Ruppel, hvor ligger det ?

Startet af Christian Konstmann Autzen, 19 Jun 2011 - 22:38

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Min ane Friedrich Christian Autzen (eller hedder han faktisk Outzen - med O) er født omkring 1740 i Ruppel eller måske Rüppel.

Men hvor ligger dette Ruppel/Rüppel ?

Når jeg googler stedet, så får jeg en del navne i området mellem Dortmund og Kassel - men et egentligt stednavn synes ikke at fremkomme.

Krabsen har den ikke, og i stednavne for Sydslesvig findes den heller ikke.

Hans far er - ved hans giftermål i Nordhackstedt i 1775 - opgivet som værende Ouwe Jensen og hans mor som Dorothea Hinrichsen fra Ruppel. Og disse navne kunne tyde på, at det er i nærheden af noget dansk, som f.eks. hertugdømmet Slesvig.

Præstens skrift i kirkebogen er faktisk læselig, så stavemåden kan næppe være forkert - medmindre det er præsten som har skrevet forkert !

Folketællinger fra Sydslesvig giver ikke resultat for disse navne - og det gør folketællinger for Sønderborg og Aabenraa heller ikke.

På forhånd tak for hjælpen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

En kildehenvisning med henblik på kildekritik ville være godt.

Jeg byder på Nübbel - Nybøl

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

Hej Inger

Tak for dit svar på mit indlæg - og Nybøl vil jeg løbe efter.

Ja kildehenvisning - jeg troede, at jeg havde givet denne via min oplysning om giftermålet i Nordhackstedt i 1775, men undskyld.

Mit foto af kirkebogen er desværre for stor til at kunne vedhæftes.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Nej, det er mig der er upræcis - KB Nord[er]hackstedt er jo en præcis kildehenvisning. Jeg ville se en billedfil. Beklager.
Mit næste og nok noget bedre bud:
Nørre Haksted ligger noget nord for Rupel i Jörl sogn, men dog indenfor rækkevidde.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Konstmann Autzen

#4
Hej Inger

Tak for oplysningen - og det vil jeg efterprøve på næste besøg i Aabenraa; men desværre først i november/december.

Jeg har nu overført billedet til en pdf-fil, og den vedlægger jeg.

Det skal så lige med, at denne Catharina Broders, som Friedrich bliver gift med, nok dør på et tidligt tidspunkt, idet en Cathrina Peters ved sin død i 1802 har 3 børn, som hedder Marie, Jens og Broder - og hvor så Broder er min ane.

Jeg har så flere ting, som jeg næste gang skal have undersøgt.

Men det spændende er jo også, om Friedrich rent faktisk hedder Outzen og ikke Autzen - og herved kunne han jo være efterkommer efter Outzen-slægten, som Carl Langholz har skrevet om.

PS: Mikrofichen på landsarkivet havde en sådan udduftning, så jeg blev dårlig et par gange - og derfor fik jeg ikke undersøgt nok denne gang.

Hilsen
Christian


[vedhæfting slettet af admin]
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Du skal jo nok ikke lægge for meget i forskellen mellem Autzen og Outzen. Og glem alt om Nybøl, det ville hedde Nübbel med -bb- og ikke -pp-.

Vi kan hurtigt blive enige om een ting: luften er somme tider meget tung på LAA, især i solskinsvejr.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki