Christian Duckweiler kom fra Sydslesvig til Hørsholm ca 1807 – hvilke kilder?

Startet af Bjørn Marcher, 02 Maj 2020 - 22:16

Forrige emne - Næste emne

Bjørn Marcher


Min tip-tip-tipoldefar Christian Duckweiler blev født i Börmersee, Hollingstedt sogn i Slesvig den 10.februar 1786. Det er der hvor Dannevirke ender. Han er sikkert vokset op lokalt, og ses i FT1803 i bebyggelsen Fredriksanbau i nabosognet Kropp. Her bliver han konfirmeret året efter, altså 1804, noget sent i en alder af 18 år.

Christian er mellem 1804 og 1809 flyttet fra Slesvig til Nordsjælland – hvordan finder man oplysninger om det?
Præcis hvornår eller hvorfor Christian er kommet til Danmark, vides ikke.

Første kilde i Danmark, for Christian Duikweiter er hans vielse i 1810. Han bliver gift med Johanne Gjerlach's datter den 25. august 1810, i Hørsholm sogn i Nordsjælland. De arbejdede begge på Usserød Gamle Værk. Hans datter Vibeke bliver døbt i oktober 1810. Christian Dugweiter var farversvend / arbejder ved Farveriet. Christian bliver nævnt som arbejder på værket frem til 1815.

Jeg har mange oplysninger om hans liv herefter, sammenfattet her:  http://www.bearfields.dk/side19

Jeg søger oplysninger eller forslag til kilder hvor man måske kan findes hans skift af landsdel.
Jeg kender ikke til bevarede lægdsruller for Sydslesvig – måske har han været soldat?
Skulle man have et pas for at skifte landsdel, og hvor kan de eventuelt findes? 
Eller er der andre kilder, man kan søge?

Taknemmelig for ethvert input.

venlig hilsen

Bjørn


Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Kristian Skak-Nielsen

Hej Bjørn

Har du undersøgt Daisy? Hvis man søger med Usserød som arkivskaber, kommer der en række arkivalier for Den Militære Klædefabrik i Usserød og Den kgl. danske manufakturhandel, Usserød manufaktur frem, som kunne undersøges. Fra 1824 er der deciderede fortegnelser over arbejdere, men det er jo lidt sent i forhold til din slægtning. Men andre af arkivalierne kunne rumme oplysninger.

Så kunne man undersøge Hørsholm Birks politiprotokol - bladre den igennem og se, om han tilfældigvis skulle optræde. Kan også bestilles på Daisy.

Hvis han har taget en svendeprøve som farver, kunne han have søgt optagelse i lavet. Jeg kan ikke se noget farverlav i København, men der er et Dugmagerlav, hvis arkiv er på Københavns Stadsarkiv, det kunne også undersøges.

Endelig er skilsmissesagen interessant. Han eller hustruen må have indsendt ansøgning til amtmanden om separation, og efterfølgende til Danske Kancelli om skilsmisse. Ansøgningerne kan indeholde den ønskede information.

God jagt!

Venlig hilsen
Kristian Skak-Nielsen

Bjørn Marcher

Hej Kristian,


tak for svar med mange gode input, jeg ikke lige var opmærksom på. Jeg er ikke sikker på han har været dugmager, han nævnes som farver. Jeg må i gang når corona restriktionerne er ophævet.

Jeg håbede at kunne få bud på kilder i Sydslesvig også, hvor man kunne få en idé om hvornår og evt hvorfor han rejste ud - jeg kan ikke se familiemedlemmer eller bekendte fra egnen der har taget samme tur.

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark