1787 - Vandfuld/Dybe - tre forskel. gd. - samme person navn - tre forskl. aldere

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 21 Apr 2020 - 10:58

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Mit udgangspunkt er gården Vester Herup (Hierup) i Dybe sogn, Vandfuld H, det er her jeg arbejder med slægten
Ved opslag i DDD finder jeg 1787 under navnet: Jens Clemensen - hele tre, men fra hver sin gård og næste jævnaldrende

1 - gården Vester Herup: Jens Clemensen 30 - gift med Maren Christensdatter 23

2 - gården Lille Flansmose: Jens Clemensen 27 - gift med Karen Margrethe Nielsdatter 27

3 - gården Ertberg: Jens Clemensen 30 - gift med Maren Christensdatter 76

1) - er blevet gift ca. 1781, har nu tre børn 5 - 3 - 1 - Mandens søster på 21 er tj. pige: Johanne Cathrine Clemensdatter
                                                                             (men: ved opsl. i KB fra Dybe - beg. 1784 - opsl. 12 - 1794 21. Oct.  ser det ud til for mig, at Jens Clemensen får en datter   
                                                                                med dette navn?)

2) - er i KB nævnt som Jens Clemensen Flansmose - denne Jens har 1787 hos sig på gården tre søstre: Karen 15 - Maren og Anne 12

3) - hvor ligger Ertberg? - aldersforskel? - men konen har samme navn som min ane på Vester Herup

Jeg har søgt efter skifter på godset Rysensteen, men det er ikke lykkedes mig at finde skifter derfra, da jeg mener de omtalte gårde hører der under
Den omtalte Jens Clemensen, er på de tre gårde næste jævnaldrende, men kan vel næppe komme fra samme familie - eller hvad - har det mon noget med gården                       Store Flansmose at gøre? her kom navnet Clemen vist fra?

Håber der er en og anden der kan hjælpe med at udrede bare lidt af de mange spørgsmål
Mvh.
Karl-Peter

Henrik Jensen

Hej.

Ertbjerg/Ærtberg ligger i Dybe sogn. Ang. aldersforskellen var det ikke usædvanligt endda - en god gård kunne lokke mangen ung mand (eller kvinde).

Ang. skifter kunne de sagtens være selvejere, så Brejl.dk er en mulighed:
https://www.brejl.dk/lunde.html

Nogle nedslag i disse skifter:
331 Niels Madsen i Hyldgård i Nørre Nissum sogn. 16.9.1761, fol.90B.
E: Karen Mortensdatter. LV: svigersøn Bent Mathias Hansen i Lemvig. A:
1) bror Jens Madsen i Engbjerg
2) bror Niels Madsen i Engbjerg
3) søster [Kirsten Madsdatter, skifte 14.11.1749 lbnr.198], var g.m. Morten Christensen i Brændgård i Vandborg sogn. 1B:
a Bodil Mortensdatter g.m. Jens Jensen i Brændgård i Vandborg sogn
4) søster Karen Madsdatter, død, var g.m. [Jens Clemensen] i Store Herup i Dybe sogn. 4B:
a Clemen Jensen i Herup
b Sidsel Jensdatter, enke efter [Christen Pedersen] i Flansmose i Dybe sogn, [skifte 9.8.1758 lbnr.295]
c Karen Jensdatter, død, var g.m. Christen Jensen i Rosdal i Engbjerg sogn. 2B: Poul, Jens
d Kirsten Jensdatter Herup i Engbjerg.
Desuden nævnes enkens søn Peder Andersen.

827 Niels Andersen Mørk i Engbjerggård i Engbjerg sogn. 17.1.1784, fol.289.
[Enkemand efter Kirsten Jensdatter]. Bevilling til uskiftet bo af 21.1.1780 lbnr.661. B: Jens 20, Anne Cathrine 13. FM: morbror Clemen Jensen i Herup i Dybe sogn, søskendebarn Poul Christensen Rosdal i Engbjerg sogn, Søren Lund, birkedommer, Niels Nielsen Munch i Stigård i Hove sogn.

40 Mads Nielsen i Engbjerg sogn. 6.6.1722, fol.248, 285B.
E: Karen Pedersdatter. B: Karen g.m. Jens Clemensen i Herup i Dybe sogn, Jens 25, Niels 23, Kirsten 19, Niels 16, Christen 14, Maren 11. FM: Clemen Nielsen i Lilleør i Harboør sogn, Svend Jensen i Skidenvad i Engbjerg sogn.

295 Christen Pedersen i Flansmose i Dybe sogn. 9.8.1758, fol.477.
E: Sidsel Jensdatter. LV: Christen Brask, præst i Dybe og Ramme. B: Peder 18. FM: Clemen Jensen i Herup i Dybe sogn. Desuden nævnes afdødes svogre Peder Vejling og Christen Kastbjerg og afdødes mor Mette Christensdatter.


Er de fæstere, er Rammegaards skifter en mulighed, da Ryssensten og Rammegaard blev drevet sammen. Links til registrene:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=195017#195017,32650959
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=195020#195020,32651115

Jeg er ikke helt med på, om du har fundet Ryssenstens skifteprotokoller, men ellers er registrene her:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17177677#195573,32739368


Mvh. Henrik.

Karl-Peter Dammeyer

Det må jeg sige! flot arbejde, og tusind tak, nu er der da lige til et par minutters tid til at finde frem til familiemedlemmernes relationer til diverse gårde m.m., der prægede hele egnen - dengang, i hvert fald

Mvh.
Karl-Peter