Sidde i uskiftet bo sidst i 1700-tallet

Startet af Ulla Pedersen, 05 Okt 2020 - 21:27

Forrige emne - Næste emne

Ulla Pedersen

Mon der er nogen, der kan hjælpe?
I 1777 dør Peder Hansen. Han efterlader sig kone og 5 børn i alderen 6 til 23 år. Kone Mette Hansdatter overtager fæstet og sidder i uskiftet bo med den betingelse, at det gælder i den tid, hun selv står for styret. Sønnen Hans Pedersen overtager fæstet i 1784. Skulle der så ikke være et slutskifte - og hvor finder jeg det?

Venlig hilsen
Ulla Pedersen

Aase Madsen


Du må skrive lidt om hvor familien boede, for ellers kan det være svært at hjælpe dig.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ulla Pedersen

Hej Aase

Familien boede i Nr. Heboe i Janderup sogn, Vester Horne herred, Ribe amt. Jeg har som sagt fundet skiftet efter Peder Hansen, men jeg ville gerne finde slutskiftet, fordi det kan vise mig, om det er den rigtige familie, jeg har fat i.

Da Peder Hansen dør er der 5 børn; Anne født i 1755, Hans født i 1757 og tvillingerne Ingeborg og Inger født i 1761 og til sidst Inger født i 1771. Det er Ingeborg, jeg er interesseret i. Hvis det er min Ingeborg bliver hun gift i 1784 med Anders Christensen i Bramminge, hvor hun  tjener på Bramminggård. Derefter flytter de til Gørding. Lillesøsteren Inger tjener også senere på Bramminggård, og bliver også gift med en gårdmand i Gørding. De er skiftevis faddere til hinandens børn. Men der er også faddere fra Janderup og Billum og omvendt. Ingeborgs tvilling bliver gift med en fra Billum. Da Inger dør i 1844 skriver præsten, at hun er født i Janderup, men ved Ingeborg skriver han ingenting.

Jeg håber, du kan finde rede i hele denne udredning. Men det ville være til stor hjælp, hvis jeg kunne finde, hvor børnene fik deres arv udbetalt.

Mvh. Ulla

Aase Madsen


Kan du sende linket til skiftet, med det uskiftede bo?
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ulla Pedersen


Aase Madsen



https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17071458#141083,34583502


På denne hø. side nederst står der, hvilke beløb børnene for udbetalt.

Så det er ikke et uskiftet bo.

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen


På første side står der et sted i teksten:
Navnlig (det betyder at hun hedder) Ingeborg Pedersdaatter gammel 16 Aar,
til Formÿnder blev indsat hendes Morbroder
Bertel Hansen af (Moesewraa)  (Mosevrå   Oksby   Vester Horne   Ribe)
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ulla Pedersen

Jamen øverst på samme sid, står der at pengene bliver stående i boet, så længe enken bliver ved stedet, og så længe hun ikke gifter sig igen.

Mvh. Ulla

Aase Madsen


Jeg kan godt se der til sidst står, at enken, og formynderne giver tilladelse til at skiftet IKKE sluttes.

Sådan som jeg tyder det, er det bl. andet formyndernes opgave, at sørge for at den person de er formynder for, får udbetalt deres arv, hvis enken gifter sig igen, eller som jeg også tyder det, at pigerne gifter sig, og deres arv derfor skal overgå til deres ægtemand.

Men da der står hvad alle personerne i skiftet skal arve, tror jeg ikke det skal for skifteretten igen. Det kan jo tænkes de pigerne, får det udbetalt, når og hvis de gifter sig.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ulla Pedersen

Nu ved jeg jo ikke præcist, hvornår sønnen overtager fæstet, for det har jeg ikke kunne finde noget på. I bogen for Janderup sogn, står der bare, at Hans Pedersen overtager fæstet i 1784, og i et senere skifte (1825) står at han købte gården ved skøde 13/6-1787. Men dette skøde har jeg heller ikke kunne finde.

Jeg havde håbet at finde et slutskifte, så jeg kunne være helt sikker på, at det er den rigtige familie til Ingeborg Pedersdatter, jeg har fat i. Jeg er næsten sikker på grund af fadderne til børnene i begge familier. Men jeg ville gerne have haft det sidste med.

Mvh. Ulla

Aase Madsen

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Ulla Pedersen

Aase, tak fordi du gav dig tid til at se på mit problem, som jeg nok ikke kommer nærmere en løsning, end den jeg tror, jeg har.

De to link du gav mig, har jeg været igennem, men man kan jo let overse noget. Så jeg vil gennemgå dem igen. Jeg har også ledt efter en aftægtskontrakt til Mette Hansdatter, for der kunne jo stå et elle andet med hensyn til pengene. Men heller ikke her var der gevinst.

Mvh. Ulla

Aase Madsen



http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=222013&side=1
Ribe amt, Varde Byfoged, Øster og Vester Horne Herreder, Skøde- og panteprotokol for Vester Horne Herred, 1779 - 1800 - opslag: 1

Måske kan du finde skødet her.
Venlig hilsen.
Aase Madsen