Gode råd til at fastslå slægtsskab sidst i 1700-tallet

Startet af Ulla Pedersen, 01 Jan 2020 - 21:51

Forrige emne - Næste emne

Ulla Pedersen

Jeg har et ægtepar - Anders Christensen og Ingeborg Pedersdatter - i Gørding. Han er født i Gørding. Det er Ingeborg, der gør knuder, for jeg kan ikke finde hendes dåb. I hvert fald ikke i Gørding. De bliver gift i Bramming kirke, hvor præsten oplyser, at han er fra Fonager (Gørding sogn), mens hun er fra Bramming Gaard, hvor hun må have tjent, for hun er heller ikke født i Bramming. De flytter til Gørding, hvor de bor resten af livet. De får en række børn, hvor jeg har kigget nærmere på fadderne.

Det er et andet ægtepar i Gørding - Stephan Hansen og Inger Pedersdatter - hvor de nærmest skiftevis er faddere til hinandens børn. Da Inger Pedersdatter dør, står der, at hun er født i Janderup. Der er ingen oplysninger ved Ingeborg´s begravelse. Men ved et af de sidste børn Anders Christensen og Ingeborg Pedersdatter får, er gudmoderen Hans Pedersens Hustru fra Janderup sogn.

Jeg har så søgt Ingeborg i Janderup. I Janderup er det et ægtepar - Peder Hansen og Mette Hansdatter - De har blandt flere børn en søn Peder og døtrene Ingeborg og Inge. Aldersmæssig passer de med disse to i Gørding. Men det er også det jeg har. Peder Hansen død i 1777 og i skiftet efter ham, oplyses det, at enken sidder i uskiftet bo, så længe hun bor på stedet og stadig er enke. Men i 1784 skulle hun have overgivet stedet til sønnen Hans Pedersen, som hun også bor hos indtil, hun dør i 1798.

Burde der ikke være en aftægtskontrakt, hvoraf det fremgår at hun udbetaler døtrene deres arv efter deres far. Der skal vel også være et skifte efter hende selv. Men jeg har hverken kunne finde det ene eller det andet. Og uden kan jeg ikke med sikkerhed vide om det er den rigtige familie.

Jeg håber, at det er nogen, der kan give mig nogle råd til at komme videre på.

Med venlig Hilsen
Ulla Pedersen

Grethe Leerbech

Hej Ulla. der mangler nogle facts bl.a årstal, for at man selv f.eks. kan slå op. . Men altså da Peder Hansen dør i 1777 må børnene jo være nævnt og hvis de er gift på dette tidspunkt også deres mænd. Og der burde være et skifte efter moderen, da hun bliver i uskiftet bo- men du kan åbenbart ikke finde det, så det kan være det står et andet sted se både undner gods, herredsfoged, byfoged, birkedommer etc.
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ulla Pedersen

Hej Grethe

Der er ingen af børnene, der er gift i 1777. Sønnen Hans er 19 år, og den ældste datter Anna 21 år. Så er der Ingeborg og Anna på 16 år og Inger på 5 år. Det er farbrødre og morbrødre, der er værger. Derfor håbede jeg at kunne finde en aftægtskontrakt eller skifte efter Mette Hansdatter.
Janderup hører under Sønderris gods, men der er ikke mange arkivalier på nettet - og slet ikke nogen jeg kan bruge. Jeg har været i forskellig bøger under herredsfogeden og byfogeden. Birkedommeren har jeg ikke været i, så det vil jeg prøve.
Tak for forslaget.

Venlig hilsen
Ulla

Peter Schmidt

Her ejerliste for Bramminggård:
//https://da.wikipedia.org/wiki/Bramming_Hovedg%C3%A5rd
Der er ingen Peder til Pedersdatter, men det kan jo være fodermesterens.
V.h. Peter


Ulla Pedersen

Hej Mona

Jeg har læst den omtalte tråd. Men den giver desværre heller ikke nogen sikkerhed for, at Ingeborg Pedersdatter er født i Janderup og er datter af Peder Hansen og Mette Hansdatter.

Jeg har været på Janderup lokalarkiv, men de kunne heller ikke fortælle mig noget - andet end at Mette Hansen førte gården videre fra 1777-1784, da sønnen overtog den. Men skiftet efter Peder Hansen fortæller at Mette sidder i uskiftet bo og at pengene bliver i boet så længe hun står for gården, og så længe hun er enke. Da hun så overgiver gården til sønnen Hans, skulle der, efter min mening, være et dokument - aftægts- eller skiftebrev, hvoraf det fremgår, at pigerne får deres andel. Men jeg kan altså ikke finde noget.

Mvh. Ulla

Grethe Leerbech

Hej Ulla

Du siger at Janderup hører under Sønderris, men ved du om din ane var fæster under Sønderris?. ellers vil jeg foreslå dig at slå op i chr. 5 matrikel for at se hvem der var ejer af din anes gård. For selvom jJnderup hører under Sønderris kan der sagtens være strøgods fra andre godser og der kan også være enkeltejere andre steder fra.
der findes en oversigt under rigsarkivet i Viborg over godser og hvilke godser der har gårde etc. i andre sogne og steder. Jeg tror den hedder noget med "nørrejyske godser...."
vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Else Skovbo Jensen

https://www.sa.dk/wp-content/uploads/2015/06/Gods_Stedregister.pdf

Ifølge   arkivhåndbog Nørrejylland har følgende godser bøndergods i Janderup sogn: Hennegaard, Hesselmed, Søvig, Sønderris og Visselbjerg

mvh
Else

Grethe Leerbech

#8
Hej igen Ulla
Jeg har læst skiftet efter Peder Hansen og der står tydeligt at Mette skal skifte, hvis hun gifter sig eller nogle andre overtager gården. Men du har et problem at Sønderris kun har skifteprotokoller. For hvis hun har lavet en aftægts-kontrakt med sin søn Hans, er det ham der skal udrede arven til sine søskende, og det står jo ikke i skifteprotokoller, men i selve aftalen om aftægtskontrakten etc. og da Sønderris kun har skifter og nogle få dokumenter på nettet, så er det jo umuligt at finde. Hvorfor der ikke er noget skifte efter hende kan netop være, at da han overtager gården skiftes der, og derfor så er resten af hendes- sikkert bare indbo- hans ved hans mors død.  Har du prøvet at se om der er et skifte efter ham, for hvis ikke han har betalt sine søskende ud, skal det jo ske her- evt. ved søskendebørnene. Jeg tror det er dit eneste håb.
Skiftet her kan jo ligge i Ribe byfoged eller i herredsfogeden- men også her er der ikke ret mange gamle skifter. Men han døde vel først i 1800tallet så måske.... 
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Ulla Pedersen

Hej Grethe

Nej jeg har ikke set efter andre steder, for jeg regnede med, at når skiftet var under Sønderris, så måtte det også være der, jeg skulle finde et fæste.I FT1801 står der, at han er selvejer bonde. Hvis han stadig har haft noget udestående med sine søstre, skulle det så ikke stå i tingbogen? Det skal det jo i dag, men det har måske været anderledes dengang. Jeg vil prøve at finde skødet på købet af gården. Det må så være efter 1787, for ft. dette år siger ikke noget om selvejer bonde.

Også tak til Else, Mona og Peter for jeres forslag.

Mvh. ulla

Christian Konstmann Autzen

Har du tjekket tingbogen for nævnte område ? - her kunne være en notits om mandens død og hvordan der skal forholdes.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ulla Pedersen

Hej Christian

Det jeg er i gang med lige nu er, at gennemgå skøde- og panteprotokoller efter 1787. Jeg ved ikke hvornår han købte gården, men jeg tror det er efter 1787, så derfor er jeg lige nu i gang med skøde-og panteprotokoller fra 1787 til hans død i sidst i 1810. Jeg har fundet et skifte efter ham i 1811, men da har han ikke noget mellemværende med sine søstre mere. Så derfor skøde- og pante. Håber jeg finder noget der.
Men tak for tippet. Hvis jeg ikke finder noget i det jeg er i gang med, vil jeg prøve tingbogen.

Mvh. Ulla

Mikkel Eide Eriksen

Hej Ulla

Hvis der ikke er navneregistre til skøde- og panteprotokollerne, så ville jeg starte med realregistrene. Find det ældste skøde, og gå til skødeprotokollen hvor der muligvis nævnes hvornår den tidligere ejere købte ejendommen.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Ulla Pedersen

Hej Mikkel

Tusind tak for dit forslag - det vil jeg prøve. Der er nemlig ikke noget navneregister.

Mvh. Ulla