Garverlaugets svendeprotokol 1794-1841

Startet af Jytte Klausen, 18 Aug 2020 - 08:12

Forrige emne - Næste emne

Jytte Klausen


Hej

Jeg håber, der en der vil være behjælpelig med at tyde en beretning fra et svendemøde d. 7. juli 1800 på side 21. Det behøver ikke være det hele. Det jeg er mest interesseret i er det sidste afsnit efter regnskabet. Jeg mener nemlig, jeg kan skimte min 2xtipoldefars navn nævnt, noget med at nægte at betale.

Hvis det er tilfældet, er jeg nemlig lidt tættere på, hvornår han ankom fra Sverige til Danmark. 

https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=119&item=1289017

På forhånd tak for al hjælp.

mvh
Jytte


Poul F. Andersen

Venligst
Poul F. Andersen

Jytte Klausen


Jytte Klausen

Hej igen

Glemte lige hans fornavn - det er Jonas ;)

Poul F. Andersen

#4
Hvis du læser det sidste ord i sjette linje efter regnskabet som "Rundin",
er jeg ikke enig.

Jeg ser:

...- Da Svendene
af den tydske Ration nægtede at betale..."
Venligst
Poul F. Andersen

Eva Morfiadakis


Hej Jytte,

Jag kom ihåg Jöns Westerström f. 1779 i Näsum och som blev Rundin i Karlshamn. Men varför blev han Jonas i Danmark och inte Jens?

Han flyttade 1810 från Karlshamn. Det står inte vart han flyttade men det kan vara till okänd ort. Jonas Rundin dog 1823 i Köpenhamn. När blev han gift? Blev han gift före 1810 kan det inte vara han i Karlshamn.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0057526_00158#?c=&m=&s=&cv=157&xywh=40%2C1505%2C3665%2C2009

Eva M
Eva M

Jytte Klausen


Tusind tak Poul - det var vist ønsketænkning fra min side. Så er det, det er godt med andre og bedre øjne ;)

mvh
Jytte

Jørgen Thue Pedersen

mvh
Jørgen

Jytte Klausen

Hej Eva

Tak fordi du deltager, og fantastisk du kan huske det, for jeg kan se du hjælper rigtig mange.

Jeg havde selv det samme husforhør, og havde læst det som år 1800, det passer også meget godt med, at han har været læredreng i 7årstid, som var den tid, de skulle være i lære.

Han er rejst til Asarum og står i deres husforhør 1799-1803 som ankommet fra Karlshamn og igen videre til Stockholm samme år:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0056791_00076#?c=&m=&s=&cv=75&xywh=3561%2C3661%2C2290%2C1255

Om han har været i Stockholm ved jeg ikke, men i hvert fald dukker han op i Garverlaugets svendeprotokol okt. 1801, hvor han betaler - HVIS DU STADIG ER MED POUL, VIL DU MÅSKE BEKRÆFTE OM JEG HER HAR RET?:

https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=119&item=1289025  Det er andet afsnit øverst.

Så rejste han fra København tilbage til Karlshamn i jan. 1804. Det har jeg fra pasprotokollen i Helsingør.Om han skulle tilbage for at få noget mere erfaring, eller han skulle hjem til familien i Næsum sogn, det ved jeg ikke. Hans far døde i marts 1803.
Jeg kan ikke finde ud af, hvornår han kommer retur til Kbh.

28. maj 1810 bliver Jonas antaget som mester i Garverlauget i Kbh., og han får borgerskab d. 20 aug. s.a.

Han blev viet juni 1811 i Hillerød og døde i 1823, som du skriver Eva.

Hvorfor Jöns blev til Jonas og ikke Jens ved jeg ikke, men første gang jeg ser ham som Jonas, er da han blev optaget i Garverlauget og efterfølgende er det Jonas.

mvh
Jytte


PS tak for dit sidste indlæg Poul.




Eva Morfiadakis

#9

Jag läste det som 1810 men boken i Karlshamn slutar 1802. Det måste vara 1800 eller möjligtvis om prästen kastat om siffrorna och att det ska vara 1801. Helt klart ska det vara 1800 eftersom han kom det året till Asarum från Karlshamn. Sen samma år begav han sig till Stockholm.

Eva M
Eva M

Ole Westermann

Til Jytte

Jeg må beklage, at du ikke har ret:
https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=119&item=1289025
2. afsnit:
Fattigkassens Beholdning fra sidste Qvartal - - -  5-1-14
Idag efter Regnskabets indkomet                 - - -     4-6
Af de som Svende indskrevne neml. Nicolaj Holm
og Adolf Magnus Mellin, blev betalt for villig Gave
til Fattigkassen, hver 4r er                            - - -  1-2-0

Jeg ser ikke Jonas Rundin nævnt nogetsteds på siden.

mvh Ole

Jytte Klausen

Hej Ole

Tak for hjælpen - øv igen "man ser åbenbart det man gerne vil se".
Det er jo ærgerligt, så har jeg stadig et slip på ca. 3 år hvor jeg ikke ved, hvor han gemmer sig, nemlig fra det tidspunkt ? i 1800, hvor han melder han rejser til Stockholm og til jan. 1803, hvor jeg helt sikkert har fundet ham i Svendeprotokollen (her har jeg fået hjælp til tydning).

mvh
Jytte




Jørgen Thue Pedersen

mvh
Jørgen

Eva Morfiadakis

#13
Jytte,

Den 23 april 1803, det datum hans far Nils Jönssons,  bouppteckning görs, är han helt säkert "utrikes".

Hans mor hette Pernilla Svensdotter Rolander. Hos garvaren Jacob Westin på Kungsholmen fanns en kusk Jonas Råhlander. Jag nämnde honom i något inlägg för några år sedan att han kunde vara morbror till Jonas Rundin. Rundin fanns inte bland Westins anställda men han kan ju ha varit hos en annan garvare på Kungsholmen.

Det finns troligtvis handlingar från garvarämbetet i Stockholm. Jag såg ett register. Vet inte vad det innehåller men inget av materialet är on-line.

Eva M
Eva M

Jytte Klausen

Tak for info Jørgen - altid dejligt at få lidt ekstra.

Hej Eva

Tak igen for input. Jeg kan godt huske, du havde fundet Jonas Råhlander, og det kan godt være min Jonas`morbror. Jeg kan bare ikke finde hvor og hvornår Råhlander er født. Pernilla Rolanders har jeg fundet i Jamshøgs i 1746 via DDDS.nu.
Jeg kiggede i husforhöret i Stockholm, du foreslog, men fandt desværre ikke Jonas.
Bouppteckningen eter Nils Jönsson har jeg også, og det var dejligt, så var jeg helt klar over, jeg havde fat i den rigtige familie.

mvh
Jytte