Hvad blev der af murersvend Jens (Jöns) Hurtig?

Startet af Ole Bergmann, 10 Okt 2020 - 22:05

Forrige emne - Næste emne

Ole Bergmann

Jens Hurtig er min tiptipoldefar, født i Billeberga i Skåne ca. 1772.
Han blev far til min tipoldefar Johannes Ludvig Kierulff.
Han var ikke gift med moderen Inger Hansdatter Kjærulf.
Hun blev gift med en anden murersvend, men hvad blev der af Jens?
Med venlig hilsen
Ole Bergmann
Helsingør

Bente Wanning

En Mulighed

Alle oplysninger vedr. den valgte person

Navn:   Jens Hurtig   Køn:   M
Alder:   15   Civilstand:   Ugift
Erhverv:   Lære dreng
Kildehenvisning:   129
Kilde:   FT-1787   Husstands-/familienr:   392
Matrnr/adresse:   Borgergade 100
Sogn:   Sankt Annæ Vester Kvarter   Herred:   København (Staden)
Amt:   København
Indtastningsnr:   C1746   Løbenr.:   2053
Samtlige personer i husstanden
København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , Borgergade 100, 392, FT-1787, C1746
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Lars Møller     37     Gift     Mand     Kleinsmed Mester      
Angnete Møller     39     Gift     Kone           
Christian Møller     25     Ugift     Mandens Halv broder     Svend      
Jens Hurtig     15     Ugift          Lære dreng      
Pedr Hurtig     12     Ugift          Lære dreng      
Ingeborg     76     Enke     Logerer           
Gerhard Gertsen Glarsen     70     Gift     Logerer     Kleinsmed Mester men kan ey Arbeyde      
Anne Dorthea     58     Gift     Kone           
Friderick August von Krug     23     Ugift     Logerer     Second Leuttenant ved Printz Friderichs Regiment      
Ole Iwersen     27     Ugift     Logerer     Soldat ved Printz Friderichs Regiment      
Hans von Bidstrup     30     Ugift     Logerer     Second Leuttnant ved Cron Printz Regiment      
 
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Ole Bergmann

Tak. Det kan måske være ham.
Jeg håber, at nogen kan finde ham lidt senere i livet, omkring og efter den tid, da han blev far til min tipoldefar.
Ole Bergmann
Helsingør

Eva Morfiadakis


Han kan ha ändrat namn. Tagit sitt patronym istället för Hurtig. Hans far hette Anders Hurtig.

I Ft 1787 är där också en Peter Hurtig. Är det en bror? Denne är i protokollen i smedelavet.

Du skriver att Jens Hurtig är murersvend. Blev han aldrig smed? Jag läste i födelseboken i Billeberga. Jag tyckte Anders Hurtig var murargesäll men är inte säker. Jag kunde inte finna familjen i mantalslängden. Tyvärr finns det inget husförhör så tidigt.

När och var  var din tipoldefar född? Jag har sett beräknat födelseår till 1797.

Eva M
Eva M

Ole Bergmann

Tak for svar.
Jeg ved ikke meget udover at Jens Hurtig ikke var gift med Inger Hansdatter Kjærulf med hvem hun ca. 1797 får Johannes Ludvig, der får det nye navn Kierulff.
Inger gifter sig med Johan Heinrich Gotlieb Eichelbaum (også murersvend, men fra Brandenburg), og de får datteren Johanne Rosine i Frederiksværk.
Jeg tror, at Johannes Ludvig Kierulff er født i København - eller måske i Helsingør, hvor de næste generationer bor og arbejder.
Måske tog Jens hjem til Skåne igen?
Mange hilsner
Ole Bergmann
Helsingør

Inger Toudal

#5
Se tråden https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,163723.0.html

Smedesvend Peter Hurtig i FT-1801, Frederiksværk, Vinderød sogn: https://www.danishfamilysearch.dk/cid965449

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Bergmann

Tak for svar.
Jeg har ingen anelse om, hvem Peter Hurtig er, men...
Jens Hurtigs kæreste Inger Hansdatter Kjærulf gifter sig med Johan Heinrich Gotlieb Eichelbaum og føder en datter Johanne Rosine lige netop i Frederiksværk.
Johan er formentlig fra Beelitz i Brandenburg.
Mange hilsner
Ole Bergmann
Helsingør

Ole Bergmann

Jens Hurtig, født 1772 i Billeberga, Skåne, kaldte sig muligvis også Jens (Jöns) Andersson i lighed med flere af sine søskende, men det er ikke sikkert, at det gør det lettere at spore ham.
Ole Bergmann
Helsingør