Mystik om tiden omkring Thora Emilie Svendsens hængning 1875 i københavn!

Startet af Marianne Bøhmer Jensen, 05 Jul 2019 - 11:45

Forrige emne - Næste emne

Marianne Bøhmer Jensen

Hej ???

Jeg søger nogle oplysninger om ovenstående.

Thora Emilie Svendsen blev født 1837 i København af fattige forældre..

Hun blev gift i 1860 i Vor Frelser med Frederik Christian Korsberg.

jeg har forgæves prøvet at finde deres færden.

Næste spor er, at sønnen Georg Valdemar Korsbergs fødsel i 1869 i Vor Frelser. Jeg har ikke kunnet finde andre børn i de forgangne år indtil 24/12 1869.Her er opgivet en adresse, nemlig Wildersgade 15. Hverken ifølge Mandtallerne har hun boet der eller i FT fra 1870. Derimod bor hendes søster, Caroline Wilhelmine Svendsen med mand og deres mor.

Da Thora Emilie Svendsen dør ved hængning 2/5 1875, er der opgivet en adresse, nemlig Adelgade 6. I mandtallerne dagen før, 1/5, bor hun der ikke, men i stedet for er det hendes mands broder, Jens william Korsberg, med familie.

Hendes mand Frederik Christian Korsberg dør 6/4 1879. Han boede Nørre Voldgade 108.! 1/11 1878 havde han samme adresse, men så slutter sporet! :-\Hvor boede de fra 1860 til 1875!!

Man hører først om en søn i 1869 efter 9 års ægteskab. Der kunne jo være flere børn!

Jeg synes, det er meget svært at trænge til bunds i denne sag, så lidt hjælp modtages med kyshånd.

Hilsen
Marianne :-[


Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Marianne Bøhmer Jensen

Hej Gitte. :)

Mange tak for et par rigtigt gode opslag. Det ser så ud til, at der kun er et barn.

Jeg synes, det er svært at tyde især Hvidbogen om Frederik Christian Korsbergs død. Jeg kan jo sende det til tydning, hvis der står noget vigtigt.

Kan man komme nærmere ind på årsagen til hendes ulykkelige død? jeg har kigget i Alm Hospital for at se, om hun skulle være indlagt, men uden held. Sankt hans hospital har jeg også været rundt om, men uden held!

Hilsen
Marianne

Gitte Johansen

#4
Gammel Kongevej 35

https://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=5651664

Har ikke kigget efter flere
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Der står ikke noget særligt ved hans skifte, og med hensyn til hende bor hun jo hjemme til det sidste, så det vil være svært at finde, hvorfor hun begik selvmord.

Nedtrykt sindstilstand, som man siger, måske.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anton Blaabjerg

Thora Emilie må jo have hængt sig, altså selvmord. Uden for Kbh. - i al fald - behandles sådanne "pludselige" dødsfald oftest i retskredsens fogedprotokol, enkelte - men absolut kun enkelte - gange i politiprotokollen. Har ikke erfaring med Kbh., men det må man kunne læse sig til i diverse lærebøger - eller endda måske google sig til.

En henrettelse ved hængning på det tidspunkt var utænkelig.

Marianne Bøhmer Jensen

Til Britta ,Gitte og Anton. ;)

Tusind tak for jeres indlæg. Jeg fik da nogle nye oplysninger, som jeg kan bruge. Gad vide, om sønnen Christian Frederik født 1860 ,døde!

Hilsen
Marianne

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#10

Der må kunne findes en dødsattest på Thora Emilie:
https://www.sa.dk/da/hjaelp-og-vejledning/rigsarkivets-online-vejledninger/doedsattester-kom-godt-i-gang/

"Fra 1875 skulle der anvendes særlige blanketter, hvis der var tale om dødfundne, selvmord samt ved ulykke
eller forbrydelse – en såkaldt medico-legal dødsattest.  Ved f.eks. selvmord blev der på baggrund af den
udarbejdede politirapport angivet en beskrivelse af, hvad der kunne have ført til selvmordet. Dødsattester
for dødfundne ligger normalt på findedatoen."

https://www.sa.dk/daisy/arkivserie_detaljer?a=&b=d%C3%B8dsattest&c=&d=1875&e=1875&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=341271&henid=341274&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed

Eftersom hun døde 3. nov. 1875, må attesten være her:

Original, papir:
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=d%C3%B8dsattest&c=&d=1875&e=1875&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=341271&henid=341274&epid=341277&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

- 66    1875 11    1875 12  

Mikrofilm:
https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=d%C3%B8dsattest&c=&d=1875&e=1875&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=341271&henid=341274&epid=12596495&faid=12&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

- M-55185    1875 11    1875 12

Bliver vel scannet og kommer på AO  på et tidspunkt.

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Marianne Bøhmer Jensen

Til Gitte. ;)

Tusind tak for oplysningen.


Til Inger. :)

Det lyder rigtigt spændende, det du har fundet ud af. Efter sommerferien drager jeg til Københavns Rigsarkiv, så jeg kan læse om Thora Emilie. Super at du har banet vejen for mig, så jeg bare kan bestille, tusind tak!

Hilsen
Marianne