Hjælp til at finde et realregister og de rigtige tinglysningsbøger for Sorgenfri

Startet af Helle Rossini Hansen, 13 Jul 2020 - 22:41

Forrige emne - Næste emne

Helle Rossini Hansen

Hej
Jeg stødte tilfældigvis på ejendommen

Matrikel nr. 1ao af Sorgenfri slot i Lyngby by i forbindelse med et salg af en ejendom i København.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17101506#147275,24204235

Jeg vil gerne finde den købekontrakt samt de panteobligationer, som er nævnt i forbindelse med salget af ejendommen i København. Det tyder på at matrikel nr. 1ao enten er med i købet eller salget, har lidt svært ved at forstå sammenhængen.

Så i den forbindelse skal jeg have fat i de rigtige tinglysningsbøger, for at finde obligationerne og købekontrakten.

Jeg mener, efter at have kigget inde på matriklen, at ejendommen matrikel nr. 1ao ligger på Søbakken 3 i Frederiksdal Sorgenfri i Lyngby kommune

Jeg fandt denne indgang, som henviste til Register nr. 27 side 61

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17007345#123826,18199477

Men så er jeg gået i stå.

Er der nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Anne Messmann

Hej Helle,
Jeg har ikke meget forstand på disse sager, men fandt dog Realregister 27 pag. 61: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=123996#123996,18238244

Jeg forstår dog ikke rigtigt, hvordan du er kommet frem til Søvej 3, der ligger i Frederiksdal - et godt stykke fra Sorgenfri slot.
Iflg. Realregistret er Matr. 1ao = Kongevejen 94, en villa lige nord for Sorgenfri Slot.

Jeg håber dette kan hjælpe dig videre.
Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Helle Rossini Hansen

Hej Anne,

Jeg tror sørme du har fat i den rigtige ejendom. Jeg kiggede på et matrikelkort og fandt en ejendom med dette matrikel nr., men det kunne have været en nyere ejendom.

Desværre finder jeg ikke min Rasmus på det realregister du fandt, men derfor kan han jo godt have "købt" ejendommen i begyndelsen af 1900 tallet. Jeg er støt på en anden ejendom, hvor der er udstedt en købekontrakt, hvor skødet ikke blev overført ved købet, men først flere år senere på en tvangsauktion.

Tak for hjælpen, hav en fortsat god aften.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Helle Rossini Hansen

Hej igen,

Jeg lagde pludselig mærke til, at realregisteret som Anne fandt, omhandler ejendommen efter 1919. Årsagen til at jeg ikke kan finde min Rasmus er fordi at han lånte i ejendommen omkring 1902, så hvis jeg skal have fat i de tidligere år, hvilken instans skal jeg så have fat i for at finde det rigtige realregister?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Vibeke Jespersen


Helle Rossini Hansen

#5
Hej Vibeke,

Ja, det var det første jeg gjorde, handler om andre matrikler.

Er ved at gå andre tinglysningsbøger igennem, men af en eller anden grund kan jeg ikke finde 1ao.

Jeg lagde mærke til, at øverst på siden er henvisning til et gammelt Register nr. 5, side 191, så er det bare med at finde den rigtige bog. Med mit held, ja så er det nok en af de bøger der ikke er skannet.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Anne Messmann

Hej Helle,
Jeg har fundet matr. 1ao her:
Københavns Amt Nordre Birk, Matrikelregister til Realregister: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17007345#123960,18228355

Der står: Realregister 5, pag 191. Men dette Realregister kan jeg ikke lige finde... Synes det burde være her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17100625#146861,24102625

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Helle Rossini Hansen

Hej Anne,

Ja jeg havde også fat i begge bøger. Jeg prøvede tab nr. 5 men sidetallet går kun op til 58, og kunne ikke finde 1ao ved at gå alle numrene igennem. Der er en bog mere (L6) i samme serie, men den er ikke skannet endnu, det kunne være fortsættelsen af bog nr. 5.

Nu prøver jeg at gå en anden vej, ved at finde obligationerne som er listet i købekontrakten (link i tidligere indlæg), men indtil nu har jeg ikke været heldig. Ville godt finde den købekontrakt, som er nævnt.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"

Vibeke Jespersen


Hej Helle

Nu har jeg 'fedtet' lidt rundt i tingbøgerne  ;) og jeg må give dig ret, jeg tror heller ikke din bog er på nettet. Register 5 fol. 191.

Måske du kunne spørge (maile) til Rigsarkivet for at høre om de kan guide dig videre eller om bogen endnu ikke er skannet.

Mvh
Vibeke

Helle Rossini Hansen

Ja så er jeg tilbage igen.

Jeg sendte min mor på arkivet for at slå op på side 191 i bogen Københavns Nordre Birk Realregister: 1. række: Lyngby 1850-1919, den bog der ikke var skannet på nettet.

Og konklusionen blev, at det var heller ikke denne bog at matrikel 1ao i sorgenfri var. Jeg prøver at skrive til Rigsarkivet og spørge om de kan hjælpe, hvis jeg får svar skal jeg nok poste det her.

Mvh
Helle
Med venlig hilsen
Helle Rossini Hansen
Arkansas, U.S.A.

"If you don't tend your roots, the tree may wither away"