efterkommere af Andreas Rosenqvist, fd. 1754 - seneste Drøsselbjerg, død 1805

Startet af Laila Rosenqvist, 13 Jun 2011 - 21:37

Forrige emne - Næste emne

Laila Rosenqvist

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med tydning af tekst i OA, KB af Andreas Rosenqvists død 1805:
Kilde: AO KB 1759-1818 Holbæk, Løved Herred, Drøsselbjerg sogn.
Opslag: 250 side 244 linje 3:
3. linje: Kan ikke tyde, hvad der står før Andreas Rosen-
4. linje:  qvist og igen noget utydeligt.

Med venlig hilsen
Laila Rosenqvist, 6. generation. 




Nancy Petersen

Et bud:

Smeden Andreas Rosen-
qvist ....* Aar gam(m)el

* det ser ud til, præsten har villet forespørge hos familien, hvor gammel han blev smeden, og har gjort plads til et efterfølgende notat, men har så glemt alt om det.

Vh
Nancy

Laila Rosenqvist

Tusind tak!
Andreas Rosenqvist var smed på Bødstrupgaard i Drøsselbjerg fra ca. 1792 - 1805.
Det er jo ikke meget, der er skrevet og det irriterer/sårer mig, at man har delt hans smukke efternavn.

En anden historie er, at det undrer mig, at han, som 38-årig kommer til Drøsselbjerg, hvor han er smed og arbejder på Bødstrupgaard  og åbenbart gifter sig for første gang med den 15 år yngre stuepige Juliane Marie Stath?på Bødstrupgaard.
De får siden i alt 7 børn, hvoraf et pige-tvillingepar dør og siden 5 drenge, hvoraf min Carl bliver født 1804, altså kun et år før Andreas død - som godt også chokkede mig, da jeg erfarede dette, måske fordi man forventer at smeden er en stor stærk mand, men selv en sådan kan jo komme ud for uheld eller sygdom - ærgerligt at man ikke kender dødsårsagen.
Og stakkelt børn og hustru, som gifter sig hurtigt efter i år 1806 med Jens Malmstad.

Mvh. Laila Rosenqvist, 6. generation.

Laila Rosenqvist