Stambøger

Startet af Eva Morfiadakis, 13 Apr 2020 - 12:26

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis


Hej,

Jag följde min danske oldefar i lægdsrullerne från 1842 till 1869 när han blev avförd för att han åkte till Sverige. Det var på den tiden när lægdsrullerne inte var digitaliserade. Jag satt två dagar på Rigsarkivet och höll på att värmeslag i selvbetjeningsmagasinet.

Nu har jag läst om stambøger att de är digitaliserade.

Finns min oldefar i en sådan?
Vad innehåller stambøgerna?
Hur hittar jag min oldefar?
Han fick fortjenstmedaljen 1864. I hans ansökan står det ett nummer och ett bataljonsnummer. Är det på den informationen jag kan finna honom?

Eva M
Eva M

Morten Nielsen

Hej Eva,

Der findes en del stambøger på AO, men ellers skal du til FamilySearch. RA meddelte mig ultimo sidste år, at stambøger var ved at blive digitaliseret og ville komme maj 2020, men jeg tror, den studentermedhjælper, som svarede mig, talte om stambøger fra forbedringshuse og ikke militære stambøger. Men stambøgerne på FamilySearch er en god kilde, selvom det er noget af en rodebutik.

Ja, det er bataljonsnummeret fra ansøgningen til fortjenstmedaljen, du skal bruge til at finde ham.

Stambøgerne indeholder en fysisk beskrivelse (højde, bygning, særlige kendetegn osv.). Derudover en oversigt over soldatens militære karriere. Der er også f.eks. lægdsoplysninger.

Hvis du oplyser et link til ansøgningen, vil jeg gerne hjælpe dig med at finde ham.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Eva Morfiadakis

Hej,

Tack för informationen Morten. Tyvärr har jag ingen link till hans ansökan. Jag kopierade ansökningen på den tiden då ansökningarna låg i boxar på Rigsarkivet.

Min oldefar hette Henrik Hansen f. 25.12 1842 i Blovstrød (Det är det riktiga. I ansökningen står det ibland Usserød, i bland Breelte. Breelte låg då i Blovstrød). ) Han tillhörde 1ste Regiments 2den Battalion 5te Compagnie. Menig 673. Tilgaaet 8 Juli 1864 fra Exercierskolen i København.

Eva M
Eva M


Eva Morfiadakis


Tack Inger. Det är de länkarna som jag har kopior av.

Sista sidan står det något intressant. Min oldefar finns inte i Batalionens stambog men ..... osv. Om han inte står i stambogen, var finns informationen om honom då?

Eva M
Eva M

Morten Nielsen

#5
Hej Eva,

Bataljonen oplyser, at de i stambøgerne ikke kan finde en Henrik Hansen født i Usserød; til gengæld har de en Henrik Hansen født i Breelte også i 1842 med samme nr. som din oldefar; alligevel skriver bataljonen, at de ikke er sikre på, at der er tale om samme person. Men jeg synes, alt tyder på, at der er tale om samme person (Breelte er i Blovstrød, soldaternummeret er det samme, og han opholder sig i Sverige). Jeg prøver at finde den Henrik Hansen, som bataljonen har i deres stambøger. Har du fundet din oldefar i lægdsrullerne? Hvad siger de?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Inger Toudal

#6
"... nævnte Henrik Hansen /Usserød/ ikke findes i dens Stambøger, men derimod findes anført en Menig Nr 673 Henrik Hansen født i Breelte 1842, ..."

Henrik Hansens bliver født på Breeltegaards Grund:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17114201#203254,38549337 - nr. 20

I lægdsrullen kommer der imidlertid til at stå, at fødestedet er Usserødhuse:

Blovstrød: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17192,715719 - S 559

Karlebo: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17411,775151 - V 1088

Deraf vel forvirringen, og mon ikke Henrik findes i stambogen alligevel (som født i Breelte).

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Morten Nielsen

#7
Hej Eva,

Så fandt jeg Henrik Hansen (Breelte) i stambogen (nr. 684). Desværre er der kun anført fødselsår, ikke dato. Du må følge din Henrik Hansen i lægdsrullen og se, om du "rammer" én af lægdsrullerne på Henrik Hansen (Breelte). Her er den første lægdsrulle nævnt i stambogen:

1864: Staden København-O-2014. Her oplyses det, at faderen er skrædder Hans Andersen, hvilket også passer med din Henrik Hansen. Der er også en henvisning til den forrige lægdsrulle.

Næste lægdsrulle:
1865: Århus-Lægd 19 (271)-P-6.

Og den næste:
1866: Frederiksborg-Lægd 65-Q-183. Bemærk, at nr. 182 er en broder: Carl Henrik Hansen. Hans fødsel ses hér; samme forældre som din Henrik Hansen.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Eva Morfiadakis


Tack Inger och Morten,

Här är min oldefar som nr 37 i Karrebæk. https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=19025#19025,1300932

Det står att han är i Amerika. Alla mina bilder är tagna med en kamera på Rigsarkivet. Sen har jag ytterligare en bild från en senare lægdsrulle med en del information om honom bl a att han är i Sverige. Tyvärr har jag råkat skriva fel referens på bilden så jag kan inte finna den på nätet.

Ja,  min oldefar och hans bror Carl Henrik följdes åt, men Carl Henrik stannade kvar i Lisbjerg där han gifte sig. Senare flyttade han till Århus där han dog 1913, tror jag det var.

Eva M
Eva M