottfried Barner født 1763 død 1811 fik i andet ægteskab 4 sønner:
1) Joachim Gottfred Barner død 1824
2) Vilhelm Tugendreich Barner født 14/02-1800
3) Frederik Christian Barner født 1801 død 23/06-1869 gift med Sophie Magdalene Bull
4) Carl Barner født 13/09-1803 Generalmajor, Kammerherre


Tak for hjælpen, Hilsen Elsebeth
Med venlig hilsen
Elsebeth Vienberg
DIS medlem 4523
DIS Sverige 16408