Kan I finde dette par i folketælling i København???

Startet af Ann Seiffert, 23 Jun 2011 - 11:29

Forrige emne - Næste emne

Ann Seiffert

Hejsa

Jeg leder efter en folketælling, der evt. kan fortælle mig hvilke børn dette par fik:

Peder Christian Pedersen ... født: 21/02-1878
(Hem blev efternavnet i 1916) Han var postbud og født i Hem.

Marie Gertrud Catrine Ipsen... født: 28/02 - 1879

de bliver viet: 18/6 - 1902 i Helligekors kirke

De får pigen:
Anne Elise Tonny Pedersen ... født: 3/4 - 1903 sct. stefans kirke

Ved Annes dåb bor forældrene på adressen : Hørsholmsgade 18 B, st.

Håber der er en der kan trylle noget frem :-)))

På forhånd tak

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert


Ann Seiffert

Hej Karsten

Mange tak for denne... underligt at du finder den... jeg har VIRKELIG kigget ... må jo gøre noget forkert.

Jeg mangler dog rigtig meget at finde en folketælling efter 1903, hvor deres børn ville være registeret på... jeg har prøvet nærmest ALT.. men kan bare ikke få familien frem  ??? ???

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Karsten Jacobsen

#3
Er du sikker på, at familien skal findes i København? Efter den sidste adresse står der jo "udgået" på registerbladet? Det betyder mig bekendt, at de har forladt kommunen. Måske er de bare flyttet over kommunegrænsen til Frederiksberg, måske skal de søges et helt andet sted i landet (prøv genvejen ddd.dda.dk).

Jeg fandt ikke Peder Christian Pedersens registerblad, da jeg søgte på navnet. Derfor nøjedes jeg med at udfylde fødselsdatoen og så bladre mig "gennem alfabetet", indtil han dukkede op.

Mange hilsner
Karsten  

Jørgen Chr.

Hej Ann.

Jeg kan se, at der er andre, der kom før mig med hensyn til at henvise dig til Politietsregisterblade.

Jeg kan dog tilføje, at faderen hedder Peter Christian Petersen i registerbladene og moderen Marie Gertrud Christine Ipsen altså ikke Peder Christian Pedersen og ikke Marie Gertrud Catrine Ipsen.

De er ikke anført som værende gift og, det er rigtigt, at der ved Peter står, at han er udgået i 1902 altså højst sandsynligt flyttet ud af København.  Der står ikke noget for moderen.

Datteren Anne, som du nævner, kan jeg ikke finde i registerbladene, så det undrer mig, at hun er født i København i 1903, hvor forældrene jo sikkert bor udenfor København.

Fortsat god jagt.

De venligste hilsener.

Jørgen

Ann Seiffert

Hej Karsten & Jørgen

Tak for jeres bidrag.. :-)

Det er rigtigt at han står som udgået i 1902... hmm... men jeg har fundet fødslen i 1903 (april) i stefans kirke.... så det er vel underligt  ??? ... men de kan jo godt være flyttet ud af København inden næste folketælling i 1911.

Deres pige Anne Elise føder sin førstefødte dreng på Varde sygehus... jeg har forsøgt at lede der, men heller ingen held, dog syntes jeg at jeg er meget dårlig til at få hits frem på DDD... måske er jeg ikke kreativ nok vedr. stavelse af navne :-)

Jeg har lige forsøgt at lede med navne PeTer PeTersen... men heller ingen held  >:(

Peder /Peter tager navneforandring i 1916. på Anne Elise`s dåbsattest står der:

Navneforandring af 19/4 1916, ifølge Navnebevis fra Frederiksberg Birk, er i overenstemmelse med St. Stefans kirkebøger, hvilket hermed bevidnes.

Er der evt. noget i det man kan bruge til den videre jagt ?

med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Karsten Jacobsen

Jamen, så er familien jo hoppet over kommunegrænsen til Frederiksberg...!

Navnebeviset er en yderst vigtig oplysning. Jeg tror, du skal finde oplysningerne i denne arkivalie (men spørg evt. på Landsarkivet):

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=frederiksberg+birk&d=1915&e=1917&ngid=783040&ngnid=783044&heid=3009393&henid=3009393&epid=3009393&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=

Det fremgår formentlig af ansøgningen, hvor familien Pedersen/Petersen bor.

Mange hilsner
Karsten

Ann Seiffert

Hej Karsten

Frederiksberg er vel stadig København.. er det ikke?

Hvis jeg leder på DDD, kan jeg kun finde FrederiksBORG .... og ikke frederiksberg... er jeg helt galt på den?

Det er super fint at du sender link med til Daisy, men jeg må desværre sige at jeg forlængst har givet total op... jeg har brugt DAGE på at kigge der inde og bestille og aldrig har det lykkes mig at finde det korrekte... så den vej kan jeg desværre ikke bruge.... måske jeg kan køre op til Viborg og spørge om de kan hjælpe mig med at finde det rigtige at bestille hjem... det skal jo også til Viborg... hmm ved ikke om det er muligt.

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Ann Seiffert

Hej Jørgen

Jeg kan se at du reff. til at Marie Gertrud er stavet anderledes... vil det sige at du kunne finde et politireg. blad med hende? ... jeg har nemlig ikke fundet det endnu :-)

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Karsten Jacobsen

Det er nok en god idé, hvis du skriver, hvad Peder Christian har skiftet efternavn til i 1916.

Mange hilsner
Karsten

Karsten Jacobsen

#10
Marie Gertrud 2 gange (Du skal bare udfylde fødselsdatoen og så skrive Ipsen i efternavn):

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1373713&limitstart=0

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1775632&limitstart=0

Bemærk: Der er flere adresser på forsiden af det første registerblad! 

Mange hilsner
Karsten


Ann Seiffert

Hej Karsten

Hans efternavn blev : HEM
Pedersen blev slettet.

grunden til efternavnet er at han kommer fra Hem ved Skive :-)

TAk for linkene til politi reg.

med venlig hilsen

Ann


Ann Seiffert

Ann Seiffert

Hejsa

Jeg har lige snakket med en fjern slægtning som fortalte mig denne historie:

Peder Christian Pedersen  & Marie Gertrud Catrine Ipsen får 2 piger:

Anne Elise Tonny Pedersen født: 1903
Johanne Katrine Pedersen  født:  1905
Begge døbt i st. Stefans kirke i København

Marie Gertrud dør mens børnene er små.(kan ikke finde ud af hvor) og faren indleder et nyt fohold med Edith (muligvis bliver de gift med navnet Hem) Edith er Urmager på Frederiksberg hele sit liv.

Faren Peder dør også efter et stykke tid og der står Sted moren Edith med de 2 piger. Anne Elise bliver sendt til Bornholm (muligvis på børnehjem) og det samme gør Johanne, dog kun et kort stykke tid, derefter kommer hun tilbage til Edith på Frederiksberg.
Marie Gertrud bliver sendt over til Ediths besteforældre for at hjælpe dem og der møder hun min morfar i Varde !!!! ... sikke en historie.

Jeg har forsøgt på utallige måder at søge efter Anne lise Tonny Pedersen på bornholm fra ca 1908 og fremefter, men får intet frem.

Er der nogen der kan ????

Med venlig hilsen

Ann



Ann Seiffert

Jørgen Chr.

Hej Ann.

Jeg ser først dit spørgsmål nu, derfor har jeg ikke svaret dig men, jeg kan se, at Karsten har svaret, så jeg håber, du har fundet Marie.  Iøvrigt så skrev jeg blot Ipsen og ledte, indtil jeg fandt hende på side 28, hvor hun så er angivet med mellemnavnet Christine i stedet for Catrine.  Hvad enten det er det ene eller andet, så må det rigtige jo stå i kirkebogen for hendes fødsel.

De venligste hilsener.

Jørgen

Anne Mortensen

Anne Elise bliver sendt til Bornholm (muligvis på børnehjem)

Moderen hedder Ipsen som lyder meget bornholmsk.
Hun kan være sendt til familie - hvorfor sende et københavns barn helt til Bornholm ?
------------------------------
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

#15
Kan være din Marie Gertrud og begge forældre er født på Bornholm:

kbhv, København (Staden), Nørrebrogade (lige numre), Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter, Nørrebrogade 88,matr.1148 Baghus 1.Opg.1.Sal, 3, FT-1885, D2462

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Thomas Ipsen 34  Gift Husfader Snedkersvend Bornholm
Lise Ipsen 38  Gift Husmoder  Bornholm
Caroline Blomgreen 32  Ugift logerende Fabrik Sverrige
Frederik Hansen 24  Ugift logerende Lirendrejer Søllerød
Laura Johanne Ipsen 8  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Marie Gertrud Ipsen 5  Ugift Barn  Kjøbenhavn
Thomas Mossin Ipsen 3  Ugift Barn  Kjøbenhavn
 
--------------------------------------------------------------------------------

Til din oplysning er det søgt på ddd.dda med

%% ipsen
alder: 1-9
FT 1885

der vises 34 poster - så det er bare at køre derned ad.
--------------------------------

Tilføjet "hovedet" på FT.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ann Seiffert

Hej med jer

vedr. MArie Gertrud så er det korrekt at hun født på Bornholm og den FT. du har fundet er helt rigtigt :-)
Hendes forældre er Thoms Ipsen og Lise SAbine Katrine Mossin... dem har jeg nogenlunde styr på ;-)

Vedr. Børnehjemmet tænker jeg også selv at det lyder underligt at de skulle sendes på børnehjem, da familien jo kommer derfra, så der "burde" være nogle der kunne tage sig af dem.... men så længe at jeg ikke kan finde dem i en Folketælling efter 1905 på Bornholm, kan jeg ikke vide det. Grundet til børnehjemmet er sønnen til Johanne (søsteren) som siger at hendes mor var på børnehjem.

Er det ikke underligt at vi bare ikke kan få dem frem i de folketællinger ???... mon sagnet siger forkert ?... selvom det er mest nærliggende at de netop ville ende på Bornholm da familien er der.

Har I nogle gode råd til hvad jeg kan gøre her ?

Anne Lise rejser som sagt til Varde og bliver gift der... hun føder sit første barn i 1940, så der er hun 37 år. ... desværre findes der ikke afgangslister for den tid, så den kan jeg heller ikke bruge ??? ???

Håber vi finder dem :-)))

med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Mette R Francke

#17
Hei

Hver er faddere til Anne ?
Har du en Kb og ett oppslagsnr ?
Hver er tanter/onkler på Bornholm ?

Mette

Mette R Francke

Ann Seiffert

Hej Mette

Fadderne til Anne`s dåb er hendes Farmor fra Hem - Skive i Jylland og 2 kollegaer til fadren. Dåben findes her:

København   
Sct. Stefans kirke
1901 - 1903
Opslag: 247

Morens søskende på bornholm er:

Laura Johanne Christine Ipsen født: ca. 1877
Thomas Mossin Ipsen født: 1881 (han er dog i fangehus i 1901 i København... så ham bor hun nok ikke ved, jeg ved dog ikke hvornår han kommer ud igen)

Farens søskende er alle født i Hem - Skive (Jylland) ... jeg finder dem dog ikke der i deres voksen liv, så jeg ved ikke hvor de er blevet af.

Kan dette give dig nogle ideer til hvad jeg kan gøre ???

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Lene Martens

Hej

Du har tidligere haft en tråd fra Åker på Bornholm. Fik derfor tanken at tjekke konfirmationer for Åker. Og der var hun jo Anne Elise Tonny Hem.

Åker 1915-1925 opslag 177.

mvh Lene

Mette R Francke

Hei

Så noen hade funnet henne.

Legger ved denne ft for å følge hennes onkler og hennes far  på Bornholm


Bornholm, Sønder, Aaker, det Søndre Skoledistrikt, et Huus, 3, FT-1855, C3325
Lars Ipsen 51  Gift Daglejer, Huusfader  Aaker sogn
Gjertrud K. Mortensen 41  Gift hans Kone  Pedersker sogn
Hans M. Ipsen 6  Ugift deres Søn  Aaker sogn  
Thomas Ipsen 4  Ugift deres Søn  Aaker sogn  
Christian Ipsen 2  Ugift deres Søn  Aaker sogn  

Hvis du finner Hans M ( Morten ? ) eller Christian i en FT så bor hun kanskje hos en av de ?

www.ellisisland.org dukker det opp noen Ipsen fra Bornholm . Men hvis jeg har skjønt det rett så er det ett vanlig navn på Bornholm

Mette
Sendte deg en mail om Hjørring aner.
Mette R Francke

Ann Seiffert

Hej Lene

det er jo FANTASTISK  ;D ;D ;D .... den fortæller mig jo plejefaren, så nu kan jeg muligvis komme videre .... 1000 tak :-)

Hun står med det "nye" efternavn HEM... det skulle de have fået i 1916... og dette er jo i 1917.. så det er fint, men det jeg lige hurtig tænker er at hvis faren er død (det er jo ham der har fået navnet) så skal det godt nok gå hurtigt....

April 1916 = Navneforandring
Sept. 1917 = faren er død
Sept. 1917 = er hun allerede flyttet til Bornholm

Jeg har en kopi af Anne Elises rigtige dåbsattest, på den står der:

Overenstemmelsen med Ministerialbogen bevidnes : kBH 8 Marts 1910

Tror du det kan skyldes at man har skulle bevidne at hun virkelig er den hun er. (måske fordi forældrene er døde)... desuden er Pedersen streget over og der er skrevet Hem istedet.

Ved du hvad det betyder ?

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Anne Mortensen

Hej Lene

God hukommelse - så var der noget med Bornholm og familie.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Ann Seiffert

Hej Mette

Ja den FT. er korrekt :-)

Jeg vil se hvad jeg kan lokke frem på folketællingerne, men i hendes konfirmation at hendes plejefar er :

Anton Matias Hansen (forpagter i Munkerup, Aaker sogn) ... så nu vil jeg se om jeg kan finde ham først :-)

Jeg vil lige åbne min mail og se hvad du har skrevet.... så svare jeg lige :-))))))

Ann
Ann Seiffert

Lene Martens


Ja, det er dejligt at hukommelsen af og til fungerer efter hensigten ;D

Johanne Christine Hem findes hos stedmoderen Edit hem i Frederiksberg 1914-1922 opslag 257.

Bemærk: Der står at hendes dåb er indført i kirkebogen Mariendal 1905-1910 (opslag16). Der står at de har fået navneforandring allerede i 1904.

mvh Lene

Ann Seiffert

Lene... for søren hvor er dette bare SKØNT !!!!.. jeg kan slet ikke sige tak nok :-))))))

Nu du er så skarp (det ved jeg jo du er fra andre indlæg du har lavet før ;-) ).. vil jeg høre dig om du evt. har en god ide til hvor jeg kan finde forældrene døde.

Pt. er jeg ved at kigge i St. Stefans kirke efter døde kvinder efter 1905 ( der er godt nok MANGE ) ... jeg kan jo prøve at kigge i Mariendal også... andre gode ideer ?

Jeg har lige kigget efter Anton (plejefaren) i FT. 1921 (er nemlig på DDD) ... men kan ikke finde ham, så jeg må prøve den orginale FT: 1916 for at se om han er der. hvis man slår Munkerup op på Krabsen.dk... ved den ikke om det virkelig er Aaker sogn det ligger i, men præsten kunne vel ikke tage fejl... vel ?

Takker gigantisk meget :-)

Med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert

Lene Martens

Det var noget vrøvl med navneændring 1904 ser jeg nu, det henviser til loven af 1904, øv...

Du har via indførslen af Johanne i Mariendal Sogn (dåb) og Frederiksberg sogn (konfirmation) fået en ide om, at det er i de Frederikbergske sogne du skal søge, i alle tilfælde faderens død.

Måske skulle du forsøge at finde vielsen mellem Peder Christian og Edith, kan være der står noget om hans første kones død.

mvh Lene

Anne Mortensen

Du må igennem alle opslag i Åker - jeg har ikke fundet som det plejer byens navn i sognet.
Mange opslag - god fornøjelse.

Ifølge Krabsen er der et stednavn i Åker der hedder Munkegård.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Vibeke Weilby Bach

Hej

På AO
FT. 1916 bor begge piger i Åker på opslag 176

Vibeke

Ann Seiffert

Hej Lene

ja det er nok en god ide med vielse... det må være mellem 1905 (efter Johannes fødsel) og frem til 1917 hvor vi ved at Anne bliver konfirmeret.

jeg tænker at hvis jeg evt. kan finde Anne hos plejefaren først kunne det være at der stod noget om hvornår hun kom til sognet.... det kunne måske "hugge" et par år af :-)

Jeg har været ved at kigge lidt på Google for hvilke kirker der ligger i Frederiksberg sogn... men finder ikke nogen oversigt... ved I om der findes sådan en, så jeg ikke skal igennem alle kirker ???

Hej Anne

Ja der er en del opslag... og en del Hansen... men det har man jo prøvet før... i det mindste ved man hvor man nogenlunde skal kigge... det er lidt mere motiverende.

jeg har lige fundet en Matias Hansen i folketællingen, men Anne er ikke på adressen i 1916... det kan jo godt være ham, men at hun ikke bor hos ham i 1916... det kan jo være at hun først flytter der over i 1917. Navneforandringen er skrevet til at foregå i 1916... så måske faren ikke er død der  ???

Nå det var hvis flere "hvisèr" end ideer fra min side :-))))

med venlig hilsen

Ann
Ann Seiffert