Vattersot?

Startet af Kirsten Ruhl, 28 Jun 2011 - 18:19

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ruhl

Jeg ved ikke, om dette er det bedste forum til mit spørgsmål, men her er det:

Død i 1881 af "Vattersot".
Med den information, kan vi nogen lunde gætte, hvad manden døde af med moderne diagnose?

Jeg har slået "Vattersot" op og kom frem med
"sygelig forøgelse af væskemængden i vævene eller i kroppens hulrum. Synonym: Ødem"

P.S.: Hjælper det at vide, at hans 10-årige datter døde 7 mdr senere af "tæring"?

Flemming Willum Petersen

Med forbehold for fejl i denne udlægning af sygdommen vattersot, har jeg forstået, at hvis hjertet ikke banker blodet kraftigt nok rundt i kroppen kan man få vand i lungerne og dermed nærmest drukne i kroppens eget væske over et stykke tid.

Tæring er et ofte brugt ord for tuberkulose, og har ikke noget med vattersoten at gøre.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Hans Poulsen



ODS går man sjældent forgæves til:

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=vattersot

Venlig hilsen
Hans Poulsen
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kirsten Ruhl

Hej!

Hans, jeg havde allerede kikket under ODS, en fantastisk kilde, jeg tidligere har lært at kende gennem dette forum. Jeg takker dig mange gange, Hans, for hvis jeg ikke allerede havde kendet den, ville det være en meget rig oplysning at få!

Flemming, dit svar hjalp mig i dette tilfælde (mere end ODS og anden ordbog) med at forstå, hvad det kunne dreje sig om. Tak!

Pænt af Jer begge at svare.

Med venlig hilsen,
Kirsten