Suspension og bøde

Startet af Niels Erik Bisgaard, 20 Jun 2011 - 16:40

Forrige emne - Næste emne

Niels Erik Bisgaard

Min farfar, Christen Bisgaard, var sognepræst i Sønderup-Suldrup pastorat, Hornum Herred, Ålborg Amt, i årene 1888-1902. Ifølge Paul Nedergaards Dansk Præste- og Sognehistorie blev han på et tidspunkt i denne årrække suspenderet og idømt bøde for nogle særligt skarpe udtalelser.
Hvornår i hans præstetid, det har fundet sted, ved jeg ikke, men jeg er selvsagt meget interesseret i at finde ud af baggrunden for den pådømte straf, og hvornår i forløbet det har fundet sted. 
Mvh. Niels Erik Bisgaard

Allan Hallgren Hansen

Tjekkede opslag 5, 10, 15, 20, 25, 30 og 35 for KB 1892-1903 i nævnte sogn. På alle opslagene er der en sognepræst Bisgård, der forestår en eller flere barnedåb, så det har næppe været nogen lang periode, hvor han har været suspenderet.

Nu kan du selv tjekke de mellemliggende opslag og den forudgående KB og se, hvor det største ophold eventuelt måtte være.

Niels Erik Bisgaard

Tak for dit svar. Jeg har naturligvis været kirkebøgerne igennem for alle årene i håb om, at fravær fra kirkelige handlinger kunne bidrage til en løsning af spørgsmålet. Der kan registreres fravær i juni 1896 (bortrejst), i juli 1897 (fravær fra sognet) og i dec 1898 (syg). Længere er jeg ikke kommet ad den vej, ligesom tidligere henvendelser til lokalarkiverne i området såvel som til den nuv. præst i sognet ikke har givet resultat. Og det synes lidt mærkeligt, da jeg vil gå ud fra, at en begivenhed af denne karakter - særlig på den tid - ikke går upåagtet hen, men bliver omtalt i (lokal)aviser etc.
MVH. NEB